2015-06-14

Výměna zámků a spínačky na Suzuki GS500E

...aneb ukradl jsem vlastní motorku.

Stala se mi taková nemilá věc, při jízdě jsem ztratil klíče ze spínací skříňky. Ten moment příjezdu na místo a zjištění, že motorka nejde zhasnout bych fakt nepřál nikomu. K celé této situaci došlo na 20 let používané spínací skříňce u které jsem ignoroval symptom selhávání - po jízdě jsem obvykle klíče trochu zastrkával zpátky. Jednoho dne a trochu svižnější přepravě jsem je již neměl. Záložní klíč mi chyběl, protože i ten originál byl dost ojetý a už milou zimu jsem to chtěl přece vyměnit...
Nadpis slibuje krádež, ne skutečně nepopisuji způsob, jak těmi paklíči manipulovat. Jen se jako majitelé zamyslete, zda-li máte svůj stroj dobře zabezpečený...

Tolik k situaci, co s tím? Vypnout motor jsem mohl pomocí "chcípáku" a také jej opět nastartovat, nicméně zapalování je stále aktivní - motorka nešla zamknout a zámek na kotouč jsem si nevzal s sebou. Nicméně motorka vydržela hodinku venku sama a cestu do garáže na rezervu benzínu zvládla taktéž. Doma se mi povedlo pomocí jiného klíče zapalování zhasnost, ale co teď s tím...!?



Existují 2 možnosti, buď zámky vyměnit komplet nebo jeden zámek vyjmout a podle něj vyrobit klíč nový za cca 350 Kč. Navštívil mě kamarád, zámečník, a chvíli se snažil dostat pod sedlo - úspěšně. Navrhnul, že mi vyrobí klíč nový podle podsedlového zámku.


Mezitím jsem na Facebookové skupině Bazar motorkářů objevil inzerát, který lákal na díly ze Sukuzi GS500E, tak jsem za 1000 Kč domluvil na zaslání všech 3 zámků z 10 let mladšího modelu. Taktéž jsem zjistil, že víčko nádrže bez odemčení nevyměním, takže když už jsem tam měl znovu zámečníka na odemčení nádrže, tak mi rovnou přepnul spínačku do polohy ON. (do OFF to jde dát vždycky a čímkoliv, zpět ne)

Dolil jsem chybějící benzín a vydal se na projížďku, zapalování jsem už mohl vypínat odpojením baterky, když jsem se dostal pod sedlo. Dojel jsem do nářadím vybavené dílny a dal se na výměnu spínačky. Tolik o mém příběhu a teď k samotné opravě:

Podsedlový zámek je třeba odemknout za pomocí další síly nejen paklíče a vymontovat odšroubováním 2 vrchních šroubů pod kapotáží. Poté ho lze jako ježka z klece vytáhnout z ochraného rámu.




O poznání snazší je výměna víčka nádrže, opět je nutné ji odemknout, protože zámek drží hrdlo. Poté už jen odšroubovat imbusy na 2., 4., 8. a 10. hodině, ostatní jsou falešné a je hotovo.



Největším oříškem je spínací skříňka. Jak jsem se k ní dostal? Je třeba sundat světlo, rozpojit kabeláž, poté odmontovat budíky a rozebrat brýle - sundat řidítka. Pod nimi je hliníkový odlitek na kterém drží spínací skříňka. Jenže problém: byly použity zapuštěné trhací šrouby, které jsou pevné a nelze je odvrtat. 




Tak jsem šel destruktivní cestou a odřezal samotný zámek, poté na svěráku odtočil zbytky. Prodejce zámků postupoval mazaněji, přeřezal samotné zapuštěním jak je vidět na fotce. Ono to asi fakt jinak nechce jít jinak. Četl jsem totiž spoustu rad, které doporučovaly nařezat do hlavičky toho zámku nařezat drážku, což je v tomto zapuštěné případě nemožné.

Jsem ale rád, že to povolilo a vracím spínačku na místo trhacími šrouby M6. Na závěr montuji zpět motorku do provozuschopného stavu.




Rada: Spínací skříňky a vůbec zámky na modelech 1993 (1989) až 2001 jsou stejné / kompatibilní.

Poučení? Příště raději preventivně klíče přichytit a to, že ukrást si motorku je docela snadné, pokud to umíte se šperkáhy. Nadruhou stranu i ochozený klíček je dostatečně přesný na to, aby motorka nešla odemknout jakýmkoliv klíčem. 

Doporučení: Určitě používejte zámek na kotouč a řetěz na zajištění k pevnému předmětu.

Žádné komentáře :

Okomentovat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)