Poté, co jsem se pustil do recenze bakalářského studia na VŠB, mi ještě v zajímavých materiálech zůstal dopis vedoucího Katedry elektrotechniky a informatiky - doc. Dr. Ing. Eduarda Sojky, který
v záležitostech novinky zaváděné do výuky napsal spolužákovi tento text.
Dovolil jsem si jej lehce upravit, aby byl pro čtenáře trochu plynuleji
čitelný, nicméně všechny stěžejní myšlenky zůstaly uchovány a rozhodně stojí za
to se s nimi seznámit.
…cílem magisterského studia (na rozdíl od studia
bakalářského) je, aby se posluchači naučili samostatně řešit náročnější (někdy
i teoretické) a dosud alespoň lokálně zatím neřešené problémy. Podle toho jsou
námi vybrána i témata projektů. Takovým přístupem se také vyznačují všechny
dobré university. Cílem magisterského studia (projektu a diplomové práce) není
tedy pilovat právě dnes na trhu běžné technologie a postupy, které mají spíše
jen rutinní povahu (to jste měli dělat ve studiu bakalářském).
Trvalost znalostí: Uvažte, jak dlouhou platnost
mohou mít věci, které dnes oceňujete. Pokud bych v době svých studií aplikoval
váš přístup, požadoval bych větší rozsah výuky a prací v oblasti děrování
štítků, jazyka Fortran a Algol atd. Oceňuji své vyučující, že mi tehdy vnutili
ony znalosti z oblasti třeba matematiky a teoretické informatiky. To je komplex
znalostí, který nepodléhá zkáze, který tak snadno sám nedoženete a který
současně pomáhá vyřešit problémy (alespoň některé).
Že máte jasno, co budete dělat: To myslím, že si
fandíte. Současná doba asi více než dříve bude vyžadovat pružnost z vaší
strany. Možná, že to, co dnes myslíte, že budete dělat, přestane během vašeho
aktivního věku (nebo i podstatně dříve) existovat.
Na magisterské studium se nesmíte dívat jako na
prodloužené studium bakalářské. V tomto studiu se máte naučit zvládnout i
náročné (a třeba i teoretické) problémy za pomoci vašeho vlastního úsudku.
Magisterským studiem typicky není výuka technik programování, konkrétních
nástrojů a knihoven (od toho je studium bakalářské). Magisterským projektem by
proto také neměl být projekt, kde se třeba něco +/- rutinního programuje pro
nějakou firmu. Chce se zde více. Zamyslete se tedy prosím, nad tím, zda
vzdělání magisterské vlastně vůbec potřebujete. Já věřím, že získat jej není v
žádném případě špatné. Je to ne pro firmy, ale pro váš celý život. Jednoduše se
učíte samostatně myslet. V jakém terénu to trénujete, nemusí být až tak moc
rozhodující. Firmám často fakticky postačí ona úroveň bakalářská (ze
setrvačnosti to ale ne vždy nahlas říkají).
K tématu semestrálních projektů: Projekty jsou
předstupněm diplomové práce. S vlastními tématy posluchačů pro diplomové práce
máme již delší dobu špatné zkušenosti. Často se stává, že práce v podstatě nemá
povahu práce diplomové, ale spíš práce bakalářské. Naznačujete, že vaše vlastní
téma by nemuselo pracovníky katedry zatížit: Během řešení projektu a diplomové
práce se stále posluchači mají něco učit. Pokud jste schopen kolegy
"nezatížit", pak něco není, jak má být. Buď není téma dost obtížné,
pokud je už nyní sám dokážete vyřešit, a nebo již všechno umíte. Můžete také přeposlat kamarádům tento vysvětlující
dopis (když už jsem mu věnoval ten čas).
Souhlasíte s tímto názorem vedoucího naší katedry? Můžete mi
napsat do komentářů!
Update 2019: toto je dobré...
Mé další články spojené s Vysokou školou
Báňskou - technickou univerzitou:
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)