2013-10-26

Jednotný čas Pragotron - hlavní hodiny

Kamarád mi donesl hlavní hodiny systému jednotného času Pragotron, typ EH40. Jak to tak bývá, závada byla identifikována takto: "Nefunguje to. Oprav to, prosím."

Pro laiky uvedu, že systém jednotného času je systém, ve kterém jsou jedny hodiny hlavní, jež vysílají každou minutu krátký impuls k ostatním hodinám podružným. Impulz se vysílá po dvou drátech, v sudou minutu má jednu polaritu a v lichou minutu má opačnou polaritu. Napětí může být různé, podle toho, kde se daný systém nachází. Ve velkých závodech s rozsáhlými systémy a desítkami (nebo stovkami) podružných hodin se používá napětí 60V, v menších systémech pak 24V nebo 12V. Tyto konkrétní hodiny jsou vyrobené pro vysílání impulzů o napětí 24V.


Hodiny naštěstí pocházejí z doby, kdy se k výrobkům dodával návod k použití včetně kompletního schématu zapojení i s popisem jeho funkce. Díky tomu jsem nemusel složitě zjišťovat funkci každé součástky, ale mohl jsem se rovnou pustit do analýzy problému.

Závada se projevovala tak, že LED diody indikující polaritu a napětí na minutové lince různě poblikávaly a na výstupu se objevovalo poměrně velké napětí. Kvůli toho docházelo k otáčení hodinových strojků podružných hodin aniž by uplynula celá minuta. Po připojení na laboratorní zdroj s nastavenou hodnotou 24V vše fungovalo zcela spolehlivě a hodiny se zdály být funkční. Ovšem při připojení na vnitřní transformátor se závada opět projevila a měřením jsem zjistil, že napájecí napětí hodin je téměř 40V, přestože na štítku transformátoru je uvedeno sekundární napětí 27V. Tak vysoká hodnota je způsobena jednak usměrněním a vyhlazením (tím se napětí zvedne na 1,4 násobek) a navíc i tím, že transformátor je vyrobený pro hodnotu síťového napětí 220V a dnes máme v síti běžně 230V, většinou však trochu více. Tím pádem dojde ke zvýšení napětí na sekundárním vinutí. Výsledkem analýzy bylo - snížit napájecí napětí na 24V.

Snížení lze dosáhnout několika způsoby. Většina z nich je však velmi pracná. Jedná se buď o výměnu transformátoru za jiný (podmínka - stejné rozměry trafa), nebo o změnu počtu závitů na sekundárním vinutí (technicky nemožné u továrně vyrobených traf). Vybral jsem ten nejjednodušší - vložit do obvodu integrovaný stabilizátor napětí. Jak jsem to udělal, to je patrné z fotografií. Zakreslené schéma je jen orientační, z fotografií je vidět, že jsem použil více diod, kvůli úpravě hodnoty výstupního napětí ze stabilizátoru.


Zpočátku jsem měl obavy ze ztrát na stabilizátoru, díky nimž se bude zahřívat. Nakonec po krátkém vyzkoušení jsem zjistil, že se zahřívá jen mírně a díky umístění nahoře uvnitř hodin nezahřívá žádné součástky kolem. Bezproblémový dlouhodobý chod by tedy měl být zaručen.


Sobotní dopoledne strávené u EH40 ukázalo své plody a po několika peripetiích s akuvrtačkou se podařilo hodiny zkompletovat a spustit. Ukázalo se, že napájecí napětí udržované na hodnotě 24V pomáhá ke správné funkci hodin, navíc na výstupní minutové lince je také napětí 24V. Před vložením stabilizátoru bylo napětí na lince 32V, což zbytečně zvyšovalo spotřebu strojků podružných hodin a bylo zvýšené riziko spálení citlivých strojků. Nyní hodiny běží ve zkušebním režimu a napájí jedny podružné hodiny. V tomto provozu se ukáže, jestli je provedená úprava provozuschopná z dlouhodobého hlediska.



2013-10-23

Aktualizace na Windows 8.1 chyba

Když jsem se na přednášce Microsoftu "Přivítejte Windows 8.1" v den zveřejnění aktualizace pokoušel o aktualizaci, došlo u mne k několika chybám. Naštestí se mi je podařilo vyřešit.

Postup jsem aplikoval na legální Windows 8 Pro. Nejprve je nutné mít doinstalované všechny aktualizace přes Windows Update, protože jinak se nezobrazí nabídka na aktualizaci na systém Windows 8.1, protože samotná aktualizace je nabízena nikoliv přes Windows Update, ale přes Store. 
Ve Windows Store uvidíte velký banner na aktualizaci (3,53GB), pokud tam není, nemáte splněny všechny předpoklady pro instalaci.



Proč ovšem píšu tento článek: Během instalace se mi vyskytly 2 chyby, díky kterým jsem ji nemohl dokončit. Konkrétně tedy 0x8007139f a 0xc190010b. Nemomohlo, opětovné spuštění, restart ani rady z internetu v podobě povolení automatických aktualizací. Nicméně problém vyřešil průvodce WindowsUpdateDiagnostic.diagcab ze stránek Microsoftu.

Po té již instalace bezproblémů prošla... :-)

Doplněno: Tato instalace nicméně dost rozhasila operační systém. Je to vlastně nová instalace přes starou. Některé programy nešly spouštět, jiné padaly, systém souborů se musel přeindexovat pro podporu hledání a celkově se rychlost a spolehlivost snížila. Spěje to k čisté instalaci Windows 8.1...

2013-10-06

Pozor na instalačky _BetterInstaller.com

Spěchej pomalu říká jedno přísloví, takže dávejte pozor na instalačky s přídomkem  _BetterInstaller.com, protože úžasně zasviní počítač.

Hledal jsem program NbuExplorer ze stránek Sourceforge.net, které jsem až do nynějška považoval za seriózní portál. Stránka nabídne ke stažení tento instalátor, který formou "next, next, next, finish" zaneřádí počítač doplňky od Seznamu, Optimizeru, nějakým FrogDownloadem či co to bylo...
 
Mě v instalaci zastavil až firewall, proto jsem ji nedokončil. Nicméně ihned po té, co zjistíte, že jste instalovali špatně, odpojte internet. Zkontrolujte programy Po spuštění, vyhoďte ze autostartovacího seznamu lištičku, optimizer a žábu. Přejděte do jejich složek a smažte vše, co lze. Zbytek dokončete v Nouzovém režimu za pomocí některého čističe. Po nabootování do běžného režimu se zdá být vše v pořádku...

Pozor tedy na soubor: NbuExplorer_v3.0_BetterInstaller.com.exe
a místo něj stahujte bezpečný: NbuExplorer_v3.0.zip

2013-09-22

Autoškola Tomáš Otisk recenze

Protože po dřívejším absolvování autoškoly DPO nastal čas rozšířit si své řidičské oprávnění B o skupinu A2. Brácha současně dělal skupiny B + A2. Díky nějakým voucherům z TŠ Bolero jsme se rozhodli pro Autoškolu Tomáše Otiska.

Moje druhá a poslední zkušenost s moto autoškolou
Zápis probíhá před vyučováním teorie v učebně v Zábřehu, kde dostanete na úvod všechny potřebné informace. Poté probíhají teoretické hodiny, je nutné absolvovat všechny teorie a to celkem 7x 1,5 hodiny pro nového žadatele. Při rozšíření stačí snad pouze 2. Naplánovat je to možné i při vyučování v Porubě na celkem 4 odpoledne. Na konci vás čeká papírový test. Poté jste zařazení do výcviku jízdy.

Toto není normální den autoškoly, ale vyjížďka pro bývalé žáky pořádaná Tomem
Plánování jízd probíhá způsobem, že vám pan Otisk zavolá a zeptá se, zda-li máte čas tehdy a tehdy. Výhodou této AŠ je, že vás vyzvednout tam, kde potřebujete a lze se domluvit taktéž na konkrétním vysazení. Motorky začínají a končí u Otisků doma v Zábřehu na Rýparově. Ocenil jsem možnost si do garáže zaparkovat svého skútra během jízdy na velké motorce, protože jsem nemusel do MHD v moto oblečení!

Jízdy probíhají s odstupňovanou intenzitou. Nejprve cvičiště, výlety do okolí Ostravy a pak hurá do provozu v centru. Připraveni budete na vše. Jako lehkou nevýhodu uvádím vzdálenost od centra, v DPO autoškole jsem byl v centru každou jízdu (taky aby ne, když se vyjíždělo z vozovny) a tak jsem měl zvládnuté snad všechny chytáky.


Nově se také zkoušky nekonají jen v areálu na Hranečníku vedle autobusových garáží, ale také na ploše Centra bezpečné jízdy Libros odkud se do centra jezdí mnohem příjemněji.

Snad všechny motorky autoškol v Ostravě
Jako velmi pozitivní vnímám vysoce osobní přístup. Tato autoškola působí příjemným rodinným dojmem. Snad i díky tomu jsem zkoušky zvládl na první pokus. Doporučuji Tomáše Otiska i vám!

Jednou takhle na vyjížďce
Doplněno: Už se mi také podařilo rozšířit si A2 na plné A. K tomuto rozšíření je třeba se pouze dostavit na jízdu s komisařem - nic jiného! Tentokrát jsem nezvolil Tomáše, ale Autoškolu Club od Dalibora Tichého, protože to prostě bylo levnější a ještě jsem měl slevu na základě kupónu z nějaké mnou absolvované jízdy zručnosti. Navíc to do autoškoly bylo blíž a spousta dalších nepodstatných důvodů včetně toho, že mohu porovnat další autoškolu.


Zaplatil jsem tedy autoškole i magistrátu, přišel v pátek ráno na zkoušku a bezproblému si odjezdil ještě starou verzi zkoušek (od 1.11.2015 jsou nové). Jízda byla díky praxi bezproblémů, motorka fungovala taky OK. Instruktor - pan Blahut byl velmi příjemný a tak se vše podařilo. Jestli mohu tuto autoškolu Club doporučit? V podstatě ano, ale má zkušenost s nimi byla velmi omezená.

A co vy, kde jste dělali autoškolu na motorku v Ostravě?

2013-09-13

Nokia N8-00 čeština

Dostal se mi do rukou telefon Nokia N8-00 u něhož se projevovalo několik závad, které se daly odstranit přehráním softwaru. Provedl jsem jej přes standardní Nokia Suite (kterou jsem notnou chvilku upravoval, protože musíte mít nejnovější verzi). Co jsem zjistil po dokončení aktualizace je fakt, že mobil byl z šedého dovozu, což se projevilo nepřítomností češtiny. A ihned jsem zjistil druhou skutečnost, že "Nokia změnila" postupy přepsání product code, které bylo nutné k instalaci "správného" firmwaru. Naštestí se z toho dá dostat poměrně snadno...

Pokud už jste někdy dělali podobný zákrok na starším telefonu, pak zapomeňte na JAF, Phoenix, NSS a další skvělé aplikace, jediné co potřebujete je Nokia Care Suite - oficiální nástroj Nokie. Zkuste googlit nejnovější verzi, hledá se dost špatně, proto přikládám link na download + návod a názvy souborů.
Spusťte Nokia Care Suite a klepněte na Product Support Tool for Store, zvolte CareSuite External login (ten dopadne úspěšně, pokud jste správně umístili soubor usergroupsconfiguration.cfg). V tento moment byste měli vidět svůj telefon připojený. Pokračujte v horní liště na Tools a klepněte na Firmware download. 







Nyní stáhnete firmware s příslušnou jazykovou mutací, tak se vybírá pomocí Product Code, není však nutné přepisovat ho v telefonu, jak tomu bývalo dříve.
  • 059D1W3 - původní (anglický) produktový kód
  • 0599844 - Euro3 CZ grey, nově vložený
Doplním všechny další kódy podle barevné mutace, které jsem našel na fóru:
  • 0599766 euro3 CZ dark grey,
  • 0599823 euro3 CZ dark silver,
  • 0599844 euro3 CZ grey,
  • 0599896 euro3 CZ blue,
  • 0599915 euro3 CZ orange,
  • 059D487 (TM-CZ) Silver V1 GV,
  • 059D8L0 (O2-CZ) DARK GREY V1,
  • 059D9N6 (O2-CZ) GREEN V1_COLOR
Vložte tedy tento kód do tabulky a klepněte na Check Online, poté zaškrtněte zatržítko Optional Content a dokončíte tlačítkem download. Stahování se přesune do nižší lišty a běží (1,53 GB).

Po stažení přepněte v levém sloupci Programming a zvolte Change Language Package, vyskočí tabulka ve které byste měli vidět dříve stažený firmware. Vyberte jej a zvolte Start. program vypadá, že sice stahuje, ale v zápětí se přepne do režimu Flashing ROM. 

Po dokončení se už telefon zeptá na volbu jazyka ve které už nechybí čeština. Nicméně se nejedná o permanentní změnu produktového kódu a tudíž by neměl být problém s přípradnou reklamací přístroje. 

Přístroj RM-596 tedy při Product code 059D1W3 používá jazykovou sada 111.040.1511.03.01.
U tohoto telefonu jsem také řešil zapomenutý zamykací kód.