Zdaleka nejkomfortnější je Flixbus se vším servisem při koupi jízdenky,
dostupnými informacemi, konečně také pohodlnými a novými autobusy obsluhující
trasu. Některé z Flixbusů jezdí přímo na letiště, většinou ale jedou do a z
centra Krakova. Časová přesnost zeleného dopravce stojí a padá na průjezdné
dálnici A4, pro mě to bylo v 90 % případech OK.
Pro odlet je zde spoj přijíždějící na Krakow-Glowny v 10:15. S tím se dalo
stíhat odlet ve 13:50 i s obědem. Nyní je můj odlet posunut na 11:50, takže je
zde jenom jeden spoj vlaku/autobusu na letiště (10:44) s příjezdem v 11:10, což
je s 20minutovou obvyklou frontou na security check hodně na těsno a asi bych
do toho jako místně neznalý cestovatel nešel.
V opačném směru se mi jednou podařilo při přistání v 18:35 stihnout Flix v
19:00 z centra, ale to byl nějaký druh zázraku a trocha sprintování, kdy
všechno navazovalo. Nyní letadlo přistává v 17:35, takže odjezd v 19:00 je s
malou zastávkou v obchodě pohodlný.
Mezi Krakowem-Glowny a Krakowem Lotnisko jezdí vlak SKA1 společnosti Koleje
Małopolskie, který je v letech 2019-2020 asi v 50 % výluce autobusy. Výlukový
řád je pevný. Jestli autobus nebo vlak je uvedeno na odjezdových cedulích (nejlépe
v PDF). Značení je celkově matoucí a pouze polsky, najít náhradní odjezdové
stanoviště není těžké, když víte, které to je. Jízdenku je možné koupit
kartou/hotově v automatu zvenku nádraží při cestě na autobus, také přímo ve
vlaku v automatu na jednom z jeho konců nebo bez přirážky u průvodčí, ale zde
jen hotově. Při cestě z letiště obsahuje digitální cedule značení jenom
nejbližšího vlaku, nicméně on jede v mezičase taky autobus SKA1 z
"utajeného" stanoviště před příletovou halou. Tenhle systém
musel patlat pro Koleje Małopolskie nějaký inženýr před důchodem,
který podle všeho v životě nikam necestoval neznaje jiného jazyka než polštiny.
Cena jednotlivé jízdenky je 12 PLN, studentskou slevu 51 % nelze použít (pokud
nestudujete v Polsku) - český ISIC nevidí průvodčí ráda, a i automat na tento
fakt výslovně upozorňuje.
Další dopravci? Je zde vlak ČD R 301 Galicja vyjíždějící ze Svinova v 6:00
u kterého se lze spolehnout na přesnost na odjezdu a s železniční odchylkou
0/+10 minut i na příjezdu v 9:51 v Krakově-Glowny. Vlak má polskou posádku a
lokomotivu, vagóny jsou české kdysi rekonstruované coupé. První třída je taktéž
plně kupé, bez zásuvek a s neuzavřeným systémem toalety, jak je v českých
vagónech pro PKP standardem. Jízdenku doporučuji koupit v předstihu na e-shopu ČD,
dokud je zvýhodněná jako včasná anebo přes web PKP intercity z Chałupki, kam se
lze dostat autobusem DPO číslo 52 s procházkou přes pole. Nikoho nebudu nabádat
k jízdě na černo v úseku Bohumín-Chałupki (ačkoliv byla kontrola až na polské
straně). Je to vlak
v mezinárodním tarifu, kde to prostě trochu skřípe s jízdným.
Alternativní dopravce pro Krakow-Ostrava je složitá věc. Nejjednodušší je,
aby vás někdo vyzvednul autem v Katowicích, kam se lze dostat z Krakowa mnoha
Flixbusy či hledejte přibližovací autobus na webu e-podroznik.pl. Z Ostravy do Katowic
je dálnice zatím zdarma. Na dálnici z Katowic do Krakowa je třeba zaplatit 2x
mýtné 10 PLN v jednom směru, a proto se autem vyplatí jet jen pro větší
skupinu. Objíždět to obcemi je zase neefektivně zdlouhavé. Nejdále se dá dostat
za pomocí veřejné dopravy z Katowic do Wodzisław Śląski pomaocí lokálního vlaku
a dál už jsem nic nenašel. Nezapomeňte ale zkusit spojení vlakem přes web PKP Intercity. Případně dejte vědět v
komentáři, jestli už něco použitelného jezdí.
Situace s karanténou kvůli COVID-19 a zavřenými hranicemi asi zamíchá
kartami a určitě změní jízdní řády, uvidíme, jak to bude fungovat potom.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)