2016-04-03

Trable se skupinovou jízdenkou ČD a jízda RegioJetem

Stalo se u mne na blogu nepěknou tradicí, že buď je příspěvek tématický o počítačích nebo nějakým způsobem upozorňuje na nedostatky "národního" dopravce České dráhy a dnes tomu nebude jinak. Tento text je psán z pohledu běžného nezvýhodněného cestujícího, který situaci vidí jinak, než interesovaní lidé, kteří jsou nějakým způsobem obvykle ovlivněni a můj pohled neuznávají.


Zadání 

Dostat 7 lidí z Ostravy do Prahy mimo exponovaný čas v úterý večer. Volba dopravce je vcelku nepodstatná, protože ČD a RJ jedou 15 minut po sobě.

Omezující podmínky

Čtyři cestující nemají žádné uznatelné zvýhodnění - cestují z Hlavního nádraží, 2 cestující mají režijku (volné jízdenky) a jedou ze Svinova a poslední cestující jede z Olomouce. Cílem je sednout si všichni pohromadě na místenky, pokud možno za nejnižší náklady.


Plánování

Od dob, kdy se v Česku ve velkém začaly provozovat bývalé rakouské vagóny jsou místa k cestování napříč dopravci vcelku předem daná: kupé pro 6 nebo velkoprostorový vůz. Sedm lidí si nutně musí sednout do velkoprostorového vozu ke stolečku přes uličku, což vzhledem k atraktivitě těchto míst i velikosti skupiny chci mít pojištěné místenkami.


Dopravce X

V eshopu národního dopravce X (matematicky zavedeme substituci X = RegioJet) si otevřu plánovač a během 2 minut naházím do košíku požadované jízdní doklady. Cestující usadím vedle sebe v grafickém prostředí a přecházím na stránku s platbou.


Dopravce Y

V eshopu národního dopravce Y (přeznačíme Y = České dráhy) už to jde více ztuha, protože mě průvodce nechá každou jízdenku kupovat extra současně s volbou míst (zatímco v eshopu X si nejprve vyberu jízdné a až poté hromadně místa k sezení). Toto úskalí by šlo vcelku snadno překonat kdyby ovšem plánovač podporoval výběr míst, což nedělá.



Vlak dopravce Y EuroCity 112 Porta Moravica totiž vyjíždí ze stanice Warszawa Wschodnia a tak má zcela nepochopitelně pouze náhodný generátor místenek. Ruční zadání míst k sezení nefunguje a to ani v případě, že se tam nastaví stejná sedadla jako dříve vygeneroval systém sám.


Logická odbočka: skupinová jízdenka se má od 6 a více lidí objednávat přes zvláštní formulář a asi bych místenky přesně dostal, ale nevím co na to dopravce Y po aplikování omezujících podmínek, proto nákup "samostatných jízdenek". Navíc raději strávím čas psaním blogpostu než zjišťováním, jak to funguje mimo normální objednávkový systém na internetu, nepořádám totiž školní výlet pro 100 osob


Že vagóny ČD s polskou lokomotivou jsou vlak polský mě nezajímá, protože nakupuji vnitrostátní jízdenku u dopravce Y a čím si to tahají je mi jedno. Když jsou rezervační systémy nekompatibilní, tak ať místenky nefungují těm pár přeshraničním cestujícím, co tím náhodou jedou.


Ve výsledku by byla místa k sezení nejistá, navíc aby nákup 3 samostatných jízdenek proběhl na místa poblíž sebe (natož k jednomu resp. dvěma stolečkům) je záležitost pouhé náhody. Napadlo mě zajít do ČD centra, protože ty paní za okýnkem umí se systémem pracovat úplně mimo pravidla pro běžné lidi, ale zase bych si místenky musel platit a to by zvedlo už tak vyšší cenu jízdného než u dopravce X.


Dopravce Z

Leošovu tramvaj jsem do výběru tradičně vůbec nezahrnul, protože nejel v požadovaný čas a je dražší než dopravci X a Y. I kdybych byl schopný akceptovat vyšší cenu, tak se budu celou cestu mačkat jako sardinka v jeho "zájezdové 810".

Rozvaha

A teď trochu čísel: čtyři běžné jízdenky dopravce Y stojí 760 Kč + 180 Kč za kratší jízdu z Olomouce a k tomu dvě místenky za 70 Kč pro režijkáře. Což při orientačním přepočtu na osoby platící stojí 188 Kč / osoba / jízda, respektive s místenkami i neplatícími cestujícími 144 Kč / osoba / jízda. (je potřeba si uvědomit mezi koho se co dá rozpočítat)



Dopravce X: Čtyři cestující 684 Kč + dva za 380 Kč + jeden za 150 Kč. Ve výsledku 1214 Kč a cena 173 Kč / platící osoba / jízda. Ovšem tento dopravce nám umožní využít pro cestu slevu 10% na studentský průkaz ISIC  (čímž se dostávám mimo kategorii úplně nezvýhodněných cestujících, ale má věková skupina tuto kartičku většinou automaticky vlastní), čímž se cena redukuje 616 + 361 + 135 =  1112 Kč, což dělá cenu 158 Kč / platící osoba / jízda.



À propos: po přihlášení pod kreditovou jízdenku RegioJetu vidím ještě lepší cenu než jako nepřihlášený uživatel. U ČD po přihlášení sbírám body, které možná v době limitující v nekonečnu můžu vyměnit za nějaký více/méně nesmyslný bonus.


Výsledek

Režijkáři tradičně odmítají akceptovat vyšší náklady na cestovné stejně jako nerežijkáři cenu méně výhodného dopravce. Takže to děláme tak, že se skupina dělí, čímž se mimojiné vleze do jednoho kupé. ČD dostanou za své cestující 0 Kč (místenky už nepotřebují) (teda 2x 20 Kč za evidenční lístek) a RegioJet získá cestující, kteří mu nechají 730 Kč a všichni (cestující) jsou spokojeni. Teďka otázka, zda-li se to líbí dopravci Y jenom proto, že mu rezervační systém dělá polská(?) strana.


Skutečná jízda

Nastal čas, kdy cesta proběhla a hodí se tedy zhodnotit reálné zážitky. Skupina A v ČD odjela s malým zpožděním a načas dorazila do Prahy. Skupina B v RJ (čistě rozlišovací označení) se ovšem už ve Svinově na 40 minut zastavila vinou "závady na soupravě", v Praze byla ve výsledku o 35 minut později. Skupinu A bylo tedy nutné vyzvednout z restauračního zařízení, zatímco skupina B se pivem občerstvila už na palubě. Hodí se také dodat, že vlak ČD byl vcelku prázdný a tak místenka vlastně nebyla potřeba...

K zamyšlení

Na závěr se tradičně hodí nějaké shrnutí myšlenek ve článku: Být vysokým top managerem, tak po přečtení výše uvedeného zruším zaměstnancům režijky, protože ti lumpi, co pro mě pracují mi pak nic za cestu nezaplatí (viz sekce výsledek), čímž i ti poslední zaměstnanci přestanou tímto dopravcem jezdit. Protože top manažeři stejně nejezdí vlakem, tak i řadoví pracovníci s rodinami přestanou využívat služeb ČD, čímž se propadne kvalita a ubudou i ti poslední cestující, kteří třeba nezjistili, že jezdí žluté vlaky. RegioJet tak konečně budou moci zdražit a přestat dotovat vlaky z autobusů. Zatímco ČD provedou akvizici ČSA (nebo naopak) a vytvoří další zkrachovalý státní podnik...



Článek samozřejmě zveřejním na sociálních sítí a těším se na reakce kamarádů, kteří budou tvrdit, že jedině já neumím cestovat vlakem, neboť se mi stále děje nějaké příkoří viz tyto články:
Na druhou stranu musím říct, že díky tomu mi přicházejí i pozitivní reakce, že například funguje bez problému a rychle aplikace Můj vlak (která třeba doporučuje "nedávat ucho na koleje"). Je dobře, že se systém vyvíjí a že konkurenční boj nutí všechny strany k dodržování kvality i neustálému zlepšování služeb, což v konečném důsledku ocení cestující no a o tom to je...




Pokud máte na věc konstruktivní názor, šup s ním do diskuse níže. :-) 

Doplněno: zdají se vám ceny nízké? Asi jsem přesně trefil moment, kdy vypukla další cenová válka, více na iDnes. A i dnes vyšel článek o tom, kam se dalo po železnici dorazit za 180 minut z Prahy za posledních 100 let, je to celkem zajímavý pohled do historie železnice, když už je o ní řeč...

Žádné komentáře :

Okomentovat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)