2021-05-19

Všechny cesty vedou do Varšavy

Jezdit do Varšavy z Ostravy je zajímavé téma. Shromažďuji si zde poznámky, až je budu zase hledat a třeba přijdou vhod i někomu dalšímu.

Veřejnou dopravou

Nejpohodlněji vlakem to bylo a je složité, protože je na cestě hraniční přechod, který rozbíjí tarifní systém. Už jsem o tom kdysi psal (zkratka: kupujte jízdenky v předstihu u ČD nebo až z Chalupek přes PKP). V době covidu bylo zase problémem používat hromadnou dopravu, po které byla povinná karanténa.

Nejrychleji je to letadlem z Mošnova, ale linka je od doby zřízení při pandemii pozastavená. Všechna spojení do leteckého HUBujsou cílená na přestup do dalších leteckých spojů. Takže to také obvykle není řešení pro běžného cestovatele. Update 10/2021

Autobusová spojení firmami jako Flixbus či Student Agency jsem nikdy nevyužil. Kvalita bývá slušná a zpoždění odpovídá situaci na dálnicích. Upozornění: linky bývají dlouhé, a tak může být zrádné se spoléhat na časy odjezdu a příjezdu. Na palubě se kolikrát mluví docela dost ukrajinsky.

Autem

Jedním z řešení pro pandemické časy je spojení osobním automobilem po dálnici. Situace se zásadně zlepšuje každým rokem. Od Bohumína je krásná dálnice až do Częstochowe. Rychlostní limit 140 km/h a místy až 3 pruhy. Kolem Katowic bývají ve špičce kolony na některých sjezdech. Použití dálnice je zdarma, ale časem zřejmě bude zpoplatněna. Prostor pro budoucí mýtnou bránu je vybudován u obce Krostoszowice, kde poměrně s jistotou kontroluje Straż Graniczna.

V tento moment (5/2021) končí dálnice za městem Częstochowa odkud se dále pokračuje po staveništi až do Piotrków Trybunalski. Je to taková ta půlená přetížená dvouproudovka s úzkým a širokým průběžným pruhem, navíc s dlouhým úsekovým radarem. Je to poslední nepříjemný úsek na trase. Naposledy jsem se na něm zdržel +2 hodiny.

Za městem Piotrków Trybunalski pokračuje dálnice A1 na Łódź a Warszawu s povolenými 140 km/h. Alternativně je možné použít S8 (E67), která je nyní ve standardu silnice pro motorová vozidla 120 km/h s velmi dobrým povrchem v dálničním stylu.

Cesta po dálnicích je automatickou volbou pro jízdu autem. Náročné to může být pro slabší vozidla a méně zkušené řidiče, neboť se zde setkávají kamiony jedoucí 80 km/h v pravém pruhu a osobáky se 140+ v levém pruhu. V čase dopravní špičky je polská dálnice slušně stresující prostředí.

Motorkou

Měl jsem také důvod několikrát absolvovat cestu mezi Varšavou a Ostravou na motocyklu. Zde bylo hlavním cílem se vyhnout dálnicím i za cenu dvojnásobného cestovního času okolo 7 hodin jízdy.

Varianta 1: Nejpřímější je cesta od Bohumína po polské silnic 78 přes Wodzisław Śląsk, Rybnik, Gliwice, Tarnowskie Gory a Miasteczko Śląskie. Tu jsem jel v pracovním odpoledni tam a brzkém večeru zpět a byla absolutně příšerná. Je to přetížená obslužná komunikace plná aut, semaforů a přechodů. Marná je dvojice kruhových objezdů u Rokitnica, kde to stálo ze všech stran. Ani předjíždění stojících aut na motorce z ignorování dvojité plné čáry to neudělala rychlejší, zato příšerně vysilující.

Dále to bylo na Čenstochovou lepší (po silnicích 908 a 904). Odtud plynule po silnici 91 směrem na Radomsko a Piotrków Trybunalski. Tento úsek je v současnosti alternativou k rozestavěné dálnici A1 (E75) a tak to tam může zablokované zejména v případě nehody. Po dojezdu do Piotrków Trybunalski ale dojdete k zjištění, že zde není žádná menší cesta do Varšavy. Navigace vás chce svést na silnici pro motorová vozidla S8, která má dálniční charakter. Přiznám se, že mi byla vždycky zima nebo už tma, a tak jsem ji využil k poslednímu úseku cesty. Hustota provozu byla vždy velmi nízká.

Varianta 2: Použít opět tu hrouznou silnici 78, ale za městečkem Miasteczko Śląskie lze odbočit na silnici 789 směrem na Żarki, 786 Koniecpol, Włoszczowa, Końskie, 728 Nowe Miasto nad Pilicą a Grójec. Tato trasa byla po příjemných vlnitých a lehce zatáčkovitých okreskách. Kamiony a traktory se tam vyskytovaly v pracovní den, ale ty jsou všude. V Bobolice je hezký zámek. Poslední úsek E77 za Grójec byla poměrně rušnou cestou s kouskem dálničního úseku, kterému by se však mělo dát vyhnout.

Varianta 3: tentokráte jsem vyrážel z Opavy a o víkendu, takže jsem jel na Raciborz a dále po motorkářské silnici 45 na Kędzierzyn-Koźle, Olesno a Wielun. Pokračoval jsem na Zdunska Wola a vcelku zbytečně na Łódź, odkud po silnici 72 na Rawa Mazowiecka, abych to vzal zase po rychlé S8 na Varšavu. Nicméně z Lodže by se dalo jet i po menších cestách na Skierniewice a dále do hlavního města. Na této trase se mi líbil sobotní malý provoz, a tedy docela vysoká cestovní rychlost i když to byly všechny okresky s 50-70-90 cyklem.

Co zvolit záleží od typu motocyklu a jak kam spěcháte. Jestli jedete na silničním stroji na Nordkap, tak zřejmě o polské okresky nestojíte a stejně po nich pojedete za Varšavou směrem na Litvu (varianta Lomza). Na nekapotovaném naháči nebo staré (ale i nové) Jawě bych na dálnice nenajížděl, protože vás smetou z cesty řidiči BMW jedoucí 250 v hodině. 

Plánování

Tolik k mým postřehům o cestě na Varšavu. K plánování se hodí webová stránka mydrive.tomtom.com nebo calimoto.com, která umí pracovat s typem vozidla "motorka". Waze by mělo být možné přepnout do režimu motocyklu také. Klasické Mapy.cz či Google Maps neumí bohužel nastavit kochací trasu.

A ještě dovětek: Polsko je v posledních letech pocitově dynamičtější, než je Česko, takže se staví výrazným tempem, a i navigace byla občas překvapená z dokončených úseků a nových kruhových objezdů. Jestli jste jeli Polskem naposledy pár desítek let zpátky, budete mile překvapeni.

Co číst dále?

 

Žádné komentáře :

Okomentovat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)