2015-08-16

Motivace pro bakalářské studium informatiky na VŠB

Tak je za mnou úspěšné ukončení tříletého studia na Vysoké škole Báňské v Ostravě a tak mi přijde nutné trochu zhodnotit uplynulá léta a pokusit se přiblížit zejména nováčkům před 1. ročníkem, co je čeká a jak se k tomu postavit. Na závěr hodnotím studium samotné, nejprve ale nezbytný příběh.



První a druhý semestr

Pokud do této školy právě nastupujete, tak vás asi nepotěší zjištění, že první ročník byl ten nejotravnější, nejzbytečnější a vůbec majoritou nejhůře vnímaný. Slouží především k tomu, aby se synchronizovali studenti z různých škol na přibližně stejnou znalostní úroveň. Já a skupina kolem mne, která přišla z odborné školy, strávila celý rok vyžíváním z informací, které už měla. Ostatní volně proplouvali a ve zkouškovém období se naučili potřebné znalosti takřka nazpaměť.



V úvodu studia se setkáte s profilovými předměty Algoritmy a Programování 1, kde se programuje v C++ a které bych doporučoval nepodceňovat. Přednáší je dva velmi svérázní docenti, na které budete dlouho vzpomínat. Nevyhnete se předmětům matematiky, které jsou bohužel docela odtržené od informatického kontextu. 



Protože volba specializace probíhá až ke konci druhého semestru, projdete si společným zlem v podobě předmětu Základy elektroniky (kdo to vůbec zařadil do našeho studijním plánu!?). Negativně je také vnímaný nízkoúrovňový předmět Logické obvody (dědictví minulosti).

Popsal jsem stěžejní náplň prvého ročníku. Studenti, co první selekci v podobě zkoušek nezvládnou a odpadnou pak často šíří o škole negativní zkušenost, že se nic nenaučili, že tam učí „egoisté“. Pokud máte nějakou svou profesní vizi, tak po úvodním ročníku jí nebudete o mnoho blíž. Ale nezoufejte, konec prváku je odraz od motivačního dna.



Třetí a čtvrtý semestr

Do druháku vstupujete se zvoleným oborem, ten ovlivňuje povinnou skladbu předmětů. Subjektivně rozpoznaným klíčem k rozhodování mezi informatikou, mobilními technologiemi, telekomunikacemi a aplikovanou matematikou je míra odporu k programování (v sestupné tendenci ve výčtu). Pro čtenáře zmiňuji, že jsem se rozhodl pro informatiku, neboť programování byla pro mne vždy oblast, do které když mě někdo nedokopal, tak jsem ji nedělal. Studium tohoto oboru byla v souladu s mými předpoklady vhodná volba a zpětně i vzhledem k trhu práce ji vnímám jako správnou.



Po volbě oboru máte možnost si zvolit odpovídající předměty. Ty, které nechcete, jsou povinné a mezi ostatními si můžete vybrat. Stěžejní jsou Programovací jazyky 1 a 2 neboli Java a C# - konečně se začíná psát účelně objektově v moderních prostředích! Poprvé se setkáte s Databázovými systémy 1 a 2, pro mnohé také velmi obávané předměty, nicméně hodnotím je kladně i přes jejich náročnost.



Významné pro další odborný rozvoj je Softwarové inženýrství, bohužel ho neučí správně zapálení lidé. Po druháku také konečně padne poslední matematika. Docela mě bavila Architektura počítačů, Operační systémy a Telekomunikační sítě, nicméně jsem byl v silné menšině. Užijete si také poněkud volnější dva předměty z oblasti sociálních věd a ukončíte povinnou angličtinu.

Druhák je při celkovém pohledu asi nejtěžší rok. Zejména pokud se rozhodnete nahrabat kredity na předmětech navíc, abyste měli volnější třeťák. I to byl důvod, proč jsem v tomto ročníku šel poprvé a naposled na třetí pokus zkoušky.



Ke konci školního roku musíte přijít s nápadem na svou bakalářskou práci a oslovit s ní vybrané pedagogy. Pokud na nic nepřijdete nebo vám téma jako mi nevyjde, můžete absolvovat bakalářskou praxi ve firmě. A aby to nebyla nuda, provádíte také volbu studijního plánu na další/poslední rok studia. Výběr je zde bohatý a v kombinaci s malým množstvím povinných předmětů si konečně můžete zvolit to, co vás opravdu zajímá a rozbít si iluze vlastní vinou.



Pátý a šestý semestr

Jak už jsem předeslal, závěrečný rok je ten nejlepší! Absolvujete vybrané předměty a přitom stále odkládáte práci na bakalářce. V povinném předmětu Vývoj informačních systémů také pochopíte, k čemu byly loňské předměty softwarové inženýrství a databázové systémy. Mezi nutné zlo pro mnoho studentů patří mnou oblíbené Počítačové sítě. Podle toho, jak jste zasprintovali ve druháku, máte ve třeťáku relativně volno a chodíte jen na nemnoho předmětů, které mě osobně navíc velmi bavily.



Po předposledním zkouškovém už jen intenzivně pracujete na své bakalářce, kterou odevzdáte v květnu současně s posledními zkouškami. Mezitím se nezapomeňte přihlásit na navazující studium. 

Pokud budete pokračovat na VŠB, čeká vás další volba studijního plánu. Nicméně tím prezenční návštěva alma mater končí a začíná příprava na státní závěrečnou zkoušku. Státnicové otázky jsou složeny zejména z obsahu úvodních dvou ročníků, a tak si horko těžko budete vzpomínat, o čem to tenkrát bylo. Když budete mít u komise v červnu štěstí, uzavřete dvoupísmenkovým prefixem jména své tříleté studium.



Srovnání s jinými školami

Je a zároveň mi není líto, že nemohu osobně srovnat studium tohoto oboru na jiné vysoké škole. Například o VUT Brno se říká, že je hodně teoretické, což si dokážu živě představit, jak by to vypadalo a neláká mě to. Pokud jde o bohatost příležitostí pro cokoliv, troufám si říct, že jich je na VŠB docela dost a stačí se jen pro nějakou rozhodnout.



Můžu zároveň díky zkušenosti kamarádů z jiných škol porovnat informatiku s jinými obory – největší výhodou je minimum znalostí, které je nutné se naučit nazpaměť. Většina požadavků kladená na studenta vychází ze zkušeností, které je možné získat vyzkoušením. Na počítači dneska spustíte nebo nasimulujete takřka cokoliv.



Zhodnocení
Bakalářské studium informatiky na VŠB je dle mého osobního názoru docela dobrý způsob rozvoje v tomto oboru. Jako každá škola má svá specifika, ale rozhodně bych neřekl, že je lehké ji absolvovat nebo že jsou zde tituly zadarmo, jak tvrdí zlí jazykové.



Troufám si tvrdit, že o něco menší náročnost než by se dala vyžadovat, mi umožnila soustředit se na vlastní prohlubování znalostí a získávání zkušeností ze specifičtějších oblastí, což jsem zatím využil při všech pohovorech o zaměstnání či stáž.


Do příspěvků mi můžete napsat své pocity či zkušenosti odjinud, rád si rozšířím své obzory. Studium samozřejmě pokračuje dále, ale o tom zase v jiném článku...

A pokud vás zajímá vysoké školství ještě trochu do šířky, pak doporučuji tento článek.


6 komentářů :

  1. A na odlehčení:
    Softwarové inženýrství je věda, která věří, že každý problém lze vyřešit novou mezivrstvou.

    OdpovědětSmazat
  2. Myslíte si, že je studium vhodné pro toho, který se na gymnáziu s IT vlastně vůbec nesetkal?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takový student bude muset zatnou zuby a snažit se. Ale během prvního roku se většinové rozdíly smažou. Obecně s gymnáziem budete mít problém kdekoliv, kde se potkáte s lidmi mající už odborné znalosti, právě proto jsou první ročníky tak "nudné", neboť se provádí dorovnání a standardizace znalostí.

      Ale pokud máte o oblast zájem, tak doporučuji. IT je jeden ze stále rostoucích oborů. Dle slov pár lidí z praxe snad neexistuje nezaměstnaný ajťák, pokud to není úplný lempl.

      Smazat
    2. Děkuji za odpověď. takže to bude sice náročnější než gymnázium, na druhou stranu ale možná budou kantoři budou k tomu schovívaví.

      Chtěl bych se dále zeptat, jak to je se stáží a praxí v Tietu.
      Je na stáži a v praxi nějaké odpovídající ohodnocení nebo je menší než v supermarketu?
      A jak je to s tou bakalářkou když dělám praxi? To pak místo té 25stránkové práce dělám 8min. prezentaci o tom, co dělám v praxi?

      Smazat
    3. A bývají na dnu otevřených dveří přítomni i studenti, kterých bych se zeptal jak to na škole chodí?

      Smazat
    4. Vyučující určitě nejsou shovívavější. Těm je úplně jedno odkud jste, zajímají je výsledky resp. vaše snaha. Nicméně setkával jsem se téměr výhradně se vstřícným a ochotným přístupem.

      Stáž je individuální věc, v podstatě nezávislá na škole. Podrobnosti se dozvíte, jakmile to pro vás bude aktuální. https://jobs.tieto.cz/studenti/staze-a-praxe/

      Na DOD není problém se zeptat na cokoliv. Vždy dostanete odpověď. Někdy politickou, někdy od srdce. Za sebe ve článku, že jsem byl spokojený a zároveň popisuji jaká mít očekávání, protože to je asi největší úskalí volby školy.

      Smazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)