Na nové Jawě 300 CL mám po prvním roce najeto 15 000 km (a po druhém 20 tisíc), takže si dovolím zhodnocení už nikoliv z pohledu čerstvého majitele, ale řekněme častějšího uživatele. Jak bych moto nazval jedním slovem? Dědkolap! Nezastavitelně přitahuje pozornost starších pánů...
Všechny mé články o tomto motocyklu naleznete zde.Zvláštní text o technických problémech byl aktualizován 12/2023.
Motorka je nádherná a dělá mi
radost. Určitě lze koupit lépe vyrobené, praktičtější a
zejména levnější motorky, ale už to nebude nová Kývačka. Jestli vás přesto zajímá více, pokračujte dále.
Doporučím neporovnávat tuto Jawu s originální předlohou. Současná motorka totiž jede s provozem i do kopce, v noci použitelně svítí, dobře brzdí včetně nezbytností jako ABS. Veterány si nechte na krátké vyjížďky kolem komína a na srazy, nicméně do běžného provozu dávno nepatří. Normálním provozem myslím třeba pětipruhovou výpadovku z centra Varšavy v pátečním odpoledni.
Objem 300 ccm a 17 kW není královská kategorie, ale od třístovky nelze očekávat, že pojede jako litrový stroj. Za mě je to použitelná kombinace: jede to o hodně více než 125 ccm a skoro stejně jako 500 ccm. Do rychlosti 100 km/h je výkon výborný a zážitek parádní, ale o moc více se tomu nechce. Maximální rychlost s mými 100 kg je 115 km/h podle navigace. Kromě dálnic to tedy s přehledem zvládá všechny legální rychlostní limity bez kamionu v zádech. Zrychlení z 80 na 100 netrvá věčnost. Dodávám, že maximální rychlost není teoretická, jel jsem po silnici pro motorová vozidla na plný plyn se zařazenou šestkou asi hodinu a rychlost neklesala pod 110 km/h.
Motor je jednoválec a téměř nevibruje. I po 6 hodinách jsem měl ruce klidné bez třepotání. Dejte si hodinku na Konopnici a budete vědět co myslím. Změna převodového stupně na této Jawě je věc dotknutí se řadičky - půjčili mi novou Jawu 350 2T, na které se k přeřazení musí udělat "dřep". Zpřevodování je fajn, osobně mi jen chybí mezi jedničkou a dvojkou stupeň na jízdu krokem.
Za všech okolností svítí přední světlo dobře (H4). Zajímavý je světelný kužel dálkového světla s krásným lemovaným okrajem. Vzadu je rozměrem malá, ale dobrá LED lampa.
Teď si dáme hejt zónu: Kvalita výroby je použitelná (řekněme socialistická) nikoliv však prémiová. Viditelné sváry na rámu jsou hezké, pod sedlem je to maras. Podívejte se prosím sami a ideálně se na to přestaňte furt ptát. Mohlo by to být udělané lépe, ale nějak mě to nerozrušuje. Co stojí za zmínku u mě je nerovnoměrně napnutý řetěz. Dostalo se mi odpovědi, že by to mohl být křivý rám. Ničemu to asi nevadí, akorát je na to potřeba dávat pozor při štelování.
Co mě štve je spotřeba oleje. Dělá to možná jenom můj kus (respektive neslyšel jsem o nikom dalším), ale bere si 0,1L oleje 10W50 na 1000 km, což je při objemu vany 1,5 litru dost. Na motoru je vpravo krásný olejoznak, ale určit správnou hladinu mezi ryskami je otravné. Musí se startovat a čekat až se olej vrátí do okénka, přičemž záleží na vyrovnání motocyklu. V sadě nářadí chybí trubkový klíč, kterým se dá k dolévacímu otvoru dostat.
Tragické je řešení zrcátek. Na levé jsem si dal prodloužení, což výhled za mě trochu zlepšilo. Pravé zrcátko má levý závit a jak jsem ho jednou povolil, už se mi ho nepodařilo dotáhnout - pořád se mi sklápí (je tam ještě levotočivá redukce). Objímka je součástí páček. Zrcátka taky obstojně vibrují. Vidím v nich sice provoz za sebou, ale nějaké detaily už ne.
Na budík je a není vidět. Ručičku rychloměru vidím, čísla ne, ale tak ty vím, kde jsou. Já mám navíc trvalou navigaci, takže rychlost a trip distance beru z ní. Potřebuji akorát palivoměr. Kontrolka neutrálu není zrovna zřetelná, ale cvaknutí jedničky je jiné, takže se dá neutrál najít i po slepu.
Pojďme zpátky na pozitivní věci. Zážitky za řídítky jsou parádní zejména při jízdě na "kochačku". Motorka je docela malá, tedy lehká - manipulace či parkování je snadné. Boční stojan je specifický, hlavní by se mohl více zhoupnout, ale celkově je to v pořádku.
Po projetí louže jsou chromy – zejména výfuky – zaprskané. Čistím je prakticky pořád, taky vzhledem k tomu, že si moto chce neustále někdo fotit. Tuhle Jawu poznají snad všude. V Česku je to až otravné - kdekoliv člověk zastaví, tak se seběhne skupinka chtějící diskutovat nebo vzpomínat. Vsadím se, že ani s novou PanAmerikou (H-D) neuděláte tolik rozruchu. Stalo se mi to ovšem i na zapadlé litevské benzínce nebo mezi parkovištěm plným GéeSek v Norsku. Tohle moto má neskutečně silný design.
Pozice a pohodlí? Je to naháč a café racer, proto při jízdě fouká či prší odevšud. Držím se klasického vzhledu a nechci použít plexi (pasuje Puig Daytona lll) ani vyhřívané hefty. Má to i výhodu - aerodynamický hluk dělá jen vaše přilba, sedl jsem na RVM Adventure a byl to hukot. Už mám taky vyhřívané rukavice, protože při teplotách pod 10 °C jsou potřeba.
Sedlo je na omak tvrdé, nicméně najel jsem na něm za den i přes 500 km za 8 hodin a nějak zvlášť jsem rozlámaný nebyl. Při výletu 10 dní v kuse byly 3,5 hodiny v sedle tak akorát na delší pauzu. Kratší projížďky jsou v úplně pohodě.
Jezdím
sám (mám 190 cm). Se spolujezdcem se dá zvládnout tak 30 minut, protože to pro
dva neindicky velké lidi není dělané. Na výlety s manželkou na této
moto zapomeňte.
Při běžném náklonu nedochází ke kontaktu s vozovkou, nicméně oblouky doleva na některých kruhových objezdech už škrábou stojánkem o asfalt. Jsem si toho vědomý, takže mě to nikdy nepřekvapilo i když by celkem snadno mohlo. Ve dvou to škrábe o asfalt i doprava, ale to mi dělají všechny motorky.
V recenzi se píše, že zvuk má být podobný originálu, což po nastartování na volnoběh nikdo neslyší - já taky ne. Kde se to podobá více, je při rychlejší jízdě pod plynem, tam tu Javu lehce poznám. Všechno je na 300CL automatické od rozsvícení světla z parkovačky na potkávací po nastartování tlačítkem, po benzínový kohout či "sytič". Přesně tak, jak to má dneska být.
Úžasné na Jawách je komunita lidí okolo. Byl jsem na několika srazech a všude je velmi milo. Taktéž dealerská síť je příjemná, ceny rozumné. Servisní interval po 6000 km je třeba akceptovat (letos jsem měnil olej 3x).
Značka Jawa motorku podporuje, odletující kámen mi rozbil sklo světlometu a za pár týdnů jsem měl za 150 € lampu novou. Nicméně třeba brzdový kotouč skladem nemají. Celkově mě ale přístup značky moc netěší. Že nevyrábí nové motorky mi nevadí, ale nevyrábí ani příslušenství, takže je třeba si všechno dodo.
Opravdu mi chyběl a stále chybí zavazadlový systém. Z nouze jsem nakonec na indickou "ochranu výplatu" (tu jedinou lze dokoupit i když exportní kusy ji měly automaticky) připevnil cyklistickou brašnu a na nádrž přidal tanvak.
Mám nainstalováno tažné zařízení na vozík PAV od Mototechnik.cz, ale neměl jsem odvahu za něj nic připojovat. Mechanicky to na mě nepůsobí dostatečně pevně (v originálním provedení zakrývalo RZ) a navíc už nestojím o heblo za motorkou. Nic z toho není v ČR schválené k silničnímu provozu.
Ostatní věci jsou spolehlivé. Spotřebu mám od 3,5 litru do 4,1 l / 100 km + nějaký olej. Nádrž má 13,2 litru benzínu po špunt. Plochá nádrž se tankuje pomalu, ale když se naplní fest, tak lze ujet krajních 350 km. Startování a vůbec celková funkčnost pro mě byla bez problému v zimě, teple za deště i v prachu. Po delší odstávce motor chytnul na třetí pokus.
Další mýtus: pár lidem nová motorka zhasínala z volnoběhu na křižovatkách. Toto se mi stane za studena na jaře či na podzim možná jednou v pár metrech po vyjetí z garáže a pak už ne. Beru normální benzín (E10) i prémiový (E5).
Původní indická zadní pneumatika 120/80-17 mi vydržela sezónu, kdy po 15 000 kilometrech zmizela drážka v hlavní stopě. S její kvalitou jsem byl spokojen na vodě i na šotolině.
Stojí to za ty prachy? To si musí
odpovědět každý sám. Je možné si koupit i levnější motorky se stejným logem,
pakliže to má být dopravní prostředek. Jestli to má být víkendovka na projížďky a
na účtu máte peníze, pak asi není co řešit. Renovace starého motocyklu vám nemůže zajistit dobré svezení a podle mé zkušenosti to nebude ani levnější. Jestli chcete cestovat ve dvou, tak berte RVM Adventure.
Počkat na nového Péráka? Jestli jste čekali 5 let na Kývačku, tak další rok či kolik to bude zvládnete s klidem. Tak už je tady nějakou chvíli. Technicky jde o velmi podobné stroje s podobným zážitkem a trochu/zásadně odlišným posezem. Já jsem i přes některé popsané detaily vlastně hlavně spokojený.
Na závěr doporučení: svůj motocykl jsem si pořídil od Petra Miroše z JawaPaskov.cz. Prodej byl příjemný a garanční servisy rychlé.
Jestli jste dočetli až sem, tak nabízím další shrnutí po druhé sezóně a 20 000 ujetých kilometrech. Nejdůležitější zpráva: samovolné zhasínání studeného motoru úplně zmizelo.
Co číst dále? Do jiného svého článku si odkládám řešení různých technických záležitostí s tímto motocyklem. A tady příběh o výletu na této Jawě.
P.S. bylo by zajímavé vědět, jak jsou na tom Jawy přímo v Indii - přečtěte si zkušenost motorkáře s RE přímo na místě.
Díky za postřehy, nyní řeším prodloužení zrcátek, jak si prodloužil to své pravé? Jirka
OdpovědětVymazatGuten Tag,
OdpovědětVymazatich habe einen Drehzahlmesser an die 300CL montiert und das Impulskabel an die Zündspule , - klemme, angeschlossen. Der Drehzahlmesser funktioniert. Er zeigt aber nur halbe Drehzahl an, also etwa 750 U/min. Kann ich das Impulskabel woanders abklemmen, daß er die richtige Drehzahl, also etwa 1500 U/min. anzeigt?
Dobrý den,
Na 300CL jsem namontoval otáčkoměr a připojil pulsní vodič ke svorce zapalovací cívky. Tachometr funguje. Ukazuje však pouze poloviční otáčky, tedy kolem 750 ot./min. Mohu někde jinde odpojit impulsní kabel, aby měl správné otáčky, t.j. cca 1500 ot./min. naznačuje?
Gruß
Uwe
To chcípání hlavně studeného motoru, ale občas i teplého není žádný mýtus, prostě tam v 99% je. Někdo holt měl větší štěstí a jeho kus na to netrpí. Pneumatiky kloužou na vlhku o hodně víc než Mitasky na Jawě. Sedlo by mohlo být měkčí a hlavně vyšší, možné i lépe tvarované, takto má jezdec vyšší postavy pořád sklouzávat na nádrž.
OdpovědětVymazatProblém nestartuje a chcípá.... to se u mně taky projevilo. Prvních cca 500 km žádný problém. Jednou ráno přijdu k mašině a začalo desetiminutové trápení se startováním. Když už naskočila, musel jsem ji držet pod plynem, jinak chcípla. Od té chvíle skoro každé startování bylo problematické. Nezáleželo na tom jestli byla studená, nebo v provozní teplotě. Pár dní na to se rozsvítila kontrolka motoru a už nezhasla. V servisu mi poradili ať vyjezdím nádrž ( zbývalo už něco po dně - tankoval jsem Natural 95) a jezdím i s rozsvícenou kontrolkou motoru, že to ničemu nevadí, resp. lambda sonda vyhodnocuje horší efektivitu spalování a poté natankuju Natural 100. To jsem udělal, asi po 150 km zhasla kontrolka a od té doby jsem žádné problémy se startováním ani chcípáním neměl. Ani jednou. I cítíte pod rukama, že "to líp jede". Od té doby jsem najel dalších 4000 km. Takže u mě pomohl 100 oktanový benzín.
OdpovědětVymazatMa svoje muchy ako píšu predomnou ale inak som s nou spokojný mám najazdených 13000km ale pri 12000km my zhorel stator alternatora Ma niekto túto skúsenosť? Mám strach aby sa to neopakovalo každých 12000km ďakujem
OdpovědětVymazatAhoj mám asi rok Péráka a s tou pozorností je to fakt magořina. Když jsem to kupoval, něco takového mě vůbec nenapadlo. Právě se mi po dobití baterie ukázala ta kontrolka motoru také, ale vlastně ničeho jiného jsem si nevsilmul.zkusim tu fintu se 100oktany a uvidím.at ti to jezdí.
OdpovědětVymazat