2017-10-14

Strategie nákupu jízdenky na vlak do zahraničí

Několik postřehů k nákupu jízdenky na vlak přes hranice do Polska, protože na rozdíl od leteckého průmyslu se smysluplná přeshraniční železniční doprava teprve vyvíjí a systémy se propojují pomalu. (respektive asi tu není moc velká snaha, protože je to složité na všech úrovních)


Největším omezením je nemožnost koupit si jízdenku přes kteréhokoliv prodejce, tak jako to jde u letenek. Musíte si koupit jízdenku u dopravce v zemi, ze které jedete a jediná výjimka je zpáteční jízdenka. Pokud tedy jedete na dvě samostatné jízdenky např. do Maďarska, jedna bude první vydána ČD a druhá MAV-START, což přináší zejména diskomfort v podobě práce s jiným systémem. Pochopit Elviru nějakou chvilku trvá...


Můj příspěvek do tématu se týká cesty vlakem z Warszawy do Ostravy a zpátky na dvě jízdenky. Cesta do Ostravy byla spáchána dost narychlo a bez rozmyšlení. Na stránkách Intercity.pl jsem zadal spojení Warszawa Centralna – Ostrava hl. n. a zjistil, že jízdenka nejde koupit online, ale protože jsem do té doby nebyl moc kamarád s polským rezervačním systémem, tak jsem myslel, že jde o jiný druh chyby. Jízdenka šla koupit na nádraží, akorát stála 133 PLN, což je dost příšerná částka (800 Kč) a tak mě to přimělo zamyslet se nad cestou zpátky...

Na cestu zpět jsem chtěl použít rychlíku EC 113, který jede z Prahy do Warszawy přes Ostravu. Vlak jsem našel vyhledavačem spojení, kdy celá cesta stála opět kolem 800 Kč. Začal jsem nákupem jízdenky na polském webu z Chałupkek (první stanice v Polsku) do Warszawy a uplatnil na ni 51 % studentské slevy (pozn. ISIC na slevy PKP neplatí, pokud není vydaný polskou školou!), cena uglowa 31,85 PLN (200 Kč). 


Dodatek 0: Po publikaci článku na sociální síti se mi ozvalo pár kamarádů, kteří slevu 51 % obhájili i českým ISICem respektive, že to průvodčí neřešili zkoumáním vydávající instituce. Jiní říkají, že si konduktoři potrpí na kontrolu a nemá to cenu riskovat. Záleží asi na koho narazíte...

Zbývalo vyřešit jízdenku Ostrava hl.n. - Chałupki. Hodil jsem relaci do e-shopu ČD a vypadla mi jízdenka za 400 Kč a na zítřek ode dne na který jsem žádal. Jízdenku, na konkrétní spoj, o kterém jsem věděl, jsem koupit nemohl – nebyla prostě v systému vidět. Mohl jsem však koupit obecný lístek Ostrava hl.n. - Bohumín (poslední stanice v ČR), což jsme také udělal za 21 Kč. Vlaky EuroCity nejsou integrovány v ODISu a nelze v nich jet na jízdenku z MHD. To lze jen na vlaky Os, S a R z Brna.


Přeshraniční spojení se mi nechtělo řešit, protože jej online nešlo zakoupit a navíc 7 minut se dá jistojistě přečkat bez průvodčího. Posádky se v Bohumíně mění z české na polskou, a tak stačí nebýt ve stejném vagónu. Nicméně necestoval jsem já a pro klid duše bylo třeba mít všechny jízdenky. Přednesl jsem tedy problém svým kamarádům z KPMHD v hospodě, kteří svými působnostmi v ČD, RegioJetu, ČD Cargo a bůhvíčem ještě dali dohromady myšlenku, že existuje něco jako jízdenka malého pohraničního styku, která se dá koupit zřejmě jen u okýnka (na kterémkoliv českém nádraží), stojí 16 Kč mezi Bohumínem a Chałupkami a nedá se uspokojivě vygooglit.

Dodatek 1: když se zpětně koukám na samotnou jízdenku, tak vidím omezení na vlaky Os a Sp, což EC není. Takže opět nejde o řešení, jak sedět v jednom vlaku... O čem ten příspěvek je?


P.S. do Chałupek na nádraží se dá také dostat MHD linkou 52 a poté přejít pole, ale v mém případě to byla úplně nemyslitelná varianta. 

Ve výsledku byla cestující v jednom vlaku, ale se 3 jízdenkami. Konečná cena proti 800 Kč původní jízdenky byla 200+21+16 Kč, ale byla použita sleva, kterou předtím nešlo uplatnit z jiného důvodu, takže pro porovnání počítám jako 400+21+16, což je stále polovina ceny původní. První průvodčí přišla jízdenku zkontrolovat až v polském vnitrozemí.


Dodatek 2: nicméně v předstihu šla stejná jízdenka na přímo koupit za 372 Kč, ale je třeba využít nákupu v režimu včasná jízdenka Evropa.

Fascinující na tomto systému je právě způsob, jakým se dají slevy nakombinovat a použít. Historicky uměly tato kouzla pokladní, ale je logicky nevyhnutelné, že lidská obsluha zůstane jen ve velkých nádražích, protože bude postupně docházet k útlumu a nahrazování automaty, ne-li mobilními aplikacemi. Takže s nástrahami systému se bude muset umět poprat zákazník sám...


To je vše k tématu nákupu jízdenek. Ještě jsem se vypořádával s otázkou, jak moc bude vlak při svém příjezdu z Polska do Česka zpožděný, protože občas jezdím vnitrostátně s vlaky přijíždějícími z Polska a ty pocitově nejezdí na čas, protože mezi Katowicemi a Bohumínem dochází často k výlukám. 
Obecně ani tak nejede vlak v této trase moc rychle, podle plánovače trvá 1:15, přičemž stejnou trasu se dá po dálnici zvládnout za 45 minut při dodržování předpisů a pokud se nezabijete na zvlněné české straně... Navíc podle slov kamarádů je polský železniční informační systém nedokonalý a SŽDC neví o zpoždění nic, dokud se vlak fyzicky neobjeví na hranicích, respektive teprve tam dochází k načítání zpoždění.


Zpátky k problému. Z babitronu a dalších interních systémů bylo vyčteno, že vlak EC 112 za poslední 3 týdny jel v 66 % případů včas nebo měl zpoždění do 5 minut a jen 3x měl zpoždění víc jak 20 minut. Zatímco EC 110 za poslední 3 týdny 9x načas nebo do 5 minut zpoždění, 3x víc jak 20 minut, ale ve 4 případech jeho jízda nebyla zjištěna (chyba v IS, odřeknutí kvůli mimořádnosti/výluce a náhrada autobusem, jízda pod jiným číslem z důvodu odklonu). Tolik ke statistice, jestli hodláte cestovat na této trase, když už informace mám.

Při příležitosti psaní tohoto článku jsem si vzpomněl na svůj dřívější výlet vlakem do Gdaňsku na síťovou jízdenku - Bilet Podróżnika.

A pokud přemýšlíte kam kliknout dále, tak tu mám článek o strategii nákupu letenek.

Žádné komentáře :

Okomentovat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)