2015-03-07

Jak (ne)funguje zdravotnictví a hejt Moje Ambulance

Tak jsem opět setkal tváří v tvář zdravotnictví, naštěstí se s ním nepotkávám a mou jedinou interakcí jsou preventivní prohlídky a to ještě pouze pokud je po mně někdo chce a nejlépe mi to připomene emailem. Normálně se pohybuju ve světě IT, kde jsou bussiness procesy běžné, zamýšlejí se případy užití, tvoří persóny i vývojové diagramy. Proto bylo pro mne setkání s českým zdravotnictvím důkazem, že trh rozhodně není nasycen.

Co se stalo? 

Babičce (82) se udělalo doma nevolno, upadla a narazila si obratle a klíční kost. Dokázala si zavolat záchranku, která ji dopravila do nemocnice. Z nemocnice zavolali taťkovi, kterému řekli, že je babička v nemocnici, ale víc mu nemůžou říct. Požádali ho však, aby donesl babiččiny osobní věci a toaletní papír(!).

Co se stalo tedy nemohou sdělit. Ano, přes telefon se nedá ověřit identita, ale pokud pacient při vědomí sdělí toto číslo personálu? Navíc jak má rodina tušit, co se stalo! Srazilo ji auto? Někdo ji napadl? Upadla? Přijďte na návštěvní dny, do té doby žijte v nevědomí.

Nemocnice

Návštěvy v havířovské nemocnici jsem se účastnil také. Že je nemocnice pro neznámého chaos je obecně známo. Ale takovou dezorintaci po vstupu hlavním vchodem jsem nečekal. Na schované ceduli je akorát vypsáno, kde má kdejaký údržbář kajutu. Naštěstí se už asi někdo v minulosti ztratil a tak údržbáři vytvořili na zemi čáry, po kterých jsme se vydali do spleti nemocnice a navštívili několik oddělení, než jsme našli to správné.


Protože byly návštěvní dny, byly ve všech zamykatelných dveřích nastrkány dřevěné špalíky a tak jsme bez zastavení vešli až k babičce do pokoje. Babička nám sdělila, jak to s ní je a co se vlastně stalo. Na další postup jsme se chtěli zeptat personálu, ale to ten nevěděl, protože to ví doktor a doktor tam v návštěvní době není. Prý bude zítra další vyšetření, které rozhodne, ale neví se kdy a kde to přesně bude. Na to, že bychom si další den ušetřili cestu do Havířova, a že bychom zavolali do nemocnice, jsme dostali jednoznačnou odpověď, že to nejde. Telefonicky je to totiž mnohem nebezpečnější než vaše přítomnost v nemocnici, kterou si tak fyzicky projdete od sklepa po půdu.

Abych trochu poskočil v čase. Protože pobyt v nemocnici není příjemný pro nikoho, navrhnul doktor pro babičku domácí ošetřování se kterým souhlasila. To pro ni znamenalo, že bude u nás v Ostravě. Na možnost dopravy sanitkou si nikdo nejspíše nevzpomněl a tak jsme objednali babičce taxi, které má dostatečně velké auto, aby se nemusela babička s límcem ohýbat při nastupování a přivítali ji doma.

Sanitka

Po několika týdnech nastal čas kontroly. Z nějakého titulu a při splnění podmínek má člověk nárok na dopravu do nemocnice sanitkou. Taxi jsme na obě cesty používat nechtěli, navíc těch 20 km vyjde na 500 Kč, proč tedy hradit něco, co je placeno ze zdravotního pojištění. Cestu sanitkou zpátky objednává lekář v místě ošetření, tedy někdo jiný, a to si babička odmítá z hrdosti vyjednávat. Zpátky tedy pojede tím taxíkem a třeba už bez límce, to nemůže vědět a teď domluvit tu sanitku tam.

Moje ambulance

Teď ale nastává to veselo. Babička má stejně jako já praktického lékaře u MojeAmbulance. Důvod je vcelku jednoduchý, funguje to tam na modernějším principu než u běžného prehistorického lékaře. Objednají vás a vezmou v dohodnutý čas, také tam pořád nikdo neklepe na dveře s cedulkou neklepat, nepředbíhá, mají otevřeno také mimo mojí pracovní dobu a drobné úkony vyřešíte s recepční sestrou.
 


Co jsem doteď netušil (a firma to zřetelně nepíše) je autonomie každé pobočky. Už z názvu jasně vyplývá, že pobočka není nikterak spojena s jinou částí organizace. Takže, když chodíte do ordinace v Havířově, pak nemůžete nic chtít v Ostravě. Žádost o sanitku babička musí přijít podat osobně do Havířova, aby získala příkaz k transportu z Ostravy do Havířova. Jo, jasně! Sami mají na webu vcelku hezké heslo:
Naším cílem je, aby za námi naši pacienti nemuseli daleko cestovat.
Vyrážím tedy do ostravské ordinace já. Dozvídám se, že to není propojené, takže mi dost "jasně" sdělují, že si budou muset explicitně vyžádat babiččinu kartu a že bych se na to měl nejlépe vybodnout nebo jet do Havířova, což nechápu proč bych měl dělat, když jsem na pobočce. P.S. kdo jsem vlastně já se pořádně neptali a už vůbec neověřovali

Osobně na pobočce

No asi za hodinu a půl jsem přišel na řadu. Když jsem lékařce znovu vysvětlil co chci, tak se mnou začala diskutovat na téma, že české zdravotnictví je postavené na lokálním principu a každý MUSÍ být v dosahu svého praktického lékaře, který o něm ví nejvíc. Což taky nechápu, když mě pokaždé vyšetřuje v Mojí ambulaci lékař, který má zrovna směnu. Navíc chci jen administrativní úkon a už vůbec nevím, proč to musím dělat osobně a ne na dálku.

Tyto argumenty vnitřně neakceptovala a pokračovala tím, že sanitka není taxík, s čímž souhlasím, a že má být babička doma (tedy v místě trvalého bydliště), kde by ji tu sanitku objednala hned. Jako, že se šetří veřejné prostředky tím, že se léčí u nás a není hospitalizována v LDN, když doma sama být nemůže, tak to nějak doktorka nezaregistrovala. Poté ještě prohlásila, že to není zadarmo a že to "my" platíme. Kdo jsme "my" nevím, podle mě zdravotní pojišťovna, ale už jsem nechtěl provokovat. I tak má babička v kartě, že vnuk hrubě diskutuje... No abych to zkrátil, nakonec tedy vypsala Příkaz k transportu do systému a dokonce vytiskla recept na lék, který docházel. 

Den D

Nastala chvíle, kdy babička čekala na převoz. Když bylo hodinu a půl po domluveném termínu a nic se nedělo, volal jsem na Moji Ambulanci - a ta začala zjišťovat co se děje. Buď prý na to havířováci zapomněli nebo je nutné si tu sanitku ještě objednat sám. Nechápu, dyť to snad udělala ta lékařka formulářem v počítači!?


Dozvídám se, že přijdou za 1 až 2 hodiny, kdy už bude po ordinačních hodinách specialisty za kterým cestuje. Nastává přípravené náhradní řešení, neboť tatínek zradu očekával a dopravuje ji tam sám. Vzal si volno v práci a vymyslel způsob jak ji usadit do svého sportovního coupé. Vědět to všechno, uděláme to tak rovnou, naštěstí se to podařilo zařídit, ne každý si může úplně libovolně organizovat  čas.

Finále

Do háje s celým vyjednáváním toho všeho, Moje Ambulance to zpackala. Jak se zdá, tak asi nejvíce sestra, která měla doplnit a vytisknout informace od lékařky. 

Nedokážu si představit, že celým procesem bude procházet sama babička. Se svým zraněním se dopraví k lékaři, který ji vyplní příkaz a pak sanitka nepřijede. Vždyť další termín kontroly u specialisty dostane za měsíc! Kdo takový postup vymýšlel... Chtěli jsme to za ní udělat celé my a po telefonu. Zapomeňte! To musí sama a osobně a konkrétním místě. 

Takže doplnění: Prý je normální, že si lidé obvolávají a domlouvají sanitku sami - to jsem netušil, ale může to dávat v tomto prostředí smysl. Taktéž ten příkaz do systému je vlastně jenom fakturace pro pojišťovnu a ne objednávka dopravy. Měl jsem tedy dostat papír a někam si zavolat - že jsem na to nebyl upozorněn je hold chyba personálu Mojí Ambulace. Žiju totiž v prostředí, kde se zbytečně fyzicky nenapíruje...

Vychází to celé z okřídleného: "Vždyť to tak bylo vždycky!" a "To přece všichni ví.", argumenty, které občas až dech vyráží!

Abych to nějak shrnul, ono v podstatě nevadí, že je to divný postup, ale vadí, když se to na venek prezentuje jako moderní systém, firma a zdravotnictví... Kde je nějaké User eXperience? Funguje to postaru, protože není důvod a vůle to měnit, což je spíše otázka na stát než na MojiAmbulaci, která by si teda fakt mohla propojit ten kartový systém, protože alespoň technicky, to rozhodně není problém. 

A potom se tu vymýšlejí novinky... Na téma zdravotnictví by se toho dalo napsat ještě hodně... No co napsat, udělat. Pokud jde o drobnosti, hezky vypadaly tyto případové studie.

P.S. a to by na mě měli být extra milí, když jsem jejich mediální hvězda!

4 komentáře :

  1. zajimave pocteni, ja jsem prave na te druhe strane a je fajn, ze nekdo obcas nahodi takove tema, protoze to je ta zpetna vazba a bud je to v poradku nebo ne. Pracuju ve zdravotnictvi necele 4 roky, ale jsou daleko zkusenejsi zdravotnici než jsem já. Rád bych se ale k tomuto článku vyjádřil. Řekl bych to takhle: Jsou vytvořeny směrnice, které vymyslel člověk od stolu a každý z nás zdravotníku je musí dodržovat. Ano někdy jsou nesmyslné a všichni to vědí. Znamená to ale, že každý zdravotník by měl poskytnout co nejkvalitnější péči bez toho, aniž by překročil své kompetence. Dnes je nestastna doba plna papiru, razitek a kazdy si chrani svuj zadek, aby neskoncil v kriminale. Precejen, je to prace s lidmi a ne se dřevem a to je velký rozdíl. Zazil jsem oddeleni, kde kdyz zrovna neslouzil lekar, ktery je urcen jako "osetrujici", byl lekar tzv "na sluzbe", ktery mel ovsem na starosti treba 60 lidi uz hospitalizovanych + prijmovou ambulanci (jedná se o víkendy a pracovní dny v odpoledních hodinách a v noci). Kdyz volala rodina a chtela informace, musel se vytahnout souhlas s hospitalizaci, zjistit telefonicke heslo, ktere si pacient urcil sam a teprve se mohly podavat informace. Navic ten slouzici lekar nema takove informace jako lekar osetrujici a v tu chvili treba nema cas si dokonale nastudovat dokumentaci pacienta, protoze ma na prijmove ambulanci treba 10 prijmu, z toho treba neokdkladny na jip. Pokud to neni akutni, tento lekar obcas odkaze na lekare osetrujiciho a rekne at se rodina ozve tehdy a tehdy, kdy je přítomen. Mimochodem stredni oš personal a nizsi os personal NEMUŽE podavat info o zdravotnim stavu pacienta. POUZE LEKAR! Takže občas se stane, že rodina zavolá, telefon zvedne sestra, ale je bezradná, protože lékař má hodně práce a nemůže se věnovat rodině. Ve výsledku to působí špatně. Je to systémová chyba. Na současném pracovišti, kde jsem zaměstnaný, je kvalita péče o rodinu jiná. Je to tím, že nemáme tolik pacientů, máme čas na kvalitnější péči a lékaři mají více času se věnovat rodinám pacientů. Neviděl jsem, že by u nás některý z lékařů odmítl podat informace rodině.
    Co se objednávání sanitek týče. Já mám zkušenosti takové, že při propuštění se jde personál zeptat pacienta, zda má zájem o sanitu nebo má vlastní odvoz. Nikdy jsem nezažil situaci, že by pacient chtěl sanitku a nedostal ji. Dostal i člověk z Brna, který byl hospitalizován v Ostravě, musel ale počkat do dalšího dne, protože ta vzdálenost je trochu větší.
    S Moje ambulance zkušenosti nemám ani jako pacient. Každopádně mají taky směrnice, které musejí dodržovat, ale chtěl jsem jen říct, že vždy je všechno o lidech. Jsou takoví, kteří pro to, aby měli méně práce řeknou: „nejde to“, ale jsou i takoví, kteří dělají maximum pro pacienta a pro jeho rodinu...

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel mám s touto organizací také zkušenost. A jak jinak nez špatnou! :cry:
    10dní před operací jsem navštívila "Moje ambulance", kam jsem donesla výsledky z krevních odběrů a rentgenový popis snímku. Takže zbývá jen natočit EKG a konzultace s lékařem, od kterého chci závěr k operačnímu výkonu. EKG sestry natočily, mladá lékařka se mnou probrala rodinnou anamnézu, můj součastný zdrav.stav a já v očekávání na papír k operaci, jsem jen obdržela info, že pro tu zprávu mám přijít za týden. ???? Nóóóó nechápu, ale v poho.
    Za týden jsem v ordinaci s jinou mladou lékařkou a ta mne zpovídá úplně stejně, jako ta doktorka posledně. Ba dokonce ještě pečlivěji! Takže v ordinaci jsem cca 30-40min. Nakonec mne posílá ještě na plicní, protože se jí něco nezdá na RTG snímku. Plicní ambulanci jsem stíhala jen tak tak před zavíračkou a primář tohoto oddělení se jen zasmál, když se dozvěděl důvod mé návštěvy a doporučil změnu obvodního lékaře!
    Následující prac.den byl pátek (v pondělí jdu na operaci!) a já telefonuji do "Moje ambulance" a dožaduji se konečně závěru pro anesteziologa a lékaře, který mne bude operovat. Nikdo si nedokáže představit, jak jsem se na.....(štvala), když mi sestry řekly, že tam žadný závěr není! Vzmohla jsem se jen na to, ať mi připraví alespoň krev.výsledky, RTG a EKG. Po té co jsem dorazila, tak mi sestra začala tvrdit, že u nich žádné výsledky náběrů nemám, ani rentgenový popis, ale že mi natočí EKG. Poslala jsem ji někam! Po 20min konečně primadony (byly tam tři sestry a netušily, kam si mé dokumenty připravily!!!) našly mou kartu a já odcházela s těmi papíry, které jsem jim tam před týdnem nesla.
    UŽ NIKDY SE DO MOJE AMBULANCE NA NOVODVORSKÉ NEVRÁTÍM!!!
    Šílené jednání jak sester, tak i lékařů !!!
    NEDOPORUČUJI !!!

    OdpovědětVymazat
  3. Pobočku MA v OC Novodvorská NEDOPORUČUJI!!! Píšou sice, že ordinační doba je do 20h, ale i když tam přijdete v 19h, tak vás vyhodí, že pan doktor čeká, až někdy dorazí poslední pacient a půjde hned domů. Podotýkám, že byla prázdná čekárna. Jela jsem přes celou Prahu za svým OL, hned od zubaře, který mi čerstvě vysekl osmičku. Jela jsem s nateklou pusou, bolest neskutečná a oni mi odmítli předepsat Novalgin, který mi na bolest jako jediný zabírá, běžně dostupný ibalgin je na nic. A ani mi nechtěli napsat neschopenku. Bylo mi řečeno, že i když pan doktor nemá pacienta, že mě neošetří a nic mi nepředepíše, že by rád šel domů. Takže teď nevím, co mám dělat, neschopenku nemám, mám bolesti jako blázen. Tak doufám, že si pan doktor dal brzy teplou večeři. Křupan!

    OdpovědětVymazat
  4. pred nekolika mesici jsem se prestehovala na prahu6. nahle jsem onemocnela a potrebovala jsem rychle k doktorovi.nejbliz mam MA na Borislavce. Tak tam jdu, vsak jsem zazila pred nekolika rokmi jak nabirali nove lidi vsude u metra, jak slibovali okamzite vysetreni atd. Na recepci byla mlada slecna ktera se pri moji otazke ohledne registraci a vysetreni oprela do zidle, arogantne na mne koukla a rekla " nejnliz pristi tyden"! kde to sme? nerikam ze umiram ale fakt jsem potrebovala vysetrit a predepsat nejake leky. kazdopadne Mojeambulance mne sklamala a nikomu ji NEDOPORUCUJI!!!!

    OdpovědětVymazat

Dotaz, připomínka, oprava?
(pokud máte problém s vložením příspěvku, vyzkoušejte to v prohlížeči Chrome)