Jelikož se na mou osobu snáší z různých stran dotazy na absolvovanou stáž ve firmě Tieto v Ostravě, chtěl bych vás zájemce informovat o nabytých zkušenostech, případně poskytnout další informace k tématu.
Nejprve bych chtěl objasnit, že jsem do firmy Tieto nastoupil na bakalářskou praxi, poté jsem přešel na dobrovolnou stáž. Praxe je super věc, kterou nám umožňuje VŠB, kdy neplníme šuplíky teoretickými pracemi, ale obohacujeme zejména sebe a svůj kariérní postup. Mimojiné mi vlastní téma nevyšlo. Po působení ve firmě celkových 11 měsíců jsem poznal její vnitřní chod a s těmito zážitky bych se teď rád podělil, ať jsou to kamarádi studenti nebo uchazeči o zaměstnání.
Pokud nemáte rádi dlouhé mluvení, uploaduju nejprve svou prezentaci z 8 minutové obhajovy této práce.
Bakalářská práce je věcí veřejnou a lze ji proto nalézt v uložišti akademických prací v systému DSpace VŠB (mirror), společně s dalšími texty (1, 2) spolužáků ze stejné pozice. Ještě veřejně sděluji, že všechny citlivé informace byly předem odstraněny.
Nyní již ale k činnosti samotné: Předně není náplní velký rozdíl mezi zaměstancem a stážistou. Stážista ale pracuje výhradně na denních směnách 8 + 0,5 hodiny v rozmezí 6:00 až 18:00. A to do naplnění měsíčního výkonu 80 hodin.
Přijímací řízení je nejčastějším cílem dotazů: Přiznám se, že jsem to měl o kousek jednodušší, neboť jsem v dřívějších letech absolvoval 2x Tieto IT Akademii, což je program pro studenty, kteří chtějí proniknout do praxe. Postup, pokud žádnou praxi nemáte, je ale úplně stejný.
Poslal jsem životopis na HR oddělení, poté jsem byl telefonicky kontaktován s pozvánkou na pohovor, do měsíce přesně mi přišlo stručné vyrozumění, že jsem přijat jako "systémový inženýr" a pár dalších údajů. Než se dostanu k pohovoru zbývá zmínit, že finanční ohodnocení za zkrácené úvazky je dáno tabulkově a tak není třeba o ničem vyjednávat.
Přímo u pohovoru se mě ptali za technickou stránku věci na Active Directory a sítě. Za osobní na časové možnosti, kdy až příliš vyzývavě kalkulovali s mým přechodem na dálkové studium. Potkal jsem se tam se svým budoucím manažerem, manažerem vedlejšího týmu a zástupkyní personálního oddělení. Manažeři samotní technickým otázkám nerozumí (pokud nebyli dříve IT technikem, jako v mém případě) a tak dávají uchazečům testy, přičemž fulltime zaměstancům je snad dávají vždy. Pak se setkáte s těmi základními otázkami na rozdíl mezi příkazi NTbackup a WBAdmin, jak provedete nějaké síťové ověření - ping / nslookup či dotaz na protokoly typu HTTP / SMTP...
Zvládl jsem to a dostal se do firmy. Na úvod si každý musí projít 5 denním školením, kdy se zaměstnanci seznámí s firemními hodnotami, interním fungováním, bezpečností, nástroji, informačním systémem atp. Po nafasování počítače a openspace místa se rozběhlo zaučování do vlastní práce. Musím říct, že to pro mne nebylo vůbec jednoduché. Byl jsem docela zmatený, jak se to celé používá, kde je monitoring, automatizace, jak je udělána architektura, kde se na co připojuje, jaké jsou přihlašovací údaje, kdo jsou vlastně zákazníci. Do toho všeho ještě orientace v různých procesech, ITILu, učení od kolegů, vyzvídání ověřených postupů. Troufám si říct, že tak po 1 - 2 měsíci jsem teprve začínal mít ucelenou představu, po půl roce to dokonce začalo dávat smysl a na konci jsem byl schopný dělat téměř vše, pokud jsem měl oprávnění.
Stále jsem nic neřekl o technický úkonech, které jsem prováděl: vezmu to ale velmi zběžně, protože se to do tohoto příspěvku úplně nehodí (ale je to v té odkazované bakalářce). Monitoring hlásí, pokud něco selže a úkolem je to opravit tak, aby monitoring neměl chybu a zákazníkovi vše fungovalo. Ať už je to zajištění výměny vadného disku, aktualizace systému, spuštění služby, konfigurace zálohování, připojení do automatizace, různé pochybení ze systémového logu, péče o aktuálnost serverů, přítomnost nástrojů, udělení oprávnění, vytvoření uživatelů...
Co tým Windows nedělá je samotná implementace nových HW serverů (instalace), to mají za úkol implementačníci nebo vytváření virtuálních strojů v datacentrech (to zase dělají Tieto Cloud Server specialisté), prostě Windows tým se stará "jen" o běh strojů, služeb a operační systém, což jsem si původně nemyslel.
Jako student IT bych se asi vyvaroval práci na nižší pozici Service / Control desku, protože si myslím, že to není tolik technická práce. Kamarád na ni je jako na brigádě a je spokojen, protože to bere jako oddechovku, která je lepší než pokladna v nedalekém Kauflandu, no, ale tak proč ne...
Celkově hodnotím praxi ve firmě Tieto jako velmi dobrou a jako první opravdové zaměstnání je to více než dobrá zkušenost, kterou tímto doporučuji i ostatním. Jako každá korporace má Tieto nějaké své mouchy, ale s pozitivním přístupem, který jsem si zachoval se přes ně snadno přenesete a některé i odstraníte! Příjemné jsou také firemní benefity a občas i účast na podnikové párty! Práce s infrastrukturou, servery, datacentry a sítěmi mě i nadále zajímá a budu rád, pokud se s firmou Tieto opět setkám.
Tolik k mému shrnutí praxe, které snad dokáže přiblížit zájemcům tuto pozici ve firmě Tieto. Pokud jsem na něco zapomněl, pak se dotažte v diskusi níže.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)