2020-11-01

Problémy s Jawa 300 CL

Je to nový motocykl, i když se v Indii už dva roky vyrábí jako prémiovka (v tamějších poměrech), tak do Evropy dorazil stroj teprve letos (2020). Proti tamějším kusům je motor v Evropě nově homologovaný na EURO4, čímž jde vlastně o nevyzkoušený prototyp, který nyní dostalo do rukou 200 testerů. Já jsem jedním z nich, který si účast v zážitkovém programu zaplatili.

Tento článek popisuje technické záležitosti, které jsem řešil. Jestli vás zajímá recenze a jak stroj jezdí, navštivte můj popisný článek.

Jawa 300 CL autumn

Zásadní chyby: zdá se, že některé kusy (vím o dvou) mají příliš nízké volnoběžné otáčky. Motor na křižovatce vypne. Moje Jawa na toto netrpí. Klasický Jawař by vzal šroubovák a hledal nastavovací trysku na karburátoru. My moderní lidé si připojíme diagnostiku, ale i tak není co nastavit. Nízké volnoběžné otáčky jsou prý dány palivovou mapou a s tím se určitě doma nic udělat nedá. Částečné řešení: používejte prémiové palivo

Další majitel zkoušel sehnat náhradní svíčku. Je to klasik, co takové vybavení vozí místo sjednané pořádné asistenční služby. Originální svíčka Bosch UR 3CP30 se zdá zatím nemá v EU přímou náhradu. Interval výměny moderních svíček je dostatečný, aby kontejner s díly stihl dorazit. Pro výměnu svíčky je stejně potřeba sundat nádrž. Jste tým NGK nebo Brisk?

Co potkalo mě? Upadávají mi koncovky výfuků. Nejde o uvolnění nějaké součástky, podle pozorování by to měla být integrální součást doutníku. Vyřešeno u dealera záruční opravou - "nerezovým přivařením". Moto bylo zpátky na druhý den a koncovky už drží.



Kvalita svárů: tu je těžké objektivně posoudit. Držet to drží, některé jiné části nejsou vizuálně příliš hezké při detailním pohledu. Na viditelné části rámu je to ovšem v pořádku, to si výrobce pohlídal, respektive to v Česku opravují. Co je méně vizuálně atraktivní, je konstrukce pod sedlem, ta je vyloženě svařená škaredě. Dobrou zprávou je skutečnost, že to tam kromě servisních úkonů není vidět. 

Motorka používá soudobé technologie: šrouby mají imbusy a spousta věcí (zejména kabeláže) je přichycená k místu, kde má být pomocí stahovacích pásků. Dvojitá izolace vodičů je poměrně často ukončena před konektorem, kde je vidět spodní barevná izolace. To vypadá trochu amatérsky zejména při porovnání s vymazlenými renovacemi.

Na stránkách indické Jawy je vidět příslušenství (opěrky, padací rám), které česká Jawa (zatím?) neprodává. Česká Jawa dle mého názoru žádné příslušentví dělat nikdy nebude, takže je třeba si všechno vyrobit sám nebo se dívat na aftermarketu, kdo co přidal. Veteráni mají prozatím větší nabídku příslušenství.
 

 
Ptal jsem se pana Krafta na mřížku viditelnou na fotografiích na levém zadním kole. Vypadá, že je to držák brašen, ale je jen na jedné straně a oficiální odpovědí je "jednostranná ochrana kola proti vniknutí oblečení do výpletu". Je ji možné objednat za 500 Kč plus 200 Kč dobírky. Motorky na export je měly přibalené automaticky. Tato mřížka se nedá bez (možné) úpravy zkombinovat s tažným na PAV. Co tedy s ní? Měla by tam pasovat "Nepromokavá cyklistická brašna na nosič 500 20 l červená ELOPS" z Decatlonu, ale je to na centimetry na těsno k výfuku. To budu ještě více zkoumat.

Tažné pro vozík PAV od Mototechnika jsem si objednal. Přišel jenom držák bez elektroinstalace, takže nevím kam se to zapojuje. Samotný držák pasuje špatně, měl jsem jej přes RZ a aby zapadnul tam kam má je potřeba udělat domácí výrobu prodlužovačky. Možná je teda každá motorka jinak křivá, ale...
 



Zatím nejdál byl ve výrobě držáku na brašny pan XYZ, který dopasoval nosiče z Kawasaki W650/800, ale bylo nutné dodělat pod sedlo malé držáčky.

Zrcátka jsou příliš ve středu a není v nich dobře vidět pokud sedíte na motorce samotní v půlce sedla. "Univerzální adaptér pro rozšíření zrcátek" to vyřeší výborně. Pozor pravé zrcátko má M10 levý (opačný) závit. Levé zrcátko mám zalepené, protože se samo o sobě pořád sklápí.

U nového motocyklu si zkontrolujte stav provozních kapalin. Chladící kapaliny bylo málo, brzdovka byla naopak až nad okem. Na první garanční prohlídce se měnil olej a prováděla kontrola podle servisní knížky, účtovaná práce 2 hodiny. To bylo vcelku příjemné a u JawaPaskov.cz vyřízeno do druhého dne.

Akumulátor: vlastní chybou jsem si v zimě podbil baterku a zničil ji. Originální kus má označení jako VARTA YTX9 (FA). V Česku se prodává typ YTX9-BS a ten tam pasuje identicky.

Jawa nemá žádné pokročilejší funkce podpory výletu - nemá ani denní počítadlo kilometrů. V podstatě to vážně ničemu nevadí. Já se rád toulám malými cestami a tak jsem si přidal navigaci od TomTom Rider 550 se zámky. Uchycení RAM držákem na řidítku je pevné a nabíjecí kabel lze protáhnout přes světlo. Jen si tam přidejte vypínač.


Osobně mám pocit, že jde spíše o detaily v kuse krásného motocyklu. Kritika se snadno říká, převažuje však spokojenost s motorkou. Že v Jawě nic nedělají jsem si teď vyzkoušel na vlastní kůži jako zákazník a už to asi dále komentovat nebudu. Snad opravdových problémů nebude více až začnou kilometry přibývat.
 

1 komentář :

  1. Ahoj, mám oba problémy. Upadlá koncovka, tu prý přivaří. Větší problém je, že to chcipe nejen na křižovatkách, ale také při podřazování. Po té co motorku nemohli sní v jawe na prvním servisu nastartovat mi ji předali že je ok. Po pár kilometrech se to opakovalo a rozsvítil se kontrolka motoru. Na diagnostice vadná lamda sonda. Po výměně po 15km se opět rozsvítila. Když jsem měl jet na servis, nešla nastartovat, až po asi 20 pokusu... Diagnostika ukázala 7 chyb. Bylo mi doporučeno pokud se to bude opakovat tak zkusit přes velkou baterku a kabely, jestli nepadá při startování napětí a neutahne to pak řidiči jednotku. Byla mi doporučená výměna svíčky, tu ale nevím jak seženu.. Hezká motorka, mám dovezenou první v EU (potvrzené z jawy), ale problémů víc než dost...

    OdpovědětSmazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)