2017-01-01

Peugeot 306 oprava ventilátoru topení

Topení přestalo fungovat, když jsem byl v zahraničí a mého Pažouta 306 používal bratr. Problémem opravy bylo především, že vozidlu zbývá 5 měsíců technické prohlídky a s další se už nepočítá, čímž se závada stala totálkou... Nicméně pro další řešitele přikládám několik tipů, jak postupovat.



Problém: Nefungující ventilátor topení (v prosinci!).
Vstupní podmínky: Peugeot 306, modelový rok 1996, bez klimatizace(!).
Popis závady: postupně přestala spolehlivě pracovat regulace otáček ventilátoru, později se už nedělo nic při manipulaci s voličem rychlostí. 
Shrnutí: ventilátor se netočil a proto nefungoval rozvod tepla z výměníku do kabiny.



Diagnostika: Pojistka byla v pořádku. Dále jsem chtěl diagnostikovat samotný volič. Domníval jsem se, že je u něj špatný elektronický kontakt, nicméně tento volič je řešen mechanicky bovdenem a není na něm co diagnostikovat ani změřit. Rozebírat palubku je proto zbytečné.

Další krok byla analýza motoru (ventilátoru), ten se nachází u nohou spolujezdce za přihrádkou a zespodu se k němu dát při trošce tělocvičné zručnosti dostat, na 3 šrouby ho demontovat a na 2 fastony odpojit.




K součástce Valeo N31 848234B se toho moc nedá zjistit. Je to 12V DC motor s odběrem kolem 3A. Zde jsem se spálil při diagnostice, protože jsem to připojoval na zdroj, který dává dlouhodobě jenom 1A a nějakou dobu jsem myslel, že je chyba v motoru. 

Dále jsem změřil přívod k motoru, na vodičích visících zpod palubky jsem v při nule na ovladači změřil -3V a při změně na kterýkoliv vyšší stupeň 1 - 4 napětí 11,48V. Je to logické, výkon motoru je omezován proudově a ne napěťově. Nicméně po přípojení počítačového ventilátoru s odběrem 0,8A se nic nestalo, takže šlo předpokládat, že chyba je někde v té spleti drátů, které mizí někam pod palubní desku.



V dalším kroku jsem problém konzultoval s osobou, která má zkušenosti s opravami francouzské automobilové elektroniky a ta mi sdělila, že při výše uvedených symptomech jde nejspíše o vadné relé, které se v zeleném pouzdru nachází někde "pod volantem", ale že jej nemá k dispozici, protože ho spotřeboval při opravě Peugeotu 106. V 306 je spousta zelených relátek v pojistkové skříni, ale už jsem neměl náladu zjišťovat, které to je a jakým typem ho nahradit. Pokud to víte, napište to prosím detaily do komentáře.



Já jsem závadu vyřešil maximálně bastlířským způsobem přes autozapalovač, kdy jsem vyvedl vodiče od motoru ven a přes socialistický vypínač lampičky a vykuchanou spálenou nabíječku telefonu do zásuvky jsem to připojil na palubní elektrický okruh. 

Naneštěstí tak mám pouze jednu rychlost, ale v autě alespoň není příšerná zima. Při připojování pozor, ve spotřebičích pro palubní systém je většinou také pojistka, ale 2,5A nebyla dostatečná. Než jsem si to uvědomil ztratil jsem hodinku zkoušením dalších variant. Po prozkoumání dostupných zásob a zjištění, že tyto trubičkové pojistky nejsou skladem, jsem to s velkou nelibostí přemostil drátovou propojkou. Tuto skutečnost uvádím jen proto, abyste měli názorný příklad, jaký je to bastl. (však je tam další pojistka)




Doplněno: ono to při tomto zapojení nefouká na maximální výkon, jak jsem se domníval, ale spíše na "2" až "3" původní regulace. Není mi moc jasné proč, ale tak hlavně, že se něco děje...

Topení nyní funguje, což bylo to hlavní. Těch pár vodičů navíc nikoho nezabije (alespoň doufám). Pokud se vám záležitost podařilo vyřešit elegantněji (což zase není taková výzva), napište ostatním postup do komentářů. Při řešení této záležitost děkuji za pomoc Martinu Uhlíkovi

Celé by se to dalo shrnutou do hashtagu #francouzskáElektronika  #:-(

4 komentáře :

  1. Ventilátor fouká pomalu, protože jsou za ty léta zanesená jeho ložiska a je přidřený. To v konečném důsledku způsobí přehřátí odporového regulátoru který je nad ním a který se chladí vzduchem který saje ventilátor. Regulátor má tepelnou nevratnou pojistku která se přeruší a je konec. Oprava je pak taková, že se motor vyjme a třeba pomocí WD spreje se vyčistí ložiska. Ventilátor se připojí na zdroj a mažou se ložiska tak až se binec vyplaví a motor půjde zase lehce. Pak se musí opravit regulátor. K tomu se leze z motorového prostoru mezi oknem a motorem. Musí se oddělat platové kryty a kovová výstuha až se dostane k ústí sání ventilace. Sundá se vstupní filtr a v tunelu je vidět plechová děrovaná věc s odpory. Ta se pootočením vyjme, odpojí od konektoru a musí se proměřit takový kovový váleček s vývody nad spirálami odporů. Je to pojistka na 120 stupňů a musí mít nulový odpor. Dá se za pár korun koupit a zručný elektronik ji hravě vymění. A nějaký čas to zase bude fuňět jako nové.

    OdpovědětVymazat
  2. Zdravim ta Unknown, chcem ta poprosit či by si mi nevedel poradit.
    mne ide ventilátor len na 4ty stupen,a 1,2,3, mi nejde vôbec de mám hladat chybu už som rozobral asi všetko a ničdakujem pagy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      máš vadný odpor kúrenia - nachádza sa na vstupe kúrenia do auta (pod stieračmi) - je to taká kocka s odpormi, je ju dobre vidieť, stačí vymeniť.

      Vymazat
  3. Zdravím, neměl by někdo fotky...jak postupovat a jak vypadá ten vadný odpor... přestal mě běžet ventilátor... stejně jako je popisováno...mám 306 2.0 hdi

    OdpovědětVymazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)