Toto je první příspěvek na blogu se týkající se mé
dlouhodobé dislokace do Finska, do města Vaasa, které leží na západním pobřeží,
severně od Helsinek a počtem obyvatel je srovnatelné s Havířovem. V tomto
článku však chci popsat, jak probíhala cesta. Inspirací k nadpisu byl
zajímavý sešitek „Cesta
Ostravana do Ameriky léta páně 1893“.
Vyrazil jsem z domu pěšky na zastávku Stodolní, neboť
mi o dva dny dříve skončila lítačka na MHD a nasedl na spoj RegioJet společnosti RegioJet, který jsem opustil
v Praze na Wilsonově nádraží. Cesta probíhala jako obvykle, zajímavostí
bylo sdílení coupé s nějakými balíky z Hané, kteří jeli vlakem snad
podruhé v životě, přičemž poprvé to bylo Pendolinem a pořád tyto různé
typy vlaků porovnávali. Olej do ohně přiléval stevard, který se za celou cestu
zastavil pouze dvakrát a tím popouzel zmíněnou skupinku ještě k větším
diskusím. No pojďme dále…
V Praze jsem použil „mnou vynalezeného“ zlepšováku
linky AirportExpress, která má jednorázové lístky za 60 Kč prodávané u řidiče a
zakoupil si v eShopu Českých drah lístek autobusem DPP za 42 Kč, přičemž
uplatnit lze veškeré slevy ČD. (režijkáři!) Komplikací je nutnost mít tento
doklad vytištěný předem nebo nějak přes okénko u řidiče podat svůj chytrý
přístroj ke kontrole.
Na letiště jsem dorazil v čase dle očekávání a po konstatování,
že jsem vlastně neměl nic moc časovou rezervu, jsem se odbavil a přichystal
k nástupu do letadla. Novinkou pro mě bylo zjištění, že odlet z Prahy
z Letiště Václav Havel (překlad z angličtiny) vypadá jinak
z terminálu 1 a 2. Proč? Lety mimo EU totiž projdou po odevzdání kufrů
pouze pasovou kontrolou, načež se vstoupí do bezcelního prostoru a osobní
inspekce probíhá až před bránou do letadla. Na terminálu 2 určeného pro lety do
EU jsou společné bezpečnostní prohlídky hned na začátku a pak už se může
cestující pohybovat volně a s klidem po bezcelní zóně. To jsem zase něco objevil…
Po půlhodinovém zpoždění se Airbus společnosti ČSA odlepil
od země a vyrazil „přes“ Poznaň, Rigu, Tallinn do letiště Vantaa
v Helsinkách. Po přistání a východu z chobotu přes restauraci,
protože někdo navrhl pěkný vyhlídkový bar v cestě, jsem úspěšně, ale špatně
odbočil a vydal se na prohlídku letiště. Vcelku brzy jsem se našel, jen jsem zjistil,
že při cestování bez doprovodu Míši mi chybí ta osoba, která pořád nahlas
pochybuje o tom, že vím, co dělám. Uklidňovat sám sebe je pěkná nuda, ale přece
se kvůli tomu nebudu učit stresovat!
Letiště samotné nápadně připomíná Mošnov, ne snad velikostí
nebo počtem cestujících, ale tím, že k němu vede nová železniční trať
s nádherně designovanou stanicí a zakopaným kolejištěm. Tady jsem byl poprvé zmaten, neboť se mi zdálo, že to
„metro“ má na obou stranách stejnou konečnou a nebyl jsem až tak mimo, neboť
trať je obousměrná smyčka do
úvrati v centrálním nádraží v Helsinkách. Je tedy možné jet oběma
směry, rozdíl je v 5 minutách jízdní doby.
Pokud by vám použité vozy přišly povědomé, tak to není
náhoda. Jezdí zde dvojice spřažených souprav od Stadleru známého v Česku
jako LeoExpress, akorát tady je v regionální verzi mnohem více místa.
Tímto spojem jsem se dostal až do výchozího bodu dalšího povědomého dopravního
prostředku, který je vlak Pendolino Finských drah, který také vyrobil Alstom a
proto je téměř identický jednotkami Českých drah. A něco, čím jsem ještě nejel, by nebylo…?
Ve chvíli nástupu do posledního vlaku byla již má časová
rezerva opět rozpuštěna v sérii zpoždění a prostojů, a tak nezbylo na
krátkou prohlídku hlavního města. Provozní zajímavost: vozy Pendolino vyjíždějí
z významnější konečné opačně seřazené, tedy za lokomotivou vagón
s nejvyšším číslem, což se hodí vědět při volbě místenky (kde jsem jen
tuto zvláštnost viděl?). A co potěší železničního fandu (a zmate nepřítele), je
rozpojování dvojice spřažených souprav ve městě Tampere, protože se zde trať
rozděluje do Vaasy a do Jyväskyly a každý vlak pokračuje samostatně. Jízda příjemně
ubíhala při psaní nejen tohoto článku a tak jsem byl za 3,5 hodiny v novém městě, zpoždění vlaku činilo asi
10 minut.
Pak mě vyzvedli lidé z Univerzity, povozili po městě,
než jsme sehnali klíče od mého ubytování a konečně jsem se dostal na pokoj.
Proti očekávání pouhých čtyř bílých stěn mám v pokoji čtyři bílé stěny a jednu
skříň, ovšem lustr chyběl a tak jsem strávil první večer hledáním místa, kde je
možné zakoupit žárovku, ale o těchto příhodách zase v některém
z dalších článků…
Ivo, moc pěkné. Děkuji a doufám, že se dočkám dalších článků. Nezoufej. Každý začátek je těžký a uvidíš, že na zážitky budeš vzpomínat dlouho. Takže držím palce a zase pošli odkaz na další články. Draha
OdpovědětVymazatPřečteno i z Frenštátu ,odkud Tě všichni zdravíme,držíme palce při zařizování holobytu a těšíme se na další fotečky z interiérů i exteriérů vzdáleného severu! Teta Z.
OdpovědětVymazatDíky za napsání článku. Zítra odjíždím studovat na střední školu do Finska na rok a tenhle článek mi celkem pomohl. :)
OdpovědětVymazat