Události se tady dějí neuvěřitelně rychle, v momentu psaní tohoto
příspěvku mi zbývají do vánočního návratu 2 týdny a pro mnohé tady je toto datum definitivním odjezdem. Pozoruji, jak se všichni snaží
zuřivě a se ztrátami prodat svá kola a vybavení bytu. Ono před
rokem jsem to měl stejné a tak jim to vůbec nezávidím. Nejprve však
shrnutí událostí minulých týdnů pro mou rodinu a čtenáře.
Z nějakého mi neznámého důvodu
si tady výměnní studenti libují v praní oblečení. Neustále máme zablokovanou
prádelnu a rezervaci si musím udělat 2 týdny dopředu, což je značně nepohodlné
v případě, kdy už fakt "nemám co na sebe". Vymyslel jsem tedy hybridní
způsob, kterým je naložení prádla do pračky, usazením v sauně, v mezičase
přehozením do sušičky a než si dám závěrečnou sprchu, tak je proces dokončen.
Tomu říkám optimalizace!
Podařilo se mi najít díru v
rozvrhu a podařilo se mi najít levné letenky, ideální příležitost jít navštívit
Iiris do Warszawy. Cestu Onnibusem nad ránem mám již nacvičenou, takže dojít na
zastávku v 6:00 bylo opět zabíjející, ale ne nezvládnutelné. Vystoupil jsem v
Turku a tentokráte s dostatečnou
časovou rezervou jsem dojel na letiště. Na lince do Gdaňsku
společnosti WizzAir teď létá nový
Airbus A321, který má i trochu jiné uspořádání a barvy interiéru než
většinově používané A320 téže firmy, které tam byly i loni, pokud si
dobře vzpomínám. Pocitově je cesta nyní komfortnější, protože u
sedaček je o chlup více místa.
V Gdaňsku jsem opět narazil na nedomyšlený systém, neboť při cestě z letiště autobusem si musíte
koupit jízdenku v předstihu, ale automat na jízdenky je pro celé letiště jenom jeden,
a tak se tvoří fronta (já jsem si koupil lístek u řidiče, protože jsem nechtěl
čekat). Po dojezdu do centra města jsem se okamžitě
zorientoval a taky jsem se vrhl na jídlo, protože v ceny v Polsku
odpovídají těm finským, jen měna není euro, ale złoty...
Za hodinku už mi odjížděl vlak
do Warszawy v podobě slavného polského
Pendolina. Cesta byla rychlá a komfortní, proti jiným vlakovým vzpomínkám,
které mám z této země. Na nádraží už mě čekala Iiris a následující dny byly ve
znamení poznávání této metropole, ve které jsem byl shodou okolností pouze
jednou na méně než pár hodin při cestě autem
do Finska v létě. takže bylo co dělat.
Protože doma probíhal státní svátek, tak v hlavách některých
kamarádů probíhala myšlenka, jak s prodlouženým víkendem naložit (protože kdo
by se zabýval významem volného dne). A tak jsme ráno vyzvedli z nádraží také
Pavla (shodou okolností exfinského
výměnného studenta).
Jednou z prvních zastávek byla
jídelna ze systému mleczných barů, kde se dá levně najíst v socialistickém stylu i když jsme později navštívili i
moderní varianty. Tento typ restaurací u nás (myšleno v Česku) v podstatě už 20
let není a jediný podobný podnik je na Prokešově náměstí v Ostravě (případně
dejte vědět o dalších).
Dále byl program ve znamení muzei.
Líbí se mi kontrasty, zatímco železniční Muzeum Stacja je v podstatě před
zbouráním, tak muzeum Warszawskiego Powstania působí jako by bylo otevřeno
včera. Také jsme zavítali do Muzeum Narodoweho. Varšavská muzea mají tu
výhodu, že mají jeden den v týdnu otevřeno zdarma, nicméně rádi tyto dny mění.
Respektive ve všech přehledech byl uvedený jiný den, než jaká byla skutečnost,
a tak nezapomínejte ověřovat na webu daného muzea.
Iiris mi také ukázala svou
univerzitu a spoustu dalších zajímavostí. Poslední den jsme se přesunuli opět
do Gdaňsku, protože let byl brzy ráno (9:35) a problém je se na tento čas
dostat na letiště z větší vzdálenosti. Alespoň se nám podařilo narušit nějaké
natáčení vánočního videoklipu, protože filmaři blbli přímo před naším
ubytováním.
Celý příběh, případně jiný pohled, si můžete v češtině a angličtině přečíst u Pavla a také v angličtině u Iiris.
Ráno v Gdaňsku poletoval sníh,
ale ve Finsku už bylo kompletně bílo a hodně větrno, s letadlem to házelo o
dost více než normálně a někdo na letišti říkal, že pár letů bylo v Helsinkách
dokonce zrušeno. Měl jsem pocit, že po přistání jsem nad rozmary počasí vyhrál,
ale nebylo tomu tak.
Linkový autobus z letiště do
města se nemohl rozjet ze zastávky, protože mu to v hluboké břečce klouzalo, a
protože to byl elektrobus, tak kontrola trakce odpojila kola okamžitě při
prokluzu. Ve výsledku tedy vozidlo asi 10 minut plavalo sem a zpátky. Když
nepomohlo vystoupení pasažérů, tak jsme si autobus museli odtlačit sami asi o
půl metru, kde konečně zabral. Tím bylo drama ukončeno.
Jako v posledním příspěvku si
musím postěžovat na nepružnost Finů. Koupil jsem si jízdenku na autobus domů v
16:30, ale protože nedošlo nikde ke zdržení, tak jsem se náhodou a pohodlně
dostal k autobusu o 3 hoďky dříve. Tuž jsem zašel za řidičem, jestli mě může
vzít, když je v autobusu místo podle rezervačního systému. Ani se tím moc nezabýval,
odsekl že ne, a ještě se na mě tvářil, že co jsem to za gangstera, co chce jet
v jiný čas... Prostě jak něco nezapadá do systému, tak se s tím
nedá nic dělat, občas je to pěkně otravné...
Po příjezdu domů jsem se v
podstatě jenom přebalil a už jsem vyrážel na další akci do Espoo. Opravdu jsem
přišel jenom přespat a vzít si jiný počítač, neboť jsme se v
polsko-slovensko-ukrajinsko-nizozemsko-české formaci přihlásili na hackathon Junction.
Hack-marathon je soutěž o nejlepší nápad a jeho realizaci v časově omezeném
prostoru na jednom místě. Cílem je využít nejnovější technologie a přístupy na
řešení nějakého problému či tématu, které spolu s penězi přinesou firmy, které
se účastní.
Autobus odjížděl v pátek po 12.
hodině, takže jsem předtím stihl ještě i výuku, konkrétně hodinu finštiny.
Posléze tedy náš tým, tým spolužáků a pár dalších skupinek pokračovalo na místo
konání na Helsinskou technickou univerzitu.
Ještě předtím nás ubytovali na nějaké základce, se spaním na karimatkách,
prostě klasická bojovka...
Akce začala v pátek v 18 hodin
a po úvodním ceremoniálu se začalo odpočítávat 40 hodin do odevzdání výsledků,
vrhli jsme se tedy na brejnstorming. Našim tématem bylo chytré osvětlení s
podotázkou "kdo potřebuje vypínač". Zadavatelem byla firma Helvar,
která vyrábí elektroniku kontrolující LED panely pro různé kanceláře a průmysl.
Vzali jsme tedy všechna chytrá slova jako IoT, neuronové sítě, rozpoznávání
obrazu, senzory a propojili to dohromady. Vznikla demoverze, respektive
Potěmkinova aplikace, která na základě pohybu osoby v místnosti zapínala světlo
a upravovala intenzitu a barvu podle rozpoznávání činností uživatele.
V průběhu programování nás
pořadatel zásoboval čajem, kávou a nějakým jídlem. V podstatě jsme kromě pár
hodin neměli čas ani jít odpočívat a za ty tři dny jsme spali každý maximálně kolem
5 hodin. Nad nedělním ránem navíc vypukl falešný požární poplach, a tak nás v 5
hodin ráno vyhnali všechny ven, což bylo jistě osvěžující nebýt té strašné
zimy...
Sice jsme měli pocit, že náš
projekt nic nedělal, ale i tak se po ukončení soutěže a hodnoceních líbil náš
nápad porotě nejvíce v konkurenci ostatních a my vyhráli hlavní cenu v naší kategorii,
což byl dron pro každého z nás. S tím jsme nepočítali a velmi mile nás to
překvapilo.
V rámci toho musím zmínit, že
jediná žena v našem týmu je velmi schopná programátorka s úžasnými praktickými
schopnosti. Olena je Ukrajinka bydlící trvale ve Varšavě a mimo jiné mi
opravila mínění o tomto národu, protože jak pravidelní čtenáři ví... Podařilo
se jí implementovat onu neuronovou síť bez další pomoci, což není až taková
legrace. Navíc je to úžasný dříč i jinak, neboť o jejich cyklistických výkonech
kolují zvěsti. Jezdí totiž na kole bez přehazovačky do toho kopce, na kterém
tady bydlíme, zvládne přitom předjet 3 borce na normálních kolech, a ještě jezdí
v kozačkách s podpatky. Zřejmě má natrénováno na kole značky
její vlasti...
Po návratu do školy mě čekalo
ještě několik posledních hodin výuky, předposlední zkouška z posledního technického předmětu
a zkouška z finštiny, kterou jsem zvládl, nicméně do praktického používání
jazyka mám ještě kilometry daleko. Mezitím musím také chodit na praxi do firmy,
kde se pomalu snažím zjistit, co to vlastně dělám a úspěšně v tom
pokračovat.
Shodou okolností se také konal
vánoční večírek, kdy nás firma převezla do Tampere, ukázala nové kanceláře a
skončili jsme v drahém hotelu. Proti tradicím firemních vánočních večírků však
nikdo nebyl opilý na šrot, a i pokec s lehce omámeným nadřízeným byl spíše
pohodovým zážitkem než noční můrou. Někdo v davu tvrdil, že to bylo
smícháním různých poboček, kdy si nikdo nechtěl udělat špatné renomé...
No a aby někdo neřekl, že v
příspěvku bylo málo alkoholu proti zaběhnutým zvyklostem, tak jsem byl na druhý
den pozvaný na finskou oslavu narozenin, kde jsem díky odjezdu většiny kamarádů
na zájezd do Laplandu, zůstal jediný nefin. Výsledek byl zábavný, protože i
dost Finů se necítí dobře, když mluví anglicky, nicméně po několika pivech je
ta obava přejde... Jak podobné!
Zbytek víkendu jsem pak strávil
dopisováním těchto příběhů a řešením dalších restů. Jak jsem zmínil, do odjezdu
zbývají 2 týdny, ve kterých se toho určitě ještě stane dost na to, věnovat tomu
zvláštní příspěvek, minimálně rozlučkových akcí je naplánování přehršel! Kam
dále? Zkuste rozcestník...
Jo taky se musím pochlubit, že už jsem tu za těch 14 týdnů najezdil přes 600 km na kole, což je více než jsem najezdil za zbytek roku v ČR...
Jo taky se musím pochlubit, že už jsem tu za těch 14 týdnů najezdil přes 600 km na kole, což je více než jsem najezdil za zbytek roku v ČR...
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)