Konečně vše
naloženo, vyjíždíme. Jako s každým výletem se plán nevymyslel za
odpoledne, kdy průzkum a plánování zabralo pár předešlých večerů. Je až
s podivem, že koncept hlavní části zájezdu vydržel neskutečných 15 minut od výjezdu,
kdy byl posádkou plán zavrhnut jako příliš cyklistický a pár dalších praktických záležitostech - jsem dopsal. Jak jsme tedy naložili s týdnem volna?
Původně jsem měl
v plánu vyrazit na Lofoty v Norsku, jenže tranzitní Švédsko zůstalo
zakázanou zónou a jak se později ukázalo, na Lofoty vyrazili také všichni
Norové. Dokonce tak moc, že cesty horskými průsmyky vypadaly podle obrázků jako
páteční odpoledne na D1. Nakonec jsem zvolil jako cíl cesty mnou neprozkoumanou
oblast Alandských ostrovů, která je ale destinací číslo jedna pro Švédy a Finy
jako ty Lofoty pro Nory. Zachránilo to načasování, neboť v týdnu před mou dovolenou
se do novin dostaly obrázky finských kolon na trajekty a zájem asi částečně opadl.
Alandy jsou
soustava ostrovů ležící v Baltském moři mezi Finskem a Švédskem. Mají zajímavou historii, během které nabyly statut autonomní oblasti náležící
Finsku, něco jako nedokonalé Slovensko. Alanďanům se to moc nelíbí, a proto si vesele mluví švédsky. Finové
jsou pak na místě zmatení, protože jsou doma, ale vlastně nejsou. Oblast má
spoustu zákonných výjimek a privilegií i na úrovni EU.
Unikátní je i způsob,
jak se na ostrovy dostat. Společnost provozující trajekty mezi finskou pevninou
a hlavní částí si účtuje tranzitní poplatek plus 100 %, pokud nestrávíte noc na
některém z nácestných ostrovů. To nezní jako problém, než zjistíte, že se šťastlivci
na jediném obyvatelném ostrově přestali snažit o dostupné a kvalitní ubytovací
služby. Vyzráli jsme tedy na ně a na ostrovy jsme se tedy dostali pomocí velkého
trajektu na lince z Turku do Stockholmu. Pokud se nakoupí loděnky v akci
pro méně vytížené termíny, je to dokonce levné i s autem.
Břehu hlavního
města autonomní oblasti Mariehamnu jsme dosáhli krátce po pondělním poledni a
vydali se ubytovat do cenově přijatelného kempu nacházejícího se hned vedle
velmi drahého kempu, který je uveden ve všech průvodcích. Na přivezených
jízdních kolech jsme zahájili průzkum (jediného) města o 11 000
obyvatelích. Slunečné počasí, lehký vánek a teplota jen lehce vyšší než
pohodlná, celkem hezké podmínky pro aktivní dovolenou.
Alandy jsou známé
jako ráj cykloturismu, protože je zde nevelký silniční provoz a vzdálenosti mezi
obydlenými oblastmi a atrakcemi jsou jen v desítkách kilometrů (ve Finsku
jsou to stovky). Což je mimochodem důvod, proč mi byl plán přepracován, jelikož
50 km od trajektu v Hummelviku na východě ostrova do hlavního města na
jihu (plus ještě něco po trase) se zdálo být moc. Cesty nejsou jenom
nekonečně ploché a díky moři tu může dost foukat. Ráj cykloturismu ano, ale ne kavárenských
povalečů na kole bez přehazovačky a bez vyježděných kilometrů.
Po noci strávené
ve stanu jsme se vydali se autem k západnímu okraji ostrovů do dědiny Eckerö,
podle které se jmenuje trajektová společnost. Počasí se zhoršilo. Nárazový vítr
s varováním meteorologů hnaly jachtaře do přístavů a proti vedrům
v minulých dnech začalo být docela zima. Prohlédli jsme si rybářskou osadu
a během deště i Muzeum lovu a rybaření, protože se tam nedalo po staletí dělat
nic moc jiného.
Tím byla nabídka
aktivit na západě byla vyčerpána, a my se vydali do severní části ostrova s vesničkou
Geta, kde je na zdejší „hoře“ rozhledna ze které je vidět moře, lesy a skály. Zajímavostí
byl zdejší urbexový kemp, u kterého nešlo poznat, jestli je ještě v provozu
nebo už v rozkladu, protože se v okolí nacházelo spousta opuštěných
chatek, nedokončeného disk-golfového hřiště či opoužívaného minigolfu. Atmosféru
podtrhovala dramaticky zbarvená obloha a již zmíněný vítr.
Po cestě zpátky
jsme ještě mimoděk objevili centrum veteránistů s hromadou zajímavých
strojů na dvoře. Specialitou ostrovů je minimum obchodů. Před příjezdem na
ubytování jsme tedy ulovili ještě párky, protože bylo potřeba vyzkoušet
jednorázový gril koupený v akci. No ubytování: šlo o nejlevnější AirBnB na
ostrovech v chatě, kterou jsme do hodnocení popsali jako strašidelnou,
pokud máte příliš bujarou fantazii. Párky na grilu i ubytování bylo v pořádku,
počasí se nakonec umoudřilo a ustal i vítr ohrožující možnost ostrovy opustit.
Na středu jsme
měli vyhrazenou prohlídku toho hlavního. Pozůstatky bývalé (a jediné) ruské
vojenské základy Bomarsund z 19. století a (jediný) hrad Kastelholm ze 14.
století. Aby se dostalo té cykloturistice, tak jsme mezi památkami jeli na kole.
Konečně bylo také trochu více turistů včetně jednoho auta z Anglie a dvou
z Německa, jinak všechno Fini a Švédi. S klidem se dá také říci, že
atrakce podél silnice číslo 2 jsou dostačující, takže netřeba ostrovy více
křižovat, ale to jen tak pro příště.
Každý most a kanál
s přívozem mezi pevninou tam má nějakou historii. Ta zajímavá na nás
čekala, když jsme popojeli blíže k městu Godsby, kde původní „skluzavku“
k trajektu nahradili mostem a silničním tunelem ve skále nad kterým se
tyčí kavárna s rozhlednou. Taková 5 patrová dřevěná, ve větru vrzající,
rozhledna je zážitek. Na uklidnění nervů servírují v kavárně sladkou
Alandskou palačinku. V diskusí u ní jsem zjistil, při pohledu do jízdních
řádů, že nám právě ujela poslední loď, kterou bychom absolvovali zpáteční cestu
po zemi přes soustavu ostrovů. Do příplatku za tranzit bez zastávky se mi moc
nechtělo, když měl velký trajekt na další den opět akční ceny. Vyzráli jsme tedy
nad Alanďany tak, že jsme jejich výmysly ignorovali. Rezervovali jsme si opět
stejné (teď už nestrašidelné) AirBnB a užívali zbytku cyklistického výletu zpět
k autu a slunečného dne na ostrově včetně malého bezplatného přívozu na
trase.
Posledních pár
hodin dalšího dne jsme použili na návštěvu zbývajících dochovaných vězí
Boresundské pevnosti a vykoupení zásob švédské „Kofoly“ Trocadero v jediném
místním nákupním centru. Cesta trajektem zpět byla odpočinková a adrenalin
vystoupal až v momentě, kdy z palubního rozhlasu oznámili, že finští
pohraničníci budou ověřovat právo vstupu do země podle koronavirových regulí.
Česká republika byla v tom okamžiku na zakázané listině díky situaci
v Moravskoslezském regionu, odkud pocházím. Začal jsem očekávat nějakou tu
administrativní legraci a jak vysvětlím, že jsem Finsko nikdy neopustil,
protože jsem do trajektu ze Stockholmu jen přistoupil. Nakonec jenom
zkontrolovali doklady, protože Fin ve vozidle je asi dost silná propustka. Ještěže
ten vir ví, na koho má sednout a na koho ne.
V tomto
vyprávění jsem záměrně přeskočil část před a po Álandech. Vyberu jen to
nejzajímavější. Ve městě Uusikaupunki obsadila recesistická skupina starou
elektrárnu a zřídila v ní Muzeum firmy Bong, kde prezentují historii
neexistující firmy skrze její vynálezy. Je to nádherná steampunková výstavka
industriálních přístrojů, které vévodí Čezeta předělaná na létající skútr. Jestli
vede Cimrmanova stopa někam po WW1, pak definitivně zde…
Druhou úsměvnou
historku zařídil můj automobil Škoda, který ač není ochotný propojit palubní
systém s mým telefonem, nějakým způsobem zjistil, že je tato jízda mou
dovolenou. Ve městě Tampere jsou dvě křižovatky, na té první vpravo se jede
zpět domů, na té druhé vlevo se jede do neprozkoumaných končin. Přesně 1 km po odbočení
vlevo se na palubní desce rozsvítilo výstražných kontrolek jak na vánočním
řetězu. Po konzultaci s manuálem jsem se rozhodl vyřešit jen varování o
nedostatku paliva, a tak celý výlet mohl pokračovat 1400 km dále. Jízdní kola
byla po celou dobu naložena takovým tím způsobem, ze kterého by policie v Česku
zešílela, neboť kola na tažném zařízení částečně zakrývala registrační značku a
světla. Tady to tak všichni vozí a nikomu to nepřijde divné...
Poslední objev
byl proveden v jihozápadním Finsku v oblasti kolem vesničky Fiskars,
odkud pro změnu pochází myšlenka oranžových nůžek, sekyr a rýčů. Většinu cest
v této severské zemi je schopný odřídit i pes, když mu zapnete adaptivní
tempomat a taktéž není až takovým vtipem, že motorky mají do hranata sjeté
pneumatiky, ale v tomto regionu jsem narazil na silnice (111, 104), které
se dají užít. Klikaté, nahoru a dolů a na asfaltu. Milé to překvapení!
Týden utekl jako
voda, jak už to u volných dnů bývá. Do mapy přibylo pár dalších puntíků
v oblastech, kde jsem ještě nebyl. Stále toho ale zbylo dost k prozkoumání,
třeba až zájem o dovolené doma u místních zase opadne a některá místa se
uvolní. Poznámka: už zase začíná být večer šero a v Lidlu začali prodávat obaly
na zahradní nábytek. Zima se blíží…
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)