Moje letní dovolená v krátkých bodech pro případ, že bych potřeboval některou z jeho částí znovu využít. Popisky se můžou případně hodit pro další výletníky. Koncept je vystaven jako poznávací zájezd na vlastní pěst pro skupinku fanoušků dopravních prostředků, nicméně každý si přijde na své. Program bude takto fungovat jen v letní sezóně přibližně od začátku června do konce září, jindy je potřeba ověřit provozní dobu turistických cílů.
Den 1. Turku (neděle)
Přílet do Turku v 17 hodin, přesun elektro autobusem číslo 1 na autobusové nádraží v centru Turku (3 € hotově). Nákup večeře s sebou v McDonald‘s. Poté pěší přesun přes náměstí a dále podél řeky do přístavu. Svezení se malým trajektem a nákup snídaně v nedalekém K-Marketu je po cestě do terminálu. Do 19:45 check-in v samoobslužném kiosku a poté boarding na výletní loď Silja Line s cílem ve Stockholmu. Loď pluje přes noc, kdy je přespání v zařízených kajutách. Při rezervaci je výrazně levnější zvolit zpáteční cruise a ráno z lodi prostě vystoupit – není tam žádná kontrola. Během léta nezapadá slunce, proto je pěkné strávit čas na vnější palubě, ale je tam větrno.
Den 2. Stockholm
Vylodění je brzy ráno v 6:10. Vyplatí se si uložit zavazadla do schránek v přístavním terminálu za 9 € na den a chodit nalehko. Pěší přesun do stanice metra Gärdet a zakoupení celodenní jízdenky na MHD za 15 €. Program: jízda v prostředcích MHD až do 11. hodiny, kdy vyráží Free Walking Tour ve starém městě. Poté plavba městskými přívozy a pokračování v jízdě dalšími prostředky MHD, zejména pak úzkorozchodné dráhy. V závěru dne prohlídka nádraží, návštěva supermarketu a přesun zpět do terminálu kolem 20. hodiny. Procedura odplutí zpět se neliší od té z finské strany.
Den 3. Turku a Helsinki
Brzké ranní vystoupení z lodě v 7:10. Pěší přesun do hradu Turun linna, prohlídka nádvoří bez interiérů, nicméně otevírací doba je sprárovaná s příjezdem lodi. Další cíl Námořní muzeum, bohužel v ranní čas ještě zavřené, nicméně vnější exponáty jsou viditelné. Pochod směrem k Turun funicular – pozemní lanovce. Při naší návštěvě ještě mimo provoz.
Přeplutí řeky Aury trajektem. Vystoupání k větrnému mlýnu u letního divadla – posezení na lavičkách zavřené restaurace okolo 10:30. Pěší přesun parkem na Vartiovuori ke katedrále v Turku s její prohlídkou. Další pochod, tentokráte k univerzitě a oběd v menze „Opiskelija ravintola Monttu“ (o systému stravování). Pěší přesun zpět ke katedrále a dále kolem náměstí ke galerii přes Puolalanpuisto na vlakové nádraží s jeho prohlídkou. Zakoupení jízdenek a odjezd vlakem do Helsinek ve 13:25.
Přeplutí řeky Aury trajektem. Vystoupání k větrnému mlýnu u letního divadla – posezení na lavičkách zavřené restaurace okolo 10:30. Pěší přesun parkem na Vartiovuori ke katedrále v Turku s její prohlídkou. Další pochod, tentokráte k univerzitě a oběd v menze „Opiskelija ravintola Monttu“ (o systému stravování). Pěší přesun zpět ke katedrále a dále kolem náměstí ke galerii přes Puolalanpuisto na vlakové nádraží s jeho prohlídkou. Zakoupení jízdenek a odjezd vlakem do Helsinek ve 13:25.
Alternativa od Tomáše: Jedna možnost, co dělat v Turku by byla udělat si výlet na to souostroví (archipelago) na jihu. Jezdí tam i autobusy z Turku a pak ty lodě mezi ostrovy, případně nějaké vyhlídkové lodě. http://www.outdoorsfinland.com/en/ - mapu si zaměř na okolí Turku a dej si filtr Pilgrim trails. Mělo by to ukázat 7 různých tras.
Příjezd do Helsinek po 15. hodině na hlavní nádraží. Večeře ve studentské restauraci „UniCafe Ylioppilasaukio“ a přesun na ubytování v Eurohostelu u přístavu. Odpočinek, pěší přesun na Senaatintori odkud odjíždění městské trajekty na ostrovy Suomenlinna. Odjezd v 18:15. Procházka po ostrově a posezení v královské bráně. Nákup snídaně ve zdejším supermarketu. Plavba zpět, zakoupení 24 hodinového jízdenky v automatu na MHD pro další den. Spánek po dlouhém dni plném chůze.
Den 4. Helsinki
Den ve znamení projížděk po tramvajové síti za využití 24hodinového lístku. Oběd v restauraci „Unicafe Ravintola Serpens“ a poté návštěva nedalekého tramvajového muzea, které má vstup zdarma. Dalším denním tipem je vyhlídka na střeše obchodního domu Verkokauppa.com na Jätkäsaari. Do programu je možné také zařadit projížďku pivní tramvají Koff odjíždějící z náměstí vedle hlavního nádraží v celou hodinu. Ze železničních zajímavostí je vlak IC273 ve 23:15 do Rovaniemi, kde jsou řazené patrové spací vagóny.
Alternativa od Tomáše: Je zde možnost se vydat třeba do přírody do Sipoonkorven NP na okraji Vantaa, kam jsem dojel busem. Na druhé straně u Espoo je pak Nuuksio NP, který je podle všeho také pěkný, i když může být trošku plný hlavně během víkendů.
Další zdroje o Helsinkách:
- Můj článek Helsinki pro šotouše
-
Den 5. výjezd z Helsinek
Ráno je možné využít zbytek 24hodinové jízdenky. Dopoledne byla zařazena prohlídka městské knihovny Oodi, poté oběd v „UniCafe Ylioppilasaukio“ a v 11:40 odjezd příměstským vlakem R do městečka Hyvinkää, kde je drážní muzeum „Suomen rautatiemuseo“, zdrželi jsme se tam 3 hodiny. Další zastávka v městě Häämenlinna, kde je jeden z mála finských hradů se kterým hned sousedí vojenské muzeum. V obou turistických cílech se dá strávit několik hodin, dorazili jsme v 16:30 po otevíracích hodinách. Zkrácením zejména ranního programu by se to dalo stihnout. Šotoušovská poznámka: před hradem je pohodlná lavička ze které je vidět z dálky koridorová trať, která se zrcadlí v jezeře. Odjezd z Häämenlinna vlakem s příjezdem do Tampere v 8 hodin. Přesun na ubytování, nákup potravin a posezení na balkóně.
Den 6. Tampere
Nákup 48hodinové jízdenky na MHD s vyzvednutím plánu sítě. Začátek na rozhledně Pyynikin näkötorni, svezení se elektrobusem na Tammelantori. Odtud pochůzka s navštívením hotelu Torni Tampere, kde je v 25. podlaží Skybar, ze kterého je rozhled do města. Odtud opět pěší přesun do univerzitní kantýny „Juvenes Yliopiston Ravintola“. Po obědě jízda do čtvrti Hervanta a procházka po budoucí tramvajové trati. V závěru krátká prohlídka policejního muzea okolo 15:30. Dále opět v centru návštěva Moominmuseo, které má vstup zdarma poslední pátek v měsíci v budově Tampere-Talo. Taktéž je možné se projet kolem Pispalan Haulitorni – ikonické věže z roku 1908 na výrobu broků. Večeře vyzvednuta přes aplikaci ResQ. Večerní program ve znamení návštěvy místních hospod, naneštěstí westernový bar Rodeo v budově Finlayson už nemá happy hour s pivem za 1 euro, přesunuli jsme se tedy do nádražky Semafori. Barů je samozřejmě více, avšak ceny zbytečně vysoké.
V programu Tampere a Finska nebyla obecně žádná sauna, protože z ní členové zájezdu nebyli nadšení. Kdybyste tam chtěli skočit, doporučuji Rauhaniemen kansankylpylä nebo Rajaportin sauna. (Jak jít do sauny)
Den 7. Tampere za městem
Odpočinkový den, ranní procházka k Laukonsilta (možnost prohlédnout si second-hand Radiokirppis), kolem stadionu a supermarketu na zastávku autobusu 40B, který jede do centra Mobilia, kde je muzeum automobilů ve dvou halách, ale taky malá pláž ke koupání v jezeře, molo s posezením. Z rozhledny nad Mobilií není nic vidět. Pro případné turisty by bylo fajn dojít i k dalšímu muzeu Vehoniemen automuseo, kde už je z rozhledny něco vidět, ale jsou to 4 km cesty v jednom směru. Z autobusu zpět do města jsme vystoupili v Kangasale, kde je kamenný kostel z roku 1780. Poté jsme se přesunuli do čtvrti Vehmainen a lesoparku se zbytkem vily Kaukajärven kartano, kde jsme jen tak koukali na jezero. Odtud jízda autobusem číslo 17 zpět do centra a na ubytování – večere, posezení, balení.
Den 8. Jokioinen a Turku
Poslední den ve znamení přesunu do Turku, nicméně se zastávkou v Humpilla, kde zrovna byly jízdy parními úzkorozchodnými vlaky na „Jokioinen museorautatie“. Jízdní doby vláčků byly spárované na odjezdy a příjezdy vlaků VR, takže jsme se zdrželi přesně mezi vlaky do Turku v 10:00 a 13:00. Protože na této železnici jsou akce docela svátečně, je možné alternativně zařadit prohlídku lokomotivního depa "Veturimuseo Toijala", které je taktéž po cestě. V Turku pěší přesun od oblasti „Turun funicular“, který opět nejezdil. Posezení u přívozu na břehu řeky Aura a zdejší nástup do autobusu číslo 1 zpět na letiště.
Co se nevlezlo?
Z dopravních záležitostí jde o lokomotivní skanzen v Haapamäki, kolem kterého jezdí ze Seinajoki či Jyväskyly motoráčky Dm12 vyrobené v Česku. Další úzkorozchodná trať Nykarleby Jernväg s provozem je v Kovjoki, která je úplně mimo, pokud nepojedete třeba do Vaasy. Z Finských záležitostí chybí kompletně návštěva severního polárního kruhu / Santovy vesničky, kde budou v létě spousty komárů a v podstatě jen přírodně orientované cíle. Z Helsinek je možné vyrazit levným trajektem také do Tallinnu. Zajímavost je trajekt z Helsinek do Petrohradu v Rusku, kde při použití lodi není třeba vyřizovat vízum a vstup na 72 hodin je možný jen s pasem.
Týdenní pobyt tohoto typu je dostačující, pokud by byl delší tak se bude hůře hledat nějaký způsob vyžití. Největší finanční náročnost mají položky ubytování, vnitrostátní cestování, stravování i když nejde o až tak větší částky než za podobné služby jinde v západní Evropě.
Kdyby vás zajímalo Finsko více, doporučuji se přesunout na rozcestník článků o této severské zemi.
Kdyby vás zajímalo Finsko více, doporučuji se přesunout na rozcestník článků o této severské zemi.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)