Byl v roce 2020 nový motocykl, i když se v Indii už dva roky vyráběl jako tamější prémiovka. Proti indickým kusům je motor v Evropě nově homologovaný na EURO4 (a nyní už i euro 5 model s extra sondou na výfuku). Byl jsem jedním z prvních 200 testerů/zákazníků tohoto vozidla.
2023: Ve zkratce: motocykl nyní vlastním 3 roky a ujel jsem na něm přes 20 tisíc kilometrů bez provozní závady a jen s několika drobnostmi. Které dále popisuji. Koupil bych si ho znova? Ano. Měl bych místo něj raději původního veterána? Ani náhodou.
Tento článek popisuje technické záležitosti, které jsem řešil. Jestli vás zajímá recenze a pozitivní zkušenosti či jak stroj jezdí, navštivte můj popisný článek.
Zdá se, že některé kusy mají příliš nízké volnoběžné otáčky. Motor na křižovatce vypne. Moje Jawa na toto netrpí. Klasický Jawař by vzal šroubovák a hledal nastavovací trysku na karburátoru. My moderní lidé si připojíme diagnostiku, ale i tak není co nastavit. Nízké volnoběžné otáčky jsou prý dány palivovou mapou a s tím se doma nic udělat nedá. Částečné řešení: používejte prémiové palivo. Dlouhodobá věc: s rostoucími najetými kilometry se problém přestává projevovat až úplně zmizí (10 000 km) v plně neupraveném stavu.
Další majitel zkoušel neúspěšně sehnat náhradní svíčku. Originální je svíčka Bosch UR 3CP30 a původně neměla v EU přímou náhradu. Interval výměny moderních svíček je dostatečný a určitě takový díl nepatří mezi povinnou Jawa výbavu k odstraňování problémů na cestě. Svíčky jsou již k dispozici. Obecně Týnecká Jawa zásobuje díly dobře a po dvou letech mají na webu konečně katalog dílů. Případně lze součástky zakoupit na PartDeck.cz.
Co potkalo mě? Upadávají mi koncovky výfuků v prvních 500 kilometrech. Nejde o uvolnění nějaké součástky, podle pozorování by to měla být integrální součást doutníku. Vyřešeno u dealera záruční opravou a později dodané motorky mají toto již opraveno přímo v továrně.
Kvalita svárů: Velké téma při představení modelu. Jako není to moc pěkně svařené, ale držet to drží. Na viditelné části rámu jsou v pořádku - to si výrobce pohlídal, respektive to údajně v Česku opravují. Po 20 000 najetých kilometrech po Evropě dodávám, že sváry nejsou problém a kromě Čechů se jim nikdo nevěnuje, respektive stačí říct "Made in India".
Motorka používá soudobé technologie: šrouby mají imbusy a spousta věcí (zejména kabeláže) je přichycená k místu, kde má být pomocí stahovacích pásků. Dvojitá izolace vodičů je poměrně často ukončena před konektorem, kde je vidět barevná izolace. To vypadá trochu amatérsky zejména při porovnání s vymazlenými renovacemi. Nicméně sériové Jawy byly vždycky mizerně vyrobené, takže to sedí do ducha značky.
Co jsem vysledoval na svém kusu je nerovnoměrné napnutí řetězu. Zejména při nastavování provisu je potřeba dávat pozor. Stalo se mi, že jsem nastavil ideální hodnotu, dotáhnul, pootočil kolem a řetěz byl tvrdě napnutý. Prý by to mohl být křivý rám, nevím. Je to otravné, ale dostanete to do oka.
Co mě dále trápí je spotřeba oleje. Žere mi to trvale od novoty něco jako půl deci 10W50 na 1000 ujetých kilometrů. Od jiného majitele jsem o tomto problému neslyšel. Zatím jsem neřešil co s tím a občas dolévám. Pozor na přelití - je velmi snadné,
přečtěte si manuál, jak kontrolovat hladinu oleje - je potřeba dodržet časování, protože olej stéká z hlavy. Poznámka se servisu: Před výměnou oleje si zkontrolujte, že olejový filtr má pružinu, která musí přijít s novým filtrem (kdyby neměl, nezačínejte měnit - nejde přehodit).

Kopala mi přední brzda při pomalém dobržďování na křižovatkách (z velké rychlosti to bylo lepší). Odpověď po zkoumání je "zvlněný brzdový kotouč". To je závada, která se údajně stává i aut, když se horký disk dostane do kontaktu s vodou třeba z kaluže. Na vině je tloušťka materiálu - disk je prostě příliš tenký. Odpověď firmy Jawa je, že to není záruční oprava (stejně jako dealeři třeba od BMW motorrad). Odpověď Jawa fandy je, že i jeho 650 kopala stejným způsobem. Nový brzdový disk stojí lehce přes 3000 Kč. Už se našel i další majitel, kterému to dělá - projevuje se to až od cca 6000 jetých km.
Závadou o které vím jenom z doslechu je trvalá signalizace oranžové kontrolky motoru. Podle slov majitelů jde o nějakou závadu lambda-sondy, kterou továrna Jawa doporučuje ignorovat i protože nijak neovlivňuje jízdu. Nevím, jestli stačí
kód vymyzat diagnostikou, ale hádám, že se závada opět objevuje.
Po 15 tisících kilometrech jsem sjel zadní indickou pneumatiku za hranici životnosti. Tak si objednáme novou a pojedeme dále, nicméné použitý rozměr 120/80 R17 TT není zrovna nejčastějším rozměrem v nabídce.
Technický průkaz uvádí značení 2.50x17 120/80-17 61M. Na moto budou dle mého průzkumu pasovat následující modely
- Michelin Pilot Street
- Dunlop ARROWMAX GT601 (objednány)
- Bridgestone BT 46
- Bridgestone BT 39
- Dunlop K555
- Avon Roadrider AM26
- Duro HF-297
Přední pneu se sjela do kontrolního bodu po 20 000 km.
Problém s Dunlop ArrowMaxy je, že jsou to snad bezdušové gumy a je velmi těžké je přezout v domácích podmínkách a na cestě už vůbec ne. Přístě bych si raději objednal indické originály. Nejvíc cool gumy, co jsem zatím viděl nazuté jsou terénní Heidena u dealera Jawa Písek (hledejte na FB). Kola jsou dušové, náhradní duše je obrovské heblo na vození s sebou. Nicméně asistenčka má v neděli odpoledne problém najít otevřený pneuservis, natož moto.
Příslušenství jako brašny a podobné pičičovinky chyběly první dva roky prodeje, což mě neuvěřitelně štvalo, protože v Indii na webu výrobce byly vidět. Vymýšlel jsem všelijaké obezličky pro zvýšení praktičnosti, teď už jenom dodávám: navštivte PartDeck.cz a vybírejte tam. Cena není úplně nízká, ale odpovídá ceně motocyklu.
Brašny, kufry a úložný prostor na nové Kývačce jsem řešil v tomto příspěvku.
Všechny problémy se zavazadly mi vyřešil nosič od
JawaKorda. Nahoru jde dát cokoliv je potřeba pro denní výlet a vzpěry slouží jako podpora moto brašen přes sedlo. Nic více není třeba.
Jak je to s mřížkou viditelnou na fotografiích na levém zadním kole. Vypadá, že je to držák brašen, ale je jen na jedné straně a oficiální odpovědí je "jednostranná ochrana kola proti vniknutí oblečení do výpletu". Lze ji objednat z Týnce za 500 Kč plus 200 Kč dobírky. Motorky na export je měly přibalené automaticky (E homologace na tom žádná není). Protikus na druhou stranu si někteří majitelé vyrobili sami. Já jsem ji trošku řezal, aby mi tam šla nacvaknout cyklobrašna.
Mám tažné pro vozík PAV od Mototechnika. Přišel jenom držák bez elektroinstalace. Samotný držák pasuje v základu špatně, měl jsem jej přes RZ. Vyrobil jsem si krátkou prodloužovačku na úchyty vedoucí kolem blinkrů, aby držák zapadnul tam, kam má. Možná je každá motorka jinak křivá, ale toto řešení se mi moc nelíbí.
Celého PAVa jsem si tedy od Mototechnika nekoupil i když jsem mu vděčný, že přišel okamžitě po představení modelu s nějakým řešením.
Ještě je možnost koupit vozík i u slovenského výrobce. V Česku jezdí minimálně jedna motorka s tímto vozíkem.
Aby to nevypadalo, že neumím vzít do ruky nářadí, tak jsem si vyrobil držák zámku na kotouč. Mám ho přichycený ve volném závitu na rámu zleva od ventilátoru chladiče (model "42" tam má klakson). Zámek tam drží spolehlivě a jako lávovým kamenem se s ním dají rozehřát zmrzlé prsty.
Zpátky k opravdovým problémům.
Zrcátka jsou tragédie. Jsou příliš ve středu a není v nich dobře vidět. "Univerzální adaptér pro rozšíření zrcátek" to vyřeší lépe, akorát se zvýší už tak vysoké vibrace. Pozor pravé zrcátko má M10 levý (opačný) závit. Závity zrcátek mám stejně zalepené, protože se samy o sobě pořád sklápí. Nezapomeňte si při úpravách dodat pérovky.
U nového motocyklu si zkontrolujte stav provozních kapalin. Chladící kapaliny bylo málo, brzdovka byla naopak až nad okem.
Občas mám pocit, že ventilátor hučí nějak divně, ale zatím jsem neměl problém a neřešil to. Dochlazování jede celkem často po zastavení v létě.
Mnoho majitelů se rozhodne přebarvit standardní černé podsedlové plasty "do barvy karoserie". Je tam odstín BURGUNDY PRIME DELFLEET (350) EFT.44270.
Já jsem si odstranil oranžovou odrazku zboku chladiče (je na šroubu) a díry zajistil
černou reflexní samolepkou.
Asi s tím bude nějaký zákonný problém hádám.
Klíče v zapalování, zejména ty přídavné od garáže a zámku kotouče mi ťukají do rámu a už tam docela zrasovaly lak. Doporučuji si tam dát včas nějakou samolepku.
Odletující kámen mi rozbil přední světlo. Nechápu jak se to stalo, ale prostě jsem potřeboval nové sklo. Objednat jenom samotný skleněný kus se nedá protože je do základny vlepený a tak jsem
vzal celou lampu. V Česku na PartDeck.
Akumulátor: vlastní chybou jsem si v zimě podbil baterku a zničil ji. Originální kus má označení jako VARTA YTX9 (FA). V Česku se prodává typ
YTX9-BS a ten tam pasuje identicky.
Aby vás to nevyděsilo: při sepnutí zapalování do první pozice dojde k rozsvícení všech kontrolek, ručička rychloměru dojde na konec a vše se vrátí do výchozí pozice. Kontrolka přehřátí se ničeho neúčastní jen velmi velmi krátce problikne. Není to vada, ale vlastnost.
Když jsme u budíku. Pod sklem se hromadí vlhkost. Ano jezdil jsem i ve velkých lijácích. Když je venku chladno, tak je to docela akvárko. Jestli chcete majitele rozčilovat namísto dotazování se na sváry, tak se prosím ptejte na druh preferovaných rybiček. Dělají to jak kývačky tak péráci.
Jawa nemá žádné pokročilejší funkce podpory výletu - nemá ani denní počítadlo kilometrů. V podstatě to ničemu nevadí. Já se rád toulám malými cestami a tak jsem si přidal navigaci od TomTom Rider 550 se zámky. Uchycení RAM držákem na řidítku je pevné a nabíjecí kabel lze protáhnout přes světlo k baterce velmi snadno. Nezapomeňte na vypínač.
Řetěz a řetězovka vydržela přesně 20 100 km než mi řetěz spadl, musel být zkrácen a vyměněn. Rozeta je docela drahá.
Největší problém motorek Jawa je český dovozce a dříve výrobce firma Jawa Moto spol. s.r.o. a její (ne)komunikace a obecně komunistický styl myšlení a prodeje. Občas se však zdá, že se pár lidí snaží o zlepšení. Naštěstí jsou koncoví prodejci srdaři ke kterým je radost jezdit na servis. V tom se zkušenost liší od prodejců jiných značek, kde
není neobvyklý mizerný servis.
Osobně mám pocit, že popsané záležitosti jsou spíše o detaily v kuse překrásného motocyklu.
Kritika se snadno říká, převažuje však spokojenost s motorkou.
Ahoj, mám oba problémy. Upadlá koncovka, tu prý přivaří. Větší problém je, že to chcipe nejen na křižovatkách, ale také při podřazování. Po té co motorku nemohli sní v jawe na prvním servisu nastartovat mi ji předali že je ok. Po pár kilometrech se to opakovalo a rozsvítil se kontrolka motoru. Na diagnostice vadná lamda sonda. Po výměně po 15km se opět rozsvítila. Když jsem měl jet na servis, nešla nastartovat, až po asi 20 pokusu... Diagnostika ukázala 7 chyb. Bylo mi doporučeno pokud se to bude opakovat tak zkusit přes velkou baterku a kabely, jestli nepadá při startování napětí a neutahne to pak řidiči jednotku. Byla mi doporučená výměna svíčky, tu ale nevím jak seženu.. Hezká motorka, mám dovezenou první v EU (potvrzené z jawy), ale problémů víc než dost...
OdpovědětVymazatPodle honosneho stitku pod svetlem je prvni 300cl v cr v Opave, nyni v ser ise Hageman s najezdem 1000 km. Tak otAzkouje kolik je tech prvnich doopravdy.
VymazatTy jsi si neměl kupovat Jawu....
OdpovědětVymazatAd cyklobrašna, která moc nechrání před vodou:
OdpovědětVymazatZkus klasickou (promokavou) cyklobrašnu, klidně s vnějšími kapsami,
a do ní si vlož loďák. Tím dosáhneš spolehlivé ochrany proti vodě.
Vodotěsné brašny s rolovacím zavíráním podobným jako na loďáku, ale se sponami na stěnách brašen, hodně trpí na to, že jak se mění objem věcí uvnitř, tak ta brašna není dotažená, a proto pouští vodu dovnitř.
Na fotce vidím, že máš ještě trochu jiný systém - spony jdou sice do sebe vzájemně, ale stejně ta brašna viditelně není dotažená a nevidím tam klasické rolování.
Takže jakákoliv brašna 15 a víc litrů, do ní lodní pytel např. 15 litrů s klasickým rolovacím zavíráním se sponou právě na konci loďáku, a máš věci v suchu.
Akorát holt musíš při používání řešit sériové otevírání - poklop brašny, a v ní pak rolování loďáku.
Ale něco malého, co snese vodu, můžeš mít ve vnějších kapsách brašny; a za sucha můžeš mít něco na loďáku v hlavní komoře brašny pod deklem brašny.