Neobvyklou tradicí mého pobytu ve Finsku se stalo jet na
výlet někam úplně jinam. Po několika nabitých týdnech jsem si potřeboval oddechnout,
a proto jsem se vydal na zájezd do Maďarska a Rumunska. Akce nebyla až tak spontánní,
jak vypadala, měl jsem ji naplánovanou od května, nicméně dlouho nebylo zřejmé,
jestli se budu moci výletu zúčastnit.
Prohlášení: Tento ani žádný jiný z výletů popsaných na blogu nebyl financován z prostředků poskytnutých mi výhradně pro studijní účely.
O co šlo? Kroužek přátel MHD v Ostravě pořádá pravidelné
podzimní poznávací zájezdy. Spíše bych měl tedy říci, že Petr F. pořádá výborně
zorganizované zájezdy, protože v minulosti udělal tu chybu, že se osvědčil a
nyní je hlavním vyjednavačem. Otázkou bylo, jak se dostat z Finska do autobusu
z Ostravy do Szegedu. Problémem cestování domů byla časová náročnost a potřeba
opustit Finsko ještě o den dříve, takže jsem prozkoumal jízdní řády letadel a
našel spoj z Tampere do Budapešti, odkud už nebyl problém přesednout na vlak,
dojet na jih Maďarska a počkat na příjezd skupiny.
Vyrážel jsem z kolejí v 5 hodin ráno na kole při asi 4°C.
Měsíc v předstihu jsem si koupil lístky na dálkový autobus z Jyväskyly do
Tampere, který stál ve výsledku stejně jako dojezd s MHD na letiště. Tamperské
letiště má dva terminály, jeden nový a hezký a pak ten ze kterého léta
nízkonákladový Ryanair, což obnáší nezbytnou procházku za roh přes parkoviště.
Letadla Ryanair nemám rád, používají Boeingy s příšerně zbarveným interiérem, a
navíc tento let mi nepřišel ani moc nízkonákladový, ale do Budapešti jsem se
dostal.
Za použití MHD jsem se dostal do centra, kde jsem se vrhl
na jídlo, které sice stálo desetitisíce místní měny, ale proti Finsku příjemná a dostupná změna. Za moment jsem už nasedal na vlak do Szegedu, kde jsem po
procházce městem přespal v hotelu na stadionu, který byl ještě více retro než
naše sokolovna. Ráno jsem se přesunul k vratům do místní trolejbusové vozovny a
díky skvělému načasování přijel asi za 60 sekund autobus s kamarády z Ostravy.
Vozovna společnosti SZKT je překvapivě moderní, na dvoře
sice stojí několik vraků vozidel, společně s jedním autobusem Škoda 21ab
původem z Ostravy, ale haly jsou rekonstruované. Vozový park je udržovaný, což
odpovídá 3. největšímu maďarskému městu, protože podobně jako v Ostravě se
dopravní podnik zabývá výrobou pseudonových vozidel pro místní použití.
Specialitou Szegedu jsou přestavby autobusů a trolejbusů Škoda 21ab/Tr na úplně
jiné trolejbusy s podobným vzhledem z původních skeletů.
Při použití historického ZIU-9, kterým jsem svezl poprvé v
životě, jsme se dostali do vozovny tramvajové, kde jsme si prohlédli místa
údržby a výpravnu. Rovněž se zde vyskytují vozidla české výroby původem z
Německa, protože nic neudělá našinci větší radost než vidět vlastní vozidla,
která zná. Poté probíhal volný program ve městě, který zahrnoval návštěvy
konečných zajímavých linek a přilehlých občerstvoven jako jedna z tradičních
aktivit při výletech s touto skupinou.
Zajímavost, kterou jsem neřekl v úvodu: na výlet jsem s
sebou vzal i Iiris, protože měla volno, protože se uvolnilo místo,
a protože jsem ji už dlouho neviděl. Výzvou byl fakt, že se nacházela ve
Warszavě, takže po prozkoumání možností leteckých spojů dojela vlakem do
Ostravy a zvládla nastoupit do autobusů plného neznámých lidí. Brilantně jsme
si tak vyměnili domovská města – zatímco já jsem byl v Tampere, Iiris byla v
Ostravě a později oba někde na “konci světa”.
Po prohlídce Szegedu jsme nastoupili do autobusu a vydali se
za hranice Schengenského prostoru: do Rumunska. Hraničním přechodem jsme projeli bez
problému s potěšením směnili peníze za další měnu a už se ubytovávali v Aradu.
Pěkném historickém městě, kde mají historické tramvaje, v denním provozu.
Vozidla pocházejí z různých německých měst, kdy bez větších úprav jezdí ve
městě, mnohdy i s původními plány sítí nade dveřmi. Někteří cestovatelé ze
skupiny se cítili jako v živém interaktivním muzeu, což ještě umocnila návštěva Depou Tramvaie Dosoftei, kterou za 2 týdny od naší návštěvy uzavírají. V dílně jsme dostali
nápad, že by to bylo skvělé místo pro hipster kavárnu, protože se zde čas
zastavil před 50 lety a lidi by platili už jenom za vstup (jako DOV?).
Následovala ještě větší rarita, kterou je meziměstská
tramvajová trať Arad – Ghioroc. V běžném provozu horská dráha s rychlostí
cyklisty, nicméně my jsme měli objednánu zelenou šipku, historické vozidlo z
této trati se stářím 104 let, a tak jsme do muzea a mini městečka dorazili velmi
stylově.
Zpátky jsme již jeli běžnou linkou se kterou jsme se svezli až do vozovny,
ve které sídlí mimo jiné opět české tramvaje T4, protože a opět je tato forma
vlastenectví vcelku vtipná. Závěr dne byl opět v podobě objíždění konečných,
protože je třeba využít 24 hodinovou jízdenku...
Co se mi na cestování do této oblasti líbí je připomínka
těch zlatých starých časů, na které u nás starší generace stále vzpomíná, jak
byla skvělá. Stará neudržovaná vozidla, město plné rozbitých starých domů
doplněná o nekvalitně postavené paneláky a spousta drobností na které si
vzpomenete, že doma už nejsou. Ale dobře už bylo, protože vám bylo 25. Můj
postřeh je v tom, nepoužívat tento druh označení časového období, protože je
relativní a jistě bude někdo nesouhlasit. A sám doufám, že se vyvaruji říkat takové blbiny...
Výlet pokračoval přesunem do Timisoary, dalšího rumunského
města, kde jsme navštívili nově opravenou vozovnu/muzeum ve které ten den
probíhala vernisáž moderního umění ArtExpo. Na ploše by bylo těžké odlišit kdo
přišel s foťákem za uměním a kdo za vozidly, kdyby styl a způsob projevu těchto
dvou skupin nebyl příliš odlišný. Jedni obdivovali umělecké ztvárnění tématu
lidských práv na tramvaji, druzí nechápavě koukali na zničený vlečný vůz. Iiris
se výstava líbila, a tak jsme vydrželi déle, zatímco ostatní už pobíhali po
městě s foťáky. Stejně jsme se všichni potkali na nádraží, které funguje jako
magnet na všechny šotouše.
Co nás zaujalo, ne-li naštvalo, je systém chytrých zastávek
v podobě displejů. Ty mají za úkol operativně ukazovat čas, kdy vozidlo
přijede, nicméně hodnoty minut v Temešváru pocházely z množiny náhodných čísel.
Po příchodu na zastávku svítilo do odjezdu 28 minut, po 2 minutách skočil čas
na minut 8, poté na 3, zvětšil se na 4, snížil na 2 a pak spoj přijel. Slovy
marketérů jsme 10minutovým stáním na zastávce ušetřili 20 minut svého času, ale
nejsem si jistý, jestli je to ten správný způsob implementace.
V Temešváru nebo místně Timisoiře (Timisoara), podle toho,
jak máte rádi ohýbání cizích slov, je taktéž pivovar s velmi stylovou
restaurací, kam jsme nemohli nezavítat. Měli tu stylové tupláky, což
zpříjemňovalo dobu mezi příchody obsluhy. Iiris taky konečně prakticky poznala,
co znamená česká pivní kultura, neboť se nám během ne zase tak krátké chvíle
podařilo diskusí s odborníky u stolu vyřešit její problém s lístky na vlak
zpátky, což popisuji v jiném příspěvku.
Při cestě z hospody se jsme se ještě zvládli proběhnout na v
zastávce stojící tramvaj, za což děkujeme chytrým panelům, abychom na palubě zjistili, že
řidič je Slovák. Obecně Slováků potkala naše skupina více, většinou je objevil
někdo jiný, protože já jsem komunikovat anglicky, ale zbytek skupiny
používal češtinu, na kterou se do docela dobře navázat právě slovensky, protože
rumunsky nepřekvapivě nikdo nemluvil.
Obecně jsem si ve Finsku celkem pohodlně zvyknul používat
domorodé výrazy, případně i při jiných cestách po Evropě používat lokální
pozdravy, nicméně na tomto výletu jsem byl dost ztracen. Začalo to maďarštinou,
kde je značně náročné zapamatovat si i přípitek – egészségedre (neboť se
spolubydlícím zase tolik nechlastáme) a pokračovalo to rumunštinou, ze které
také nic neznám. Pořád jsem se nemohl vzdát pocitu, že je jazyk nějak podobný
francouzštině a on je, respektive 38 % společné slovní zásoby.
Po noci zde jsme již nasedali do autobusu, který se
vracel domů. Na maďarských hranicích jsme strávili větší půlhodinku pasovou kontrolou
– přál bych podobný zážitek všem fanouškům odtržení ČR od EU, protože jsme
prostě jenom čekali, až se někdo prolistuje pasy (a to je Rumunsko v EU, jen
není v Schengenu). Zajímavostí pro systém detekování anomálií (kdyby tam byl)
musel být jeden finský pas v kombinaci s jedním slovenským a většinou českých.
No každopádně jsme se dostali přes hranice a za nepatrný moment jsem už
vystupoval poblíž letiště na okraji Budapešti, když mi zbývaly 4 hodiny do
odletu, zatímco zbytek výpravy pokračoval do Szentende a odtud do Ostravy.
Já jsem využil volného momentu na nákup potravin za normální
peníze v přilehlém supermarketu, kde jsem si pořídil zejména slané pečivo,
protože Finové prostě nemají zapečené rohlíky či pizza šneky a když už mají
třeba sladké koblihy, tak stojí přes euro, což je naprosto příšerná suma.
Úspěšně jsem to všechno propašoval přes bezpečnostní kontrolu a už jsem si to
šlapal přes půl letiště, venkovním koridorem do plechového altánku někde na
ploše, bo Ryanair a bo nízkonákladovka.
Jelikož mi zbýval nějaký čas a Muzeum Aeropark na letišti
umožňuje platbu kartou, tak jsem si prošel ještě výstavku letadel, která jsou
přístupná vevnitř. V interiéru je vždy nějaký hlídač, který buď sedí v koutě a dlube
do mobilu nebo, když se trochu vyzná, tak vypráví příběh letadla. Já jsem
narazil na nějakou mladou Maďarku, která sice věděla o letadle jen fakta naučená z
venkovní cedule, ale byla komunikativní, a tak jsme probrali cestovatelské triky a dozvěděl jsem se, že má dozor na letišti jako součást středoškolské povinné
praxe na dva týdny. Nějak mi to celé připomínalo naši muzejní noc.
Po vysednutí z letadla v Tampere mě čekal teplotní šok,
předchozí dny jsem strávil v tričku a večer ve svetru, tak v Finsku bylo opět
tma, zima a mokro (respektive tekuté slunce). Dostal jsem se do centra, počkal na svůj dálkový spoj a o
půlnoci šlapal v Jyväskyle na kole domů, abych za pár hodin jel zpátky na
přednášku. Tak pro mě skončil výlet na jih. Iiris zvládla dojet do Ostravy,
a dokonce se po cestě někteří dobrodruzi z naší KPMHD skupiny odvážili s ní
hovořit, naneštěstí uměli anglicky tolik jako Iiris česky, ale prý to bylo
docela milé.
Je vcelku zajímavé sledovat reakce okolí, když se o víkendu
uděláte facebookový check-in (něco jako poslání pohlednice) na druhé straně
Evropy a v pondělí jste zase ve škole jako obvykle. No naštěstí je to zatím
stále možné. Jak jsem zjistil při psaní tohoto článku, měsíc říjen bude pro zvláštní
v tom, že opustím dvakrát hranici Schengenského prostoru, ale o tom zase v dalším příspěvku. Teď fofrem řešit povinnosti...
P.S. pokud si chcete přečíst o výletu z pohledu Iiris, tak
je to možné zde.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)