2015-06-15

Tramvaje T2 v Ostravě

Poměry
Od konce padesátých let minulého století probíhala v Ostravě zásadní modernizace vozového parku tramvajové dopravy. V Ostravě tehdejší dvounápravové "dřevěné" vozy nestačily nárokům průmyslového města. Proto byl ve firmě ČKD Praha vyvinut nový vůz podle americké koncepce PCC typ T1. Zejména kapacita vozu daná stísněným interiérem vedla k evoluci typu T2.









Nákupy


Po nákupu 44 čtyřnápravových vozů typu T1 v Ostravě byly v letech 1958 až 1962 do provozu zařazovány robustnější a kapacitnější vozy typu T2. Po řadu let byly T2 nejpočetnějším typem tramvají v Ostravě a v provozu jak sólo, tak ve soupravách, úspěšně zdolávaly vysoké přepravní nároky. 

Tramvaj T2 byla v DPO nejzastoupenějším typem (106 ks) po Moskvě (180 ks) a před Brnem (94 ks). Ovšem počet kusů vozidel u nás v Ostravě je věcí pohledu: existuje rozdíl mezi administrativně vedenými vozy T2 a fyzickými vozy se skříní T2. V důsledku různých nehod se tak 106 vozů vedle sebe nemohlo potkat. 


Stovku nových tramvají T2 doplnilo počátkem 70. let ještě 6 ojetých vozů odkoupených z likvidovaného provozu v Ústí nad Labem (kde konci provozu tento typ výrazně pomohl díky zrychlenému opotřebovávání tratí). Jejich největší nevýhodou byla vysoká hmotnost, a proto byly tramvaje T2 nahrazeny ve výrobě lehčími modernějšími vozy Tatra T3.



Koncept

Tramvaj typu T2 je čtyřnápravový jednosměrný velkoprostorový tramvajový motorový vůz, odvozený od koncepce PCC, se svařovanou třídveřovou skříní uloženou na dvou otočných podvozcích, ve kterých jsou podélně uloženy čtyři trakční motory každý o výkonu 40 kW. Výzbroj umožňuje provoz v mnohočlenném řízení, tedy v soupravě.




Vývoj


Nejrozsáhlejší změny byly prováděny při generálních opravách v 70. letech. Jednak to bylo způsobeno provozním opotřebováním a dílčími inovacemi. V poměrech tehdejší produkce ČKD se také počítalo s tím, že dodávka nových vozidel bude spíše opožděna a tak se vozy udržovaly provozní v dlouhodobém horizontu. Po vzoru tehdy již existujícího nástupce probíhala alespoň částečná unifikace s typem Tatra T3.











Byly například dosazovány dva čelní reflektory, modernizován interiér dosazením sedadel s laminátovými sedáky a upraveno uspořádání na 1+1. Původní koženkou čalouněná sedadla byla uspořádána příčně 1+2 podobně jako v muzejní T1. Odstraněno bylo stanoviště průvodčího, doplněna kabina řidiče a vybavení vozu zařízením pro odbavování cestujících.


 

Dvanáct vozů určených k provozu na lince 5 z Poruby do Kyjovic prodělalo v rámci opravy úpravu pro obousměrný provoz v postavení záděmi k sobě (PX).





Devět modernizovaných vozů označených jako T2R bylo po vyřazení Ostravě v letech 1995 až 1998 odprodáno Dopravnímu podniku města Liberce, kde některé jezdí doposud a 1 kus slouží jako historický.











Současnost

Náš historický vůz číslo 681 byl vyřazen mezi posledními v únoru 1998. V letech 2001 až 2009 se podařilo realizovat rozsáhlou opravu vozu, při které byl uveden do typického stavu reprezentujícího generální opravy prováděné v dílnách ostravského dopravního podniku na vozech T2 ve druhé polovině sedmdesátých let. 






Druhá ostravská T2, manipulační vůz 685 již jen čeká na svou likvidaci či prodej nebo případné znovu užití v DPMB o kterém se vyjednává. (01/2016: prodána jako zdroj trakční výzbroje pro historický vůz DPMB)






Tento text vznikl jako přípravný materiál na Ostravskou muzejní noc 2015. 


Použité zdroje: 

A pro pobavení dokonalý patvar:


Kam pokračovat? Výborný článek mapující trochu podrobněji historii T2 v Ostravě a především jejich další život. A pak třeba článkem Československého dopraváka o prototypu tramvaje T3.

Žádné komentáře :

Okomentovat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)