Běžný život pokračuje, tak abych nezapomněl, co se děje a
ostatním dal vědět, že jsem stále naživu.
Výhodně jsem na inzerci
zakoupil robotický vysavač a mám z něj radost, což je známka stárnutí. Je to
fajna kravina, která se dříve či později zamotá do kabelů, takže po návratu
domů jde o překvapení, která nástraha jej dostala tentokrát.
Přestěhovala se nám
kancelář do nově zrekonstruovaných prostor. Úspěšně se mi podařilo téměř nebýt
v náhradním skleníku, kde na nás zbytek firmy zapomínal včetně zásobování,
takže jsme tam neměli ani čaj. A protože naším stěhováním byla ukončena 3/4
roku trvající rekonstrukce, tak nemohla chybět "kolaudační" párty.
Když jsme šli s 6 kolegy pro zásoby, tak jsem se tázal sám sebe, jak to mají
naplánované, že pivo musí dojít ještě před začátkem, což se taky stalo. Nakonec
byla vyslána posila do obchodu ještě dvakrát, naposledy 5 minut před ukončením
prodeje alkoholu ve 21 hodin. Finové jsou divný národ, celý týden se v
open-space ani v kuchyňce nikdo nebaví, všichni jsou zticha a aby měli nějaké
socializační tendence, tak musí být opilí na šrot, což považuji za extrémně
nesympatické, neboť pak na další den dělají, že se nic nestalo a zase se s
nikým nebaví.
Někdy v květnu tohoto
roku jsem prohlásil, že se do Vaasy už nejedu. Takže jsme jeli s Igi do Vaasy
se potkat s našimi kamarády, kteří odtamtud ještě neutekli. Zvolil jsem cestu
autem, protože zpátky jsme měli vést nějaké žďorby. Jak zoufalé město to je se
ukázalo po "honičce" na 20 km dálnici před městem, kdy jsem se
rozhodl odplatit otravovi se špatně seštelovanými světly tím, že jsem vyrovnal
rychlost na maximální dovolenou v momentě, kdy mě začal v rychlém pruhu
předjíždět. Abyste rozuměli, ve Finsku je jezdí podle předpisů, oni rychlostní
limit neberou jako doporučený. Takže jsem zahlásil šach a celou dobu ho držel
vedle sebe, což mi přišlo zábavné. Ve chvíli, kdy jsem odbočoval na sjezd
prohlásila Igi, že toho řidiče zná, že chodí zpívat karaoke. Taková je to
dědina.
V sobotu jsem si
stanovil jako hlavní cíl vyzkoušet Rekola známá z Ostravy i jiných měst, ale
také nově ve Vaase, protože město a studentská unie oslovila tento (český)
start-up. V rámci Finska jde o ideální volbu místa, neboť bez kola se Vaase
nehnete (všude je to trochu dál) a zároveň je MHD mizerná (a drahá). A tak mám
ve svém profilu další město, systém funguje stejně jako u nás.
Cesta zpátky pak probíhala
standardně, a protože rád jezdím jinými cestami než obvykle, chtěl jsem
navštívit město Virrat. Při té příležitosti jsem si nakreslil ohodnocený graf
silnic mezi Jyväskylou a Vaasou, aby zjistil, že neexistuje výrazně výhodnější
trasa, jsou tady v podstatě 3 plně vzdálenostně i časově ekvivalentní cesty. Obecně je řízení ve Finsku poněkud monotónní a náročné zejména když
nemáte tempomat, nicméně občas to vypadá i romanticky, tak jsem pořídil krásné
podzimní video.
Na poslední zářiový
víkend si město Jyväskylä připravila program v podobě "festivalu"
světel, který se projevoval tak, že některé lokality byly netradičně nasvíceny
a na vodu vypuštěny lodičky se svíčkou po vzoru Večera sokolských světel.
Programově se navíc akce bila s Nocí vědců, všude po městě bylo plno lidí, MHD jezdila
zdarma. "Bylo to sice hezké, ale že bych to musel vidět dvakrát?"
O tomtéž víkendu jsem
navíc našel na Facebooku info, že z důvodu modelářské burzy je vstup do
zdejšího leteckého muzea zdarma a tím byl určen sobotní program. V muzeu už
jsem byl před dvěma roky, a tak jsem se dozvěděl, že se nic nezměnilo.
Tentokrát jsem však ušetřil 5 € na vstupném, které jsem vzápětí vydal za
palačinku, kterou prodávali zdejší skauti a ke kterým se připojila česká skautka se
kterou se znám od vidění.
Několikrát jsem zmínil,
že začíná být zima a mě dostihla skutečnost, že nemám žádnou pozdně podzimní
bundu, protože se mi velbloudo-koženková na jaře rozpadla. Nezbývalo než
vyrazit na nákupy, které byly neuvěřitelně otravné, protože jsem měl představu,
co bych asi tak chtěl, což je vždy problém. Nyní již znám všechny obchody v
okolí, přesto však lov dopadl dobře. V jednom luxusním butiku nabízeli bundy s
cenovkou kolem 200 € a žádná nebyla hezká, naštěstí jsem při odchodu narazil do
stojanu, kde měli zboží zlevněné o 75 % po focení katalogu. Takže po předchozím
dvoudenním neúspěšném lovu na bundu mých představ se zrovna tam nacházel
ideální model. Co tím chci říct, že už nechci obchody zase hodně dlouho
vidět...
Už dlouho jsem nezmínil
žádný alkohol. První říjnový čtvrtek vypukla Finy dlouho očekávaná studentská
akce, na kterou se i sjížděli z okolních měst. Cílem bylo projít od 10 do 30
hospod a v každé si dát nějaký nápoj nebo jídlo. Za nasbírání dostatečného
počtu známek byl pak uchazeč ohodnocen "akademickým" titulem, když
byl ještě schopný dojít na místo, kde se to vyhodnocovalo. Já jsem se účastnil
prvním rokem, a tak mi náležel pouze titul nejnižší, který nebylo těžké
naplnit. Asi největším přínosem takové akce je zjištění, že se tu na každém
rohu taktéž nachází nějaká hospoda či bar, které jsem byl schopný za celou dobu
přehlédnout. V závěrečném místě programu jsem se pak už podruhé ocitl pod
pódiem, když hraje Pete Parkkonen.
Začal se blížit termín
mého krátkého návratu do ČR, a tak jsem chtěl navštívit místo, kam jsem se už
dlouho chystal a tím je muzeum a hřbitov železniční techniky v Haapamäki.
Místo, které v českém ekvivalentu kombinuje Lužnou u Rakovníka a Českou
Třebovou. Velice elegantně se mi podařilo dorazit jeden týden po ukončení
letošní sezóny, a tak se na místo musím vrátit v květnu dalšího roku. Naštěstí
se dá si projít podél trati odstavené vozy i když nevím co je větším hřbitovem,
protože z druhé strany plotu jsem viděl parní mašiny skutečně srostlé s okolní
přírodou.
Říjen jsem ukončil
dvoutýdenní návštěvou domova s mezizastávkou v Krakově při výletu s Kroužkem
přátel MHD z Ostravy, protože připravený program byl, jak bývá zvykem,
vyšperkovanými dopravními zajímavostmi i příjemnou společností. Navíc jsem
zjistil, že spojení Helsinki-Krakow-Ostrava je při dobrém načasování rychlejší
a snad i pohodlnější než Helsinki-Praha-Ostrava, jen tentokrát bylo potřeba
nejít spát a jít na autobus, protože dostat se na ranní lety z letiště Vantaa
je ze vzdálenějšího Finska nemožné.
Žádné komentáře :
Okomentovat
Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)