2020-11-01

Problémy s Jawa 300 CL

Je to nový motocykl, i když se v Indii už dva roky vyrábí jako prémiovka (v tamějších poměrech), tak do Evropy dorazil stroj teprve letos (2020). Proti tamějším kusům je motor v Evropě nově homologovaný na EURO4, čímž jde vlastně o nevyzkoušený prototyp, který nyní dostalo do rukou 200 testerů. Já jsem jedním z nich, který si účast v zážitkovém programu zaplatili.

Tento článek popisuje technické záležitosti, které jsem řešil. Jestli vás zajímá recenze a pozitivní zkušenosti či jak stroj jezdí, navštivte můj popisný článek.

Jawa 300 CL autumn

Zdá se, že některé kusy mají příliš nízké volnoběžné otáčky. Motor na křižovatce vypne. Moje Jawa na toto netrpí. Klasický Jawař by vzal šroubovák a hledal nastavovací trysku na karburátoru. My moderní lidé si připojíme diagnostiku, ale i tak není co nastavit. Nízké volnoběžné otáčky jsou prý dány palivovou mapou a s tím se určitě doma nic udělat nedá. Částečné řešení: používejte prémiové palivo

Další majitel zkoušel neúspěšně sehnat náhradní svíčku. Originální svíčka Bosch UR 3CP30 se zdá zatím nemá v EU přímou náhradu. Interval výměny moderních svíček je dostatečný a určitě takový díl nepatří mezi povinnou Jawa výbavu k odstraňování problémů na cestě. Já s sebou vozím diagnostiku, kdyby se rozsvítila obecná oranžová kontrolka.

Co potkalo mě? Upadávají mi koncovky výfuků. Nejde o uvolnění nějaké součástky, podle pozorování by to měla být integrální součást doutníku. Vyřešeno u dealera záruční opravou a později dodané motorky mají toto již vyřešené v továrně.



Kvalita svárů: tu je těžké objektivně posoudit. Držet to drží a na viditelné části rámu jsou v pořádku - to si výrobce pohlídal, respektive to údajně v Česku opravují. Co je méně vizuálně atraktivní, je konstrukce pod sedlem, ta je vyloženě svařená škaredě. Dobrou zprávou je skutečnost, že to tam kromě servisních úkonů není vidět. 


Motorka používá soudobé technologie: šrouby mají imbusy a spousta věcí (zejména kabeláže) je přichycená k místu, kde má být pomocí stahovacích pásků. Dvojitá izolace vodičů je poměrně často ukončena před konektorem, kde je vidět spodní barevná izolace. To vypadá trochu amatérsky zejména při porovnání s vymazlenými renovacemi.
 
Co jsem vysledoval na svém kusu je nerovnoměrné napnutí řetězu. Zejména při nastavování provisu je potřeba dávat pozor. Stalo se mi, že jsem nastavil ideální hodnotu, dotáhnul, pootočil kolem a řetěz byl tvrdě napnutý. Prý by to mohl být křivý rám, nevím.

Co mě dále trápí je spotřeba oleje. Žere mi to trvale od novoty alespoň 1 deci 10W50 na 1000 ujetých kilometrů. Od jiného majitele jsem o tomto problému neslyšel. Zatím jsem neřešil co s tím a občas dolévám. Pozor na přelití - je velmi snadné, přečtěte si manuál, jak kontrolovat hladinu oleje a postavte motorku na opravdovou rovinu, je na to citlivá.


Kope mi přední brzda při pomalém dobržďování na křižovatkách. Z velké rychlosti to nebyl nikdy problém. Servisák nabízí vysvětlení, že mám nečistotu v jednom z pístků a že si to mám nechat vyčistit. V sezóně na to nebyl čas a mořskou nemocí jsem z toho netrpěl.

Zdá se, že jsem po 15 tisících kilometrech sjel zadní indickou pneumatiku za hranici životnosti. Tak si objednáme novou a pojedeme dále, nicméné použitý rozměr 120/80 R17 TT není nejčastějším rozměrem v nabídce. 
 
 
Technický průkaz uvádí značení 2.50x17 120/80-17 61M. Na moto budou dle mého průzkumu pasovat následující modely
  • Michelin Pilot Street
  • Dunlop ARROWMAX GT601 (objednány)
  • Bridgestone BT 46
  • Bridgestone BT 39
  • Dunlop K555
  • Avon Roadrider AM26 
  • Duro HF-297

Na stránkách indické Jawy je vidět příslušenství (opěrky, padací rám), které česká Jawa neprodává a dle mého názoru žádné své příslušentví dovážet/dělat nebude. Hádám, že bude třeba si všechno vyrábět i nadále sám nebo se dívat na aftermarketu. 
 

 
Ptal jsem se pana Krafta na mřížku viditelnou na fotografiích na levém zadním kole. Vypadá, že je to držák brašen, ale je jen na jedné straně a oficiální odpovědí je "jednostranná ochrana kola proti vniknutí oblečení do výpletu". Je ji možné objednat za 500 Kč plus 200 Kč dobírky. Motorky na export je měly přibalené automaticky (E homologace na tom žádná není). 
 
 
Tato mřížka se nedá bez (možné) úpravy zkombinovat s tažným na PAV. Co tedy s ní? Já jsem uřezal tu část mezi šrouby blokující současnou montáž. Dále jsem vyvrtal otvor a odbrousil dvě plošky, do kterých mi nyní pasují úchyty na "cyklistická brašna na nosič 500 20 l červená ELOPS" z Decatlonu. Vychází to na centimetry k výfuku, ale za jízdy se to nepálí ani bezkontaktně, protože doutík vzadu není horký.
 
 
Prostor pro zavazadla jsem nezískal velký, ale alespoň nějaký. Ta cyklo taška není zrovna voděodolná a kapacitní, ale místo na mikinu či láhev s vodou na vyjížďku poskytuje. Kloboučková matka tlumiče udělala díru do vnější látky vnitřní strany. Aby se plná taška nepokoušela nevyskočit, pojišťoval jsem ji gumicukem. Prostě elegance sama, vyrobte prosím někdo dobrý držák na tak akorát velké kufry a dejte mi vědět.


Zmíněné tažné pro vozík PAV od Mototechnika jsem si objednal. Přišel jenom držák bez elektroinstalace, takže nevím kam se to zapojuje. Samotný držák pasuje v základu špatně, měl jsem jej přes RZ. Vyrobil jsem si krátkou prodloužovačku  na úchyty (na foto jsou ještě pásky) vedoucí kolem blinkrů, aby držák zapadnul tam, kam má. Možná je každá motorka jinak křivá, ale toto řešení se mi nelíbí a nevěřím tomu v zátěži, protože kdo by jezdil s prázdným PAVíkem. Celého PAVa jsem si tedy od Mototechnika nekoupil i když jsem mu vděčný, že přišel okamžitě s nějakým řešením. Ještě je možnost koupit vozík i u slovenského výrobce.
 



Zatím nejdál je ve výrobě držáku na kožené brašny pan Vráťa Ševčík, který dopasoval nosiče z Kawasaki W650/800, ale bylo nutné dodělat pod sedlo malé držáčky.
 
Aby to nevypadalo, že neumím vzít do ruky nářadí, tak jsem si vyrobil držák zámku na kotouč. Mám ho přichycený ve volném závitu na rámu zleva od ventilátoru chladiče (model "42" tam má klakson). Zámek tam drží spolehlivě a jako lávovým kamenem se s ním dají rozehřát zmrzlé prsty.


Zrcátka jsou příliš ve středu a není v nich dobře vidět. "Univerzální adaptér pro rozšíření zrcátek" to vyřeší lépe, akorát se zvýší už tak vysoké vibrace. Pozor pravé zrcátko má M10 levý (opačný) závit. Závity zrcátek mám stejně zalepené, protože se samy o sobě pořád sklápí.

U nového motocyklu si zkontrolujte stav provozních kapalin. Chladící kapaliny bylo málo, brzdovka byla naopak až nad okem. Na první garanční prohlídce se měnil olej 10W50 a prováděla kontrola podle servisní knížky. To bylo vcelku příjemné a u JawaPaskov.cz vyřízeno do druhého dne. Pozor olejový filtr má pružinu, která musí přijít s novým filtrem.

Mnoho majitelů se rozhodne přebarvit standardní černé podsedlové plasty "do barvy karoserie". Je tam odstín BURGUNDY PRIME DELFLEET (350) EFT.44270. Je možné také odstranit oranžovou odrazku zboku chladiče (je na šroubu). Já díry zajistil černou reflexní samolepkou.

Klíče v zapalování, zejména ty přídavné od garáže a zámku kotouče mi ťukají do rámu a už tam docela zrasovaly lak. Doporučuji si tam dát včas nějakou samolepku.
 

Odletující kámen mi rozbil přední světlo. Nechápu jak se to stalo, ale prostě jsem potřeboval nové sklo. Objednat jenom samotný skleněný kus se nedá a tak jsem vzal celou lampu. Cena 150 € (~ 3800 Kč) i s dopravným. Trvalo to celé tuším tři týdny. Tady jde pro jednou do Týnce pochvala za zajištění dílů i kdyby kvůli mě nějakou motorku rozebrali.
 


Akumulátor: vlastní chybou jsem si v zimě podbil baterku a zničil ji. Originální kus má označení jako VARTA YTX9 (FA). V Česku se prodává typ YTX9-BS a ten tam pasuje identicky.

Aby vás to nevyděsilo: při sepnutí zapalování do první pozice dojde k rozsvícení všech kontrolek, ručička rychloměru dojde na konec a vše se vrátí do výchozí pozice. Kontrolka přehřátí se ničeho neúčastní jen velmi velmi krátce problikne. Není to vada, ale vlastnost.

 
Jawa nemá žádné pokročilejší funkce podpory výletu - nemá ani denní počítadlo kilometrů. V podstatě to vážně ničemu nevadí. Já se rád toulám malými cestami a tak jsem si přidal navigaci od TomTom Rider 550 se zámky. Uchycení RAM držákem na řidítku je pevné a nabíjecí kabel lze protáhnout přes světlo. Nezapomeňte na vypínač.

 
Osobně mám pocit, že jde spíše o detaily v kuse krásného motocyklu. Kritika se snadno říká, převažuje však spokojenost s motorkou. Že v Jawě nic nedělají jsem si teď vyzkoušel na vlastní kůži jako zákazník a pokusím se to dále nekomentovat. Za první rok jsem najel šťastných 15 000 km.

1 komentář :

  1. Ahoj, mám oba problémy. Upadlá koncovka, tu prý přivaří. Větší problém je, že to chcipe nejen na křižovatkách, ale také při podřazování. Po té co motorku nemohli sní v jawe na prvním servisu nastartovat mi ji předali že je ok. Po pár kilometrech se to opakovalo a rozsvítil se kontrolka motoru. Na diagnostice vadná lamda sonda. Po výměně po 15km se opět rozsvítila. Když jsem měl jet na servis, nešla nastartovat, až po asi 20 pokusu... Diagnostika ukázala 7 chyb. Bylo mi doporučeno pokud se to bude opakovat tak zkusit přes velkou baterku a kabely, jestli nepadá při startování napětí a neutahne to pak řidiči jednotku. Byla mi doporučená výměna svíčky, tu ale nevím jak seženu.. Hezká motorka, mám dovezenou první v EU (potvrzené z jawy), ale problémů víc než dost...

    OdpovědětVymazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)