2015-07-16

České dráhy likvidují pokladny a cyklisty

Poslední dobou se mi stává, že má přeprava za účasti Českých drah probíhá jako zážitkový program, neboť není výletu, na kterém by mě něco nepřekvapilo.
Tento tajemný příběh byl s pomocí čtenářů vyřešen! Čtěte dále...

Tentokráte to byl výlet na hrad Helfštýn na kolech z Ostravy. Sám jsem poměrně vyježděný cykloturista, nedělá mi problém k tomuto místu dojet z domovské Ostravy. Nyní ovšem padla volba na vlak díky cestování ve skupině kamarádů. Nikdy jsem neměl cestování vlakem s kolem rád, několikrát jsem u toho asistoval, ale ještě jsem sám nejel až doteď a stálo to za to!


Díky večerní kontrole počasí jsem si koupil jízdenku předem. Neudělali to všichni spolucestující a tak jsem na nádraží zjistil, že se do stejného vlaku nevlezeme jako skupina díky záplavě výletníků. Na kolo totiž musíte mít (expresní) místenku na sedadlo a hák na kolo. Když se místenky vyprodají, byť obyčejnými cestujícími a háky jsou volné, tak vás systém do vlaku s kolem nepustí. Jako ověřený postup se uvádí pokus o ukecání průvodčího, který obvykle vychází po aplikování 3 – 9 dotazů.


Jak jste jistě pochopili, vlakem jsme odcestovali nakonec všichni. Dokonce byly 2 z 6 háků na kola volné. Pokud máte kolo podle posledních trendů s ultraširokými řídítky, doporučuju si jej zavěsit na první hák vedle uličky. Parádně se tím zablokuje průchod vagónem.


Tato zkušenost by ale nebyla vůbec tak zajímavá, kdyby nenásledovala ještě zpáteční cesta z Hranic na Moravě zpátky do Ostravy. Z časových důvodů jsem si nezařizoval jízdenku předem na internetu. Počítal jsem, že bude jízdné o 25% vyšší, protože využiju služeb paní pokladní. Co mě dostalo, byl 100% příplatek za využití jejich služeb při odbavení zavazadla – kola. A to neznamená, že by mi tato paní kolo do vlaku naložila, to znamená, že mi jen prodala lístek. Takto zněla formulace na pokladně, zpětně se zdá být všechno jasnější...





To mě dostalo do kolen, ale co se dá dělat, protože nevládnu mobilním internetem a do 15 minutového intervalu před odjezdem vlaku zbývalo jen 5 minut, takže bych internetovou rezervaci za normální cenu stejně nestihnul, koupil jsem si hold lístek u pokladní. Značně naštvaný jsem sledoval, jak se objevuje 15 minutové zpoždění a jak jsem podchodem kolo zbytečně přenášel poté, co se změnilo ohlášené nástupiště.

Doplňuji informace na základě vašich reakcí a nějaké své inciativy. Předně místenku do vlaku potřebujete pouze na rychlíky a výše. Do osobáku si "na slámu" můžete vzít kolo jen tak. Osobním vlakem jsem z časových důvodů nejel.

Proč stála místenka 70 Kč jsem (ne)pochopil - cituji z oficiálního webu:

Místenka 1. nebo 2. vozové třídy (dle typu vozu) s rezervací místa pro jízdní kolo přepravované jako spoluzavazadlo35 Kč na pokladně0 Kč v eShopu
Cestou tam jsem za 1 kolo platil 25 Kč a zpátky 70 Kč!? To není 100% přirážka k běžné ceně, to je 300% původní zvýhodněné ceny. Kdo nevěří nechť prozkoumá vyfotografované jízdní doklady.

Je to ovšem jinak, místenka pro člověka zakoupená v pokladně stojí 35 Kč a na eShopu 0 Kč, to je normální. Spoluzavazadlo (kolo) stálo v opačném směru 25 Kč, ovšem já se nevracel na Svinov, ale na Hlavní nádraží a tak jsem překročil vzdáleností limit 51 Km, kdy je to za 25 Kč a musel si tedy koupit spoluzavazadlo na 51 - 100 Km za 35 Kč. Výsledná cena je tedy 35 Kč místenka, 35 Kč spoluzavazadlo + jízdenka.

Když se nad tím zamyslím, tak se nemůžu zbavit dojmu, že něco je špatně. Protože dle formulace z tabulky by mělo být jízdní kolo součástí místenky pro člověka a ne přepravované jako spoluzavazadlo, nicméně už v opačném směru jsem platil za spoluzavazadlo, takže se nad tím tolik nepozastavuji...


Celý zážitek okořenil příjezd vlaku od Brna. V tomto vlaku byl řazen nový „nákladní“ vagón 
Bbdgmee pro invalidy a cyklisty, který jsem obdivoval letos na Czech Raildays. Co mi ale nedošlo je způsob, jakým se takový vagón nakládá jízdními koly. 


Když odbočím: Automaticky se mi vybavilo, jak jsme nakládali ve Vyškově do staršího typu tohoto vagónu 4 kola a 2 invalidy a vytvořili tím rychlíku 15 minutové zpoždění, protože ta ruční plošina na vozíčkáře byla hrozně pomalá. Nicméně se nakládalo tak, že se otevřely boční velké posuvné dveře a kola jsme do nich podali personálu / spolucestujícím.


Zpátky k příběhu: žádné dveře se neotevřely a musel jsem s kolem nastoupit běžnými dveřmi. Na jedné straně má vagón normální háky, jakým jsem jel cestou tam. Ale já nastupoval tou druhou, kde není nic, protože háky jsou uprostřed vagónu! Znamenalo to tedy vynést kolo „po žebříku“ do vlaku, tam se otočit a projít uličkou s kolem doprostřed. 

Panečku, to je žůžo! Ulička je naštěstí díky oddílu pro invalidy trošku širší, ale i tak jsem zametl pár stojících cestujících. Zavěsili jsme kola (opět se dá širokými řídítky zablokovat průchod vlakem) a šli vyhnat cigány z našich draze / dráze zaplacených sedadel.




Když přišla průvodčí, byla zjevně nějak vytočená, přesto jsem se jí musel zdvořile zeptat, zda-li by mohla ve výstupní stanici otevřít ta velká vrata, abychom nemuseli kola tahat přes uličku. Docela prudce odpověděla, že ne, že ta jsou jenom pro invalidy na plošině (vagón má svou, nepotřebuje tu ruční) a odešla. Ačkoliv jsem to netušil, pravděpodobně se ji na to ptala i rodina s koly sedící vedle nás, která vystupovala na stejném místě.






Když nastal klíčový moment výstupu, shodili jsme kola z háků a zablokovali všemi 6 koly uličku. Ten výraz průvodčí, která zjistila, že tudy fakt neprojde, mi vynahradil všechnu její arogantnost z cesty. Ještě mě stihla zdrbat, že jsem zkazil ty automatické zatahovací dveře, když jsem do nich zaparkoval kolo, ale to mě netrápilo, neboť jsem se soustředil na to, jak pedály co nejvíce neúmyslně neotlouct vlak při vykládání kola. Ono totiž vystoupit přímo nejde, musíte nejprve zajet do uličky k záchodu a pak vycouvat, chytnout nějak kolo a slézt s ním po schodech dolů na nástupiště.





Já to zvládl vcelku v pohodě. Přítelkyni jsem pomohl já a pak jsem se bavil, jak spolucestující rodiče řvali po svých dětech, jak mají ta kola vyndat. Průvodčí zjevně neměla ráda cyklisty a tak se na to obíjení vagónu koukala a netrpělivě čekala, než do pokyn k odjezdu. Prostě výborný prozákaznický servis ve stylu ČD.


Nevím, jestli i jiní cestují s koly takto vtipně, ale mě to na dlouhou dobu stačilo, abych nemusel s kolem ve vlaku jet. Ta logistika okolo je z popsaných důvodů asi dost složitá, proto třeba RegioJet nepřepravuje kola vůbec a LeoExpress nemá místo pro lidi, natož pro jejich kola.

Taktéž to odkrývá nový trend, kterým bude zjevně vyhození pokladních, neboť ČD učí své zákazníky poměrně tvrdě, že si mají lístky kupovat přes internet. Co mě těší je fakt, že to naštěstí docela funguje. Mohli by to ale říct sami a nečekat na každé mé překvapení u okýnka.


Při této příležitosti jsem opět ve svém okolí odkryl věčnou otázku ČD vs. RJ a tentokráte našel i řešení. Zjistil jsem totiž, že pokud má diskutující režijní jízdenku nebo něco jiného pro cestování za legrační ceny (žákovský průkaz, INkarta 50+, atp.), pak je "bezmezným milovníkem" ČD. Pokud je to normální nezvýhodněný pasažér (to jsem třeba já), pak má rád cestu Regiojetem. Problémem je totiž to, že pro zvýhodněné cestující platí do jisté míry jiné ceníky, takže třeba toho 100% příplatku za odbavení kola na pokladně si nevšimnou a proto mají rozhozené argumentování. Celý tento spor je zdá se pouze o tom, za kolik peněz kdo cestuje...


Doplněno: Předmětem pohoršení v textu není protivná průvodčí, ta mě vůbec netrápila, na ni jsem si stěžovat nechtěl. Horší je to s tím hrozným vagónem pro kola. Co mě vytočilo nejvíce je ten 100% příplatek za místenku pro kolo na přepážce!

Doplněno 2: Takže už po měsíci od cesty se zdá být tarifní systém trochu objasněný a to za pomocí vás čtenářů. Tento článek doputoval i přímo na ČD, kde byl přečten specialistkou na jízdné a výpočet ohodnocen jako "správný", ovšem bez dalšího vysvětlení.

Tolik opět k mému veselému zážitku s Českými drahami. Bohužel nemám odpovídající zkušenost ze zahraničí, protože pokud někde v cizině jezdím na kole, tak využívám bikesharingu a kolo si s sebou nevozím.

A co vy, jak cestujete s kolem? To abyste měli cestovní pojištění i pro jízdu vlakem!

11 komentářů :

  1. Pokud chci cestovat vlakem tak cestuji vlakem, žádné kolo k tomu nepotřebuji. Parta cyklistů takhle dovede zpozdit odjezd vlak klidně i o 15 min. A co se týče "různých" slev tak třeba In Karta 50% stojí na 3 roky skoro 1500,-kč.
    Tolik na vysvětlení proč nemám rád cyklisty ve vlaku.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. proč nepřiznáte rovnou, že kolo nemáte :-D
      vaše vysvětlení pokulhává - zpoždění není přece vina cyklisty, pokud dráhy službu přepravy kol nabízejí, mají tomu vše, tzn. i jízdní řád, přizpůsobit... howgh

      Smazat
  2. Vlakem jezdím hodně často, s kolem méně. Vždy však cyklisty pozoruji a většinou jsou rádi, že můžou cestovat s kolem ve vlaku. Cena místenky je 35 Kč na pokladně a 0 Kč v e-shopu k zakoupené jízdence. Nevím tedy, co se vám nezdá. Jinak nevím, kdo je ještě více vstřícný k cyklistům, než České dráhy. Jinak pokud nejste spokojen se službami Českých drah, tak k podání stížnosti je vhodné využít e-mail info@cd.cz a ne rozbíjet dopravci vagon, to mi opravdu nepřijde vhodné a už vůbec ne, se s tím chlubit.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      děkuji za Váš názor. Předmětem rozčilení je spíše než vagón a průvodčí (doplněno v textu) cena místenky pro kolo u pokladny. Prosím podívejte se na vyfotografované jízdní doklady a řekněte mi, podle čeho je odvozena cena místenky pro kolo, pokud se v tarifech orientujete.
      Děkuji!

      Smazat
    2. Zdravím, cena místenky se skládá:
      1. místenka 35 Kč (při koupi přes eshop k jízdence 0 Kč)
      2. spoluzavazadlo 35 Kč (51 - 100 km)
      Pokud byste místo na hlavní nádraží jel jenom do Svinova, spoluzavazadlo by bylo za 25 Kč (1 - 50 km)

      Smazat
  3. Ohledně ceny rezervací a samotné ceny přepravy, je bohužel tarif trochu kostrbatý bohužel, nicméně ta poloviční sleva, když si to koupíš dopředu má právě motivovat k nákupům předem a na internetu, aby se o tom vědělo a navíc se zvyšuje počet vlaků, kterými kolo přepravovat jde. Na druhou stranu je to neskladná komodita, která si tu cestu moc nezaplatí za sebe. Jinak když má místenku kolo je pak logické, aby měl za ty prachy už místenku i ten cyklista a aby byl blízko svých kol (a ne přes půl vlaku někde, když jsou kola v otevřeném prostoru). Navíc by na to zase nadávala druhá strana...
    A ještě k internetovým nákupům - je třeba uznat, že je ČD docela dost právě propagují (nejen formou slev, ale i formou reklam). A arogantní průvodčí... Stížnost s jejím číslem, datem a vlakem... S těmi vozy jsou ale však skutečně problémy a postupně se závady reklamují a krom toho se teď uzpůsobují ještě kvůli postiženým. Bude dobré, když napíšeš na info@cd.cz
    Věřím, že tím předejdeš dalším nepříjemným zážitkům (kterých už teď lze potkat skutečně minimum).

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. nechápu co znamená pojem kostrbatý tarif :-o chápu, že přes internet je cena nižší nebo nulová, ale nechápu, proč dráhy už jednou provždy nemohou vastzavit jasný, jednoduchý a přehledný ceník - asi proto, že sami si nejsou svým výtvorem jisti...

      Smazat
  4. Jelikož s českými drahami cestuju docela často, měl jsem tu čest také několikrát zažít vtipnou situaci - cyklistů na nástupišti stálo více, než bylo háků ve vagónu, a tak se několik cyklistů rozhodlo nezanechat své kolo na plošině s háky k tomu určené (na jedné straně vagónu u dveří označených kolem), ale zavezli je až do té prostřední komůrky pro invalidy.
    Vtipné ovšem bylo, jak tato skupina z vlaku vystupovala - protože se jim nechtělo tahat s koly úzkou uličkou, prostě si sami otevřeli boční široké dveře (v komůrce je zelené tlačítko stejně jako u dveří) a jakmile se otevřely, průvodčí stojící venku poznamenal "tudy ale ne, to je naposledy!".
    Některé věci prostě ČD mají krutě nedořešené a snad je ani dořešit nechtějí...

    OdpovědětSmazat
  5. Z interní technologie Českých drah, ve vztahu k nakládání kol do vozu Bbdgmee: cestující si nakládá/vykládá kolo nebo kočárek sám určenými nástupními dveřmi. Nakládací posuvné dveře nejsou uzpůsobeny pro nástup a výstup cestujících (nemají schůdky, madla apod.) a ani pro nakládku/vykládku spoluzavazadel, ale slouží výhradně pro nakládku cestujících na vozíku pomocí plošiny. Ve výjimečném případě na základě vzájemné dohody můžete tyto dveře pro urychlení nebo usnadnění nakládky/vykládky spoluzavazadel otevřít za předpokladu, pokud jste v tomto voze a neplníte jiné povinnosti. Ani v tomto případě však nesmíte povolit cestujícím nástup nebo výstup z vozu těmito dveřmi! (pokyn pro průvodčí).

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Takze se daji oevrit, cyklista vyleze normalnima dverma a kola si podaji tema vratama... to by preci slo...

      Smazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)