2015-12-23

Jak v Ostravě nesmím parkovat před svým domem (R karta)

Nastal konec roku a jako obvykle si v předstihu vyřizuji parkovací kartu rezidenta proto, abych mohl parkovat před domem, kde bydlím na místech reservovaných pro místní (neboť jiná zde nejsou), ale letos je to jiné...


Na úřadě mi vcelku protivná úřednice odmítla vydat parkovací kartu "R" pro rok 2016, neboť nejsem uveden v technickém průkazu vozidla jako vlastník nebo provozovatel, jelikož jezdím trvale půjčeným autem. Do současnosti jsem toto nemusel řešit, neboť stačilo podepsat čestné prohlášení, že vozidlo užívám já jako rezident. Letos však MOaP striktně vyžaduje zápis v TP provozovatele s bydlištěm v oblasti a tak mám smůlu.

Od 1.1.2015 přišla novelizace zákona č. 361/2000 Sb., která porušuje dříve platnou definici: 
provozovatel vozidla je vlastník vozidla nebo jiná fyzická nebo právnická osoba zmocněná vlastníkem k provozování vozidla vlastním jménem
Protože v § 2 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v aktuálním znění se definuje toto:
provozovatel vozidla je vlastník nebo jiná osoba, která je jako provozovatel zapsána v registru silničních vozidel podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 56/2001 Sb) nebo obdobné evidenci jiného státu,
V boji města Ostravy za vyhání aut z ulic proto začal obvod Moravská Ostrava a Přívoz striktně vyžadovat zápis provozovatele, neboť na těchto termínech stojí vyhlášky, které parkování regulují, bez výjimky. (čtete níže tipy k řešení)


Ono tato regulace je kromě politicky hezkého "vyhnání aut" a obyvatel z města už tak duchů docela nutná, protože agregace asi dosáhla maxima 2:1 tedy na cca 900 parkovacích míst připadá 1800 aut a v neděli večer je to už docela fest cítit.

Možná si říkáte, že auta do města nepatří (i když v něm bydlíte?) a že když nesplňuji podmínky, tak mám parkovat jinde, ale ono není kde! Město Ostrava totiž dle slov bývalého primátora, kterého jsem se na to osobně ptal, nebude situaci s parkováním nijak řešit, tedy ve smyslu přidání parkovacích míst či parkovacího domu. (naposledy ho totiž postavili v takové dupě, že ho snad ještě teď splácí). (jiný příspěvek k tématu)

Omezení ve vydávání karet totiž dle mého vychází z toho, že lidé, kteří ve městě pracují a dojíždějí autem si v minulosti na čestné prohlášení dokázali sehnat povolení a pak parkovat pohodlně před svou kanceláří. A jsme opět u toho, že omezovat se mají lidi do města migrující a ne rezidentní. 

Výměna kapot?

Centrum města je totiž rozumně dostupné s pomocí MHD, jen na ni neexistuje inteligentní možnost P+R přestupu. Současná představa totiž vychází ze studie, že lidé rádi nechají vozidla v polích před městem (či ve vyloučených lokalitách) a rádi pojedou dalších 30 minut trasu zvládnutelnou za 10. A to ještě velkoryse přehlížím rozdíl v ceně studentské lítačky alias předplatní jízdenky a té za plnou cenu.

Takovou představu mají zejména představitelé na radnici (postavili si parkoviště), politici dojíždějící z Čeladné, lidé z DPO s firemními auty a firemním parkovištěm a další koordinátoři s jejich "optimalizacemi dopravy" atd... Zkrátka mluvit o omezování aut je moderní, ale nesmí se týkat jich samotných. 

S Harley-Davidson máte nějaké parkovací škatulky na háku!

Mojí vizí je postavení kapacitního parkoviště v místě, kde přestup z/na MHD dává vzdálenostní i časový smysl, případně kde už nyní existuje nějaká infrastruktura a případně které teď trápí nedostatek přirozeného pohybu obyvatelstva. (Masarykovo náměstí?) Že to není úplně lichá myšlenka dokládá ta obrovská obliba parkoviště Kauflandu na ÚANu (už zpoplatněno), před DKMO (chtějí na něm postavit knihovnu), u Bauhausu (zpoplatněno), pod mosty na Českobratrské, u Trojhalí atd...

Když to máte na háku...

Ale zpět k mému současnému problému. Pár odstavců výše totiž odpovídá na to, proč je v samotném centru tolik aut. Rezidenti samotní totiž auta používají svátečně pro cestování městem, nedává jim totiž ekonomický ani časový význam je používat. Toto jsem odpozoroval, jak na sobě, tak u ostatních aut z ulice, kdy cca 1./4 zůstává v zimě trvale pod sněhem, jen o víkendu se očistí a navzájem prohodí. 2./4 se pravidelně pohybuje, 3./4 patří vozidlům Policie (ještě o nich bude řeč) a 4./4 jsou cizí auta, zejména proto, že nějaký kretén umístil do místa, kde se přirozeně nedá zaparkovat dopravní inspektorát (nebo je to nějaký zvyk brát si s sebou RZ po odstavení?) 

Námořní epizoda před inspektorátem

Rozhodujícím faktorem je tedy kdo kde bydlí a kam jezdí a ne kdo vlastní vozidlo, které k tomu používá. Já mám auto půjčené (navíc jako mladý řidič "zabiják", bych se sám nedoplatil, pak tu máme EKO výpalné atd.), ale co auta firemní k soukromým účelům a leasingy (vyřešeno), co návštěvy, náhradní vozidla a řemeslníci? Je to nějaké nedomyšlené a městský obvod současnými kroky řeší důsledky a ne příčiny.

Problém parkování trápí i motorky, které podle mě individuální dopravu řeší báječně.
Problém je, že tady stojí v podstatě nelegálně, naštěstí to nikdo neřeší...
Když jste motorkář-debil nebo právník (v principu stojí správně)
Motorkář, který nemá helmu jen na ozdobu...

Tím bych ukončil politicky rozhořčenou část a pustil se do řešení a řidičů samotných. Jak situaci rezidenta řešit?
  • vozidlo přepsat (nelze, je půjčené) (čtěte níže)
  • vyhradit si místo (cca 10 000 Kč ročně)
  • sehnat si průkaz ZTP
  • parkovat někde jinde
  • vytvořit úvěrovou smlouvu
  • parkovat tu bez karty
  • parkovat tu s dvěma roky starou kartou a doufat, že si toho nikdo nevšimne
Obzvláště poslední bod je zvlášť zákeřný. MOaP totiž 3 barvy karet točí ve 3 letém cyklu, 2015 se opakovala červená, 2016 má kartu opět modrou, 2017 bude určitě zelená... Kreativita jak sfiňa!


Různé nelegální varianty příliš nedoporučuji. U nás v ulici je třeba nikým nejmenovaný strážce veřejného pořádku (podle mě nosí rádiovku a má červeného Focuse), který pravidelně volá městskou policii, která fakt pravidelně "rozdává lístečky". 


Sama městská policie by si nikdy nevšimla té 2 roky staré karty, ale strážce dává pozor i na toto. Na druhou stranu nemůžu říct, že bych s jeho aktivitou nesouhlasil, než s tím začal byla tu docela anarchie, teď si to slíznou zpravidla návštěvníci zmíněného dopravního inspektorátu.

Občas je tu i veselo, sundává se sníh ze střechy.

Co mě ale vytáčí (1) na parkování u nás v ulici je fakt, že celý humbuk R a A karet se nějak "nevztahuje" na vozidla Policie ČR. Vzhledem k tomu, že tu mají 2 budovy a k tomu vyhrazenou dobrou třetinu parkovacích míst by nemuseli parkovat na civilních místech. Nikoliv nemuseli, ale nesmí, značka IP 12 je docela přesně definována. 




Jenže městská policie se té státní bojí, takže lístečkovači jim lístek sami nedají a když jsem je účelově zavolal na služební vozidlo PČR s majáky stojící už 4. den na místě R karty, tak mi do telefonu sdělili, že mám zavolat policii státní. To jsou policisté takoví bohové, že pro ně značky neplatí? No schválně, co se stane když já se postavím na místo vyhrazené pro ně...



Zpátky k problému 

Tak jsem si neoficiálně zjišťoval od oficiálních představitelů, co se s mou situací dá dělat. Odpověď nic! Čestná prohlášení se zneužívala takovým způsobem, že to prostě tajemnice úřadu Mgr. Leona Večeřová nařídila zaříznout. 

Podíl na tomto opatření má také Dalibor Mouka - místostarosta MO1 za stranu Hnutí Ostravak, takže pokud se vám tato situace nelíbí, tak příště Hnutí Ostravak nevolte.

Protože to ale na radnici nedomysleli, museli povolit auta na leasing a firemní vozidla k soukromým účelům. Nic jiného se ale dělat nedá. To je tak, když dáte lidem čestná prohlášení...

Dospěl jsem s právníkem k analýze, že není problém sepsat si na auto úvěrovou smlouvu (mezi fyzickými osobami) a s tou přijít na úřad a oprávněně žádat parkovací kartu. Chtěl jsem to pro vás vyzkoušet, ale celou situaci s parkováním řeším jinak. Navíc po nezaviněné dopravní nehodě se z mého auta stává čím dále větší troska, takže nevím jestli to přežije a nechce se mi dávat peníze za ten los do parkovací loterie.

Docela se to povídání protáhlo, ale troufám si říct, že jsem do něj shrnul snad kompletní problematiku parkování, která se mě silně dotýká vzhledem k tomu, že od 1.1.2016 nezaparkuji vozidlo před domem či v ulici, což je v zemi a době kultu vlastnictví auta snad i protiústavní. 

Parkovací karta samotná ještě nic neznamená!
Když jsem náhodou sehnal místo, tak mě ještě někdo při vyjíždění naboural a hrdinsky ujel.

Dávám k lepšímu podrobnou mapku parkovacích míst v centru. Pozorný luštitel v nich objeví parkovací sloty, které nejsou zatíženy výše zmíněným omezením. Také očekávám vaše reakce v komentářích dole.

P.S.1 možná vám přijde, že jenom vysedávám u okna a čekám na hříšníky, ale to je jen iluze, mám důležitější věci na práci...

Edit: je 4.1.2016 defacto 1. den platnosti nové karty a v 9 hodin ráno mají téměř všechna auta za oknem lísteček. (já stojím jinde) I spousta sousedů si zapomněla kartu vyměnit a dvě holky od MPO si tu vypsaly prupisky. Teda až na výjimku, civilní auto Policie ČR stojící na místě R karty nedostalo nic...

Edit: 6.1. a opět se tu objevila městská policie a lístečkuje. Delší stání bez karty je dost velký hazard. Doplnil jsem článek po telefonickém ověření stavu věcí. Prostě se tu s autem nepřepsaným na rezidenta parkovat nebude!


Jestli bude příští rok zase zelená karta, tak už mám dokonce dvě!

Další myšlenka: V roce 2015 přibyla povinnost mít R-kartu i pro obyvatele sídliště Fifejdy, město si ve své magazínu zdůvodňovalo, jak nezbytné to bylo opatření. 

Když trochu zalistuji stránkami, tak se dívám, že karty pro centrum a Fifejdy ač jsou z hlediska platnosti identické s těmi z centra, mají různou cenu! A 840 Kč/rok versus 180 Kč/rok je rozdíl hodně výrazný. Tohle je dle mého diskriminace jak vyšitá! (příklad dálniční známky stojí taky všude stejně, ať dálnici máte nebo ne) Doplněno: toto parkoviště je ve zkušebním režimu, nicméně osobně se zasadím o to, ať pro nadcházející období stojí karta všude stejně (ideálně to menší číslo) nebo ať je rozdělené podle platnosti.

Edit 15.1. Díky za vaše reakce v komentářích. Je vidět, že vás problematika zajímá! Já doplním nějaká svá pozorování: pocitově mi přijde, že vozidel s kartou ubylo. Přes den, kdy se ve městě nedá tak jako tak zaparkovat to poznat není, ale večer, když už jsou tu jenom obyvatelé, tak se dá najít i volné místo, což dříve nebývalo. No aby ne, třeba je to právě to mé

Také si všímám velkého počtu vozidel, které mají za oknem stále červenou R kartu. Podle mě (a pár dalších indikátorů) jsou to ti, kteří by na kartu neměli mít nárok, protože ve městě nebydlí a "jen" sem jezdí do práce. Nicméně pokoušel jsem se zamyslet nad možností, jak problém vyřešit elegantně a zatím ně nenapadlo, jak efektivně povolit rezidentům cokoliv tak, aby to nezneužívali pracující lidé. 

P.S.2 nezapomeňte se obracet na své zastupitele, ať parkoviště pro pracující v centru (protože ti zachraňují město duchů) udělají! Bavil jsem se s jednatelem KODISu a ten si také stěžoval, že když jede autem na DPO něco vyřizovat, tak nemá kde parkovat. (ehm, všechno špatně)

Edit 17.2. Opět jsem trochu článek aktualizoval a dodal myšlenku o možnosti vytvořit si úvěrovou smlouvu na auto. Také nějaká statistika z loňských 1500 karet se počet snížil na současných 800, přičemž existuje parkovacích 900 míst. Statistiku trošku rozhazuje fakt, že přidali tato místa na sídlišti Fifejdy, takže o centru to nic neříká...

17 komentářů :

  1. Situaci znám. A zapsat se jako provozovatel půjčeného auta do techničáku?Problém by se vyřešil,ne? L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelze, auto je zapůjčené na rok a zajištěno smlouvou. Žádný zásah do registru vozidel není možný. Navíc to neřeší například problém firemního auta k soukromým účelům.

      Čistě prakticky to znamená za přepis 800 Kč + případný eko poplatek 3000 Kč + evidenční kontrola 300 Kč

      Vymazat
  2. Nějak se mi to nezdá.Zítra jdu ověřit.Pokud máte ale firemní vozidlo a bydlíte v zoně, dostanete R kartu bez probému. To je již ověřeno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jste dopadl?

      To by mě zajímalo, proč a jestli skutečně mají firemní auta výjimku. Protože ta vyhláška jasně definuje žadatele jako "fyzickou osobu, která vlastní nebo provozuje vozidlo".

      Nicméně se také v lednu stavím na podatelnu, dotázat se, jak řešit "postup pro řešení životní situace" se zapůjčeným autem.

      Vymazat
  3. Díky za článek, který přesně popisuje momentální situaci v centru. Sami úředníci na magistrátě jsou z toho nesví, ale vzorně plní nařízení. Byl jsem jeden z postižených, kterým ty dvě slepice první pracovní den po novém roce ukázaly, kdo je tady pánem nad parkováním. Naštěstí mi jejich rozumnější kolegové na ulici s pochopením pokutu stornovali. Problém ale vyřešen není. Přítelkyně má sice trvalé bydliště v zóně, ale přepsat na ni auto je opravdu krajní možnost (a velmi drahá). Pokud by někdo našel jiné, legální řešení, budu velmi vděčný za informace J.D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže jsem to ověřoval a máte smůlu. Buď se vy přestěhujte do MOaP nebo přepište auto na přítelkyni.

      Vymazat
  4. K dnešnímu dni se změnily podmínky pro vydávání parkovací karty R - doplnili situaci "služební vozidlo k soukromým účelům" a "auto na leasing". Nicméně to stále neřeší situaci, kdy auto je sice koupené na leasing, ale leasingová smlouva není psána na mě, ale na osobu, která v obvodu MOaP nebydlí. Po každodenním beznadějném kroužení po centru Ostravy a hledání volného místa k parkování přemýšlím, jestli bude lepší se přestěhovat, bydlet i pracovat mimo centrum Ostravy nebo se smířit se situací, že odstavím auto kilometr od centra a budu pochodovat pěšky kolem poloprázdných parkovacích míst vyhrazených pro držitele karet R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A tady ještě odkaz, kde je to napsané:
      https://moap.ostrava.cz/cs/radnice/urad/odbor-investic-a-mistniho-hospodarstvi/oddeleni-mistniho-hospodarstvi/zivotni-situace/parkovaci-karty
      Je to cca v polovině stránky.

      Vymazat
  5. A nestačila by fiktivní smlouva o nájmu vozidla? Loni to takto ještě šlo. Byla jsme v pronájmu a pronajimatel, který měl trvalé bydliště v bytě, který jsem si pronajímala, se mnou sepsal fiktivní smlouvu o nájmu mého vozidla a pořídil mi tak parkovací kartu. Ještě, že už jsem se z centra odstěhovala :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní14.01.16 9:32

      Zkusím to, třeba to vyjde. :-) Jinak před týdnem jsem psala e-mail na Magistrát přímo tajemnici městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz s dotazem, zda s ohledem na zpřísnění vydávání parkovacích karet R nezvažují rozšíření počtu parkovacích míst pro auta, která tuto kartu nemají, ani se neobtěžovala odepsat....

      Vymazat
    2. Tak vyzkoušeno - bohužel nelze. Leasingová či úvěrová smlouva musí být pouze na osobu, která má trvalé bydliště v centru. Pokud auto na leasing koupí někdo, kdo nebydlí v centru, ale auto používá např. jeho příbuzný v centru bydlící, má uživatel auta s trvalým bydlištěm v centru smůlu, parkovací kartu R nedostane, protože v leasingové smlouvě není uvedený a není tedy ani vlastník, ani provozovatel vozidla. A nepomůže doložit ani plnou moc, ani smlouvu o nájmu, ani smlouvu o zapůjčení vozidla. Takže smůla. Doporučuji magistrátu centrum města rovnou vylidnit, uzavřít a nepouštět tam ani koloběžky. :-) Proč má být člověk diskriminován tím, že v centru bydlí, ale nesmí tam zaparkovat jen proto, že auto koupené na leasing není psané na něj. Další kapitola sama pro sebe jsou lidé, kteří v centru pracují, do práce jezdí autem a možnosti parkování se blíží nule. Magistrát jim doporučí parkovat buď na předražených placených parkovištích nebo zaparkovat kus od centra a "efektivně" dojet MHD. Tahle auta, která každé ráno vidím marně kroužit centrem města a hledat místa k parkování, znečišťují navíc vzduch mnohem víc, než kdyby jim magistrát umožnil někde parkovat. Mí kolegové běžně hledají místo k parkování v centru i půl hodiny...

      Vymazat
  6. Klasika, systém takhle donutí obcházet nařízení různými nelegálními cestami. Napadá mě možnost nechat si vystavit potvrzení o zaměstnání nějakou společností (subjektem) z centra, tiskopis je ke stažení na stránkách MOAP. Podle úředníků nikam dál informace neposílají, takže by to měla být formalita, pokud někdo tuhle možnost má..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A potvrzení o zaměstnání v centru mi k něčemu pomůže? Na potvrzení o zaměstnání přece parkovací kartu nedostanu, nebo nastala nějaká změna?

      Vymazat
    2. Omlouvám se, napsal jsem hloupost. Jedná se samozřejmě o případ, že má někdo v centru bydliště, ale využívá cizí auto. Pokud by mu vlastník auta byl schopen vystavit potvrzení, že auto využívá služebně (respektive, že dotyčného zaměstnává), mohlo by to pomoct (viz. formulář )... Ale je to hypotéza, nevím, jestli by to fungovalo.

      Vymazat
    3. OK, díky. Já už jsem to zkoušela všemi cestami, a systém je zdá se neprůstřelný :-), kartu prostě získat nelze. Nezbývá než to brát sportovně - že chůze kilometr od zaparkovaného auta je vlastně zdravá.... I když v tom ostravském smogu.... Ještě je řešení koupit skládací koloběžku a od zaparkovaného auta jezdit koloběžkou - aspoň do té doby, než magistrát zakáže jezdit v centru města na koloběžkách. :-) Dnes jsem takto viděla jednoho řidiče a docela mě to inspirovalo.

      Vymazat
  7. Anonymní30.01.16 1:04

    Bydlíme v centru organizovaného parkování,máme platnou kartu pro rok 2016.Pokud se z parkoviště odjede před 7,00 hodinou,nasáčkují se taky kravaťáci,takže když po 14,00 není šance zaparkovat.Mimo jiné je ve dvoře ,,černá panelovka" na které i mimo ni parkují auta a vesele se otáčejí na zbytku sněhu,nyní trávě,protože neumí couvat.A naše městská policie-pokud nemá foťák, tak tyto případy nemůže řešit !!!!!A nebo je pohodlná se zajít podívat do dvora,kde jsou příslušné značky.

    OdpovědětVymazat
  8. Dobry deň.
    Chcem sa informovat. Rad by som si zakupil parkovacu kartu.kde by som ju dostal zakupit a trapi ma myslienka lebo mam auto na Slovenskych spž. A zaujimam ma ta karta značenim R poradite ti.

    OdpovědětVymazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)